L
Hej!

Vi håller på att riva ur ett rum i källaren där två av väggarna är av väldigt skrovlig och ojämn betong, bla märken efter plankorna som använts vid gjutningen. I princip som ett inverterat plank, med en del djupa sporer i. :D.

Har funderat på att hyra en betongslipmaskin, typ flex och slipa med. Men jag kommer ju aldrig få bort all färg i alla porer och annat. Men det kanske inte gör något? Hur mycket i procent behövs få bort? Har ju läst att silikatfärg inte fastnar på målade ytor? Då kommer ju väggen snart bli prickig.

Två andra väggar är murade och är putsade med kalkputs. De tänkte jag putsa om med klakputs och måla med kalkfärg. Det funkar väl dock inte så bra till väggarna av betong, vad gör man där? Silikatfärg direkt? eller lägga på nån hårdare puts och ... ja vadå på detta?

Mvh,
Jonas
 
inte funderat på att flytspackla hela golvet?
 
L
Golvet är just nu målat och hyfsat jämnt. Det hade jag tänkt att laga med betong,där det är trasigt och sedan klinkra på befintligt underlag. Den gamla färgen är bortsliten på ca 50% av golvytan. Så jag tänkte slipa ner även den färgen så gott det går.

Det är dock inte mitt stora problem utan hur jag ska kunna slipa bort färgen från den skrovliga ytan på väggarna. Kanske jag inte behöver få bort så mycket av färgen för att ev. puts/silikatfärg ska sitta kvar?
 
  • Gilla
tpsoft
  • Laddar…
F
sir_daniel skrev:
inte funderat på att flytspackla hela golvet?

Hallå yxskaft.... Frågan handlar om två väggar och ditt förslag är att flytspackla golvet (y)
 
pigg man är i huvudet :p
 
L
Nån som har erfarenhet av biokleen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.