Hej,

Jag har bygglov/anmälan för att glasa in min inskjutande balkong. Balkongen är numera inglasad, men nu är jag istället sugen på att bygga ut de intillliggande rummen på bekostnad på balkongen. Med andra ord den jag funderar på att byta fönster och isolera balkongens yttervägg. Behövs det bygglov? Jag misstänker att kommunen kommer börja sura och inte godkänna en sådan sak...... De var inte helt positiva till inglasandet av balkongen...
 
O
Jag antar att du bor i villa, annars så måste du börja med styrelsen.

Jag är nästan säker på att du behöver bygglov för detta.
 
Du ändrar ju iofs inte byggnadsytan, och det ger troligen ingen ändring av utseendet. Men du ändrar användning av en yta, från balkong till boyta. Jag är ganska övertygad om att det är bygglovspliktigt.

Däremot så borde du lätt kunna få bygglov under förutsättning att du inte redan har för stor byggyta i förhållande till detaljplanen. Det är en sak att tillåta en balkong som mindre avvikelse, värre med boyta.
 
Jag bor i radhus, vilket antagligen försvårar beslutet för kommunen. Det är inte Q-märkt och alla radhusen ser ganska olika ut efter fönsterbyten, ommålningar, inglasade balkonger etc.

Vad menas med "för stor byggyta i förhållande till detaljplanen"? Ändringen av utseendet kommer vara minimalt. Brukar det vara svårt att få bygglov till en sådan ombyggnad?
 
jag menade att efterssom balkongen räknas in i byggytan redan från början (finns vissa undantag, beroende på höjd över mark) så innebär inte dina åtgärder att byggytan ökar.

Men om du har ett hus som redan idag ex. har 10% mer byggyta (inkl. balkongen) mot vad som tillåts i detaljplanen, då kan kommunen troligen vara extra kinkiga. Om de tidigare beviljat en avvikelse från planen, kanske med motiveringen att det "bara" är en balkong. Då blir det kanske värre om denna överyta skall konverteras till boyta.

Iom. att det är ett radhus så är det väl mindre troligt att huset redan från början är för stort.
 
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.