Lite konstig årstid för detta ämne , men ändå inte ! Har en del geting bon på vinden , och tänkte att man kanske skulle ta och rensa bort dessa nu när det är vinter. För det är väl så att så här års är bona tomma ??
Lika bra att fråga innan man gör nåt man får ångra ! AJ !!! :surprised:
 
Det är lugnt nu (har plockat för om åren). Plocka nu - så ser du vilka som är nya.
Själv skulle jag vara glad om det bara var getingar - men jag skall ta bort 2
bålgetingbon - ett på 75 cm som hänger på skorsten och ett på 50 cm som hänger
fritt...

Det första är så stort (och gammalt som tur är) att det hänger getingbon på det....

Mvh
/Angelven
 
Det värsta är att de där jäkla monsterna (bålgetingar) är fridlysta!!!
Och nej, jag skämtar inte, men bryr mig föga. Jag vill se det åtalet *morr*
Är inte ens säker på att jag överlever ett stick ifrån någon av de större så de dör under en bräda innan de hunnit förklara att de är... just... fridlysta *rys*

/Kent med ren fobi emot de där monstren.
 
Men bålgetingarna är ju relativt harmlösa, om man klarar av deras helikopterliknande storlek och ljud.
Alltså lätta att slå ihjäl...
 
Tar jag inte helt fel återanvänder inte getingar samma bo två år i rad. Det är endast drottningen som övervintrar (inte i det gamla getingboet) och resten av getingkolonin dör.

Har ni en oisolerad vind skulle det inte ha någon betydelse om bona vore tomma eller ej eftersom det troligen är så kallt att getingarna skulle ligga i vinterdvala.
 
Nix skrev:
Men bålgetingarna är ju relativt harmlösa, om man klarar av deras helikopterliknande storlek och ljud.
Alltså lätta att slå ihjäl...

Tydligen är de helt harmlösa - sticket skall inte vara farligare än geting (vilket är illa nog om man är allergisk...)- men skrämselfaktorn från en sån där B(ålgeting)-52 är ju rätt stor...
 
Jo, skrämselfaktorn är som sagt "rätt" hög.
Är du säker på det med giftet?

En annan fråga, vilka preparat anväder ni för att ta död på bona sommartid? De vanliga verkar inte riktigt ha samma kraft som det skadedjursfirmorna kör med. Nåt som Anticimex körde med tog död på dem på under en minut, de bara föll ur boet efter en dusch på 10 sekunder.

Misstänker det blir eldkastare och brandsläckare i sommar *s* och en flaska spraylim i beredskap om de jäklarna kommer i närheten... de flyger inte så bra efter en sådan dusch men bör nog mest användas i t ex verkstaden..

/Kent
 
På vanliga getingar har jag kört med ett myrmedel som jag fick av Anticimex. De får det på sig, går in i boet och efter en timmes intensivt surrande så blir det tyst...

Har kört det på tjugotalet bon, lika bra varje gång.

Dessutom kan man ha det mot bon som inte syns. Om man ser var du kryper in så pudrar man där, och det funkar lika bra. Toppen till bon bakom panel, under trall etc.
 
Jag är hyffsad säker på det där med giftigheten - vi slog upp det i somras efter att vi upptäckte att vi bor i ett bålgetingtät område ;-)

Jag har inte provat att ta död på dom än - brukar inte anticimex pumpa dom fulla i radar ? Myrmedel låter intressant - ofta vet man ju var dom kravlar, undrar om det går att lösa i saft och så ställa otillgängligt för barnen men tillgängligt för allsköns kryp ?
 
Vanligg myrr ska visst ta "rätt" bra på getingar. myrr i vatten och blomspruta fick jag som tips av en proffs utrotare
 
I vår dagstidning stod det i somras att bålgetingarnas gift var 8 ggr giftigare än vanliga getingars. Hur man nu mäter nåt sånt :-? Det finns alltså uppgifter som hävdar annat?
Lätta att slå ihjäl... hmmm... Min erfarenhet är att det inte räcker med en saftig direktträff. Snarare en smäll för att stoppa dem, en för att tysta dem, och en för att avsluta det hela. Möjligen en till för att man inte gillar dem. Behöver jag säga att jag tycker väldigt illa om bålgetingar? Ljudet när de flyger in i en glasruta, fy vad det smäller :p Och när de passerar strax bredvid örat (håll på att krocka en gång). Men det är klart, oftast hör man dem lång väg när de är på ingång, precis som en helikopter ;)
 
mats_o skrev:
Vanligg myrr ska visst ta "rätt" bra på getingar. myrr i vatten och blomspruta fick jag som tips av en proffs utrotare

Behövs väl inget myrr då?
Räcker ju med en "getingfälla" bestående av saft i en burk och ett hål att krypa in i och...
Jag kommer inte ihåg på rak arm hur man gör, men det känns tämligen säkert att någon annan kommer att göra det.
Idén är i alla fall att de kryper ner, men kan inte komma upp, beroende på någontong som jag inte minns var det är.

/Nix, alltid lika träffsäkert glasklar ;)
 
Myrr i blåsrör brukar jag använda när jag inte vill gå nära - funkar klockrent.
Dammsugare vid ingången är ganska kul men inte så effektivt, svårt att ta alla :) MEn det låter lite festligt när det skramlar i röret :D
Luftgevär på boet funkar också, tar lite tid men är ganska kul, äntligen ett användningsområde för dom urkassa kulorna från Jula ;D Med lite tur träffar man drottningen på första skottet..
 
Själv brukar jag klä mig riktigt ordentligt och ta ett basebollträ, efter några timmar har de försvunnit. Funkar bra och är billigt bara man är någorlunda snabb och försiktig så.

Mvh/henrikoz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.