Hur ligger det till med ASSA låsen för ytterdörra i villor numera?
Sökte här på forum men hittade inga aktuella uppgifter.
Vet att ASSA hade problem med nåt lås för nogra år sen.
Svärfar har monterat i ASSA lås i 2 st dörrar på garaget. Har ej haft tid att kolla så noga på dom själv ännu men har i alla fall kommit fram till att dom inte går att låsa innifrån utan att nyclen sittr i på utsidan.
Måste ju va nåt man kan justera på nåt vis antar jag.
TROR att det stog ASSA 2002 på dom men är ej säker.
Sen sitter det ju en liten svart pigg på låskistan ovanför låshaken. Ska den stå i något läge för att ändra funktion eller?
Rör man den upp och ner så är den ganska lös .
Inga fasta läge direkt.
Nån som kan nåt om detta??
 
Dom nya "säkra" låsen har en liten 0 under 2002.
Den svarta piggen används för att bara kunna öppna med nyckel, inte vredet på insidan.
 
Förmodligen så har cylinderroddarna hamnat fel. Skruva av cylindern se till att "V" pekar nedåt på båda sidorna. Knappen är till för att spärra vredfunktionen på 2000-lås. Har man ingen vredskylt utan bara cylinder kan man bortse från denna. Den används bara för att spärra/låsa vredet. Annars behöver man inte röra den då den frikopplas när du öppnar med nyckel
 
Mikael_L
Om det är EVO-låsen du tänker på så finns det en ohygglig lång tråd om det mesta med deras problem.
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/58083-assa-2000-evo.html

Om du scannar av de sista 5 sidorna får du nog en bra sammanfattning av nuläget, tror jag.

edit: Nu när jag läser mer noga inser jag att du var kanske inte intresserad av deras säkerhetsproblem, sorry.
 
Ok .
Ska bort till bygget och kolla lite fakta nu.
 
Det var de där korset som stod fel. nu funkar det.
Tack för hjälpen.
Ska kolla låset på huset med i helg å se om de kan va samma fel där.
 
Nu har mitt andra lås inom fem år gått sönder.:mad: Det första var ett 2000. Köpte sen ett 2002 och haft det knappt 2 år! Med lite gruff med supporten på ASSA lovar dom att skicka ett nytt för utbyte. Men ska samma materialfel åsamka husägare detta problem? Tycker nog att ASSA borde återkalla sin EVO-lås och gå igenom dom ordentligt.
Eller hur kul är det att bli inlåst och lirka upp dörren i två timmar?
 
Mitt höll knappt två år för mej heller... Skev dörr var vad som orsakade det. Det blev för stort tryck mot själva låsmojängen som öppnar och stänger via handtaget!
 
Hur många ursäkter finns det??
Att man använder låset också? Eller????
"Dumt" sa Bill. "Dumt var det" sa Bull
 
Mikael_L
Assa kanske inte godkänner att man har gummitätningslister på ytterdörren. Det blir för stora påfrestningar på låsen då ... :cool:
 
ingenjorn skrev:
Nu har mitt andra lås inom fem år gått sönder.:mad: Det första var ett 2000. Köpte sen ett 2002 och haft det knappt 2 år! Med lite gruff med supporten på ASSA lovar dom att skicka ett nytt för utbyte. Men ska samma materialfel åsamka husägare detta problem? Tycker nog att ASSA borde återkalla sin EVO-lås och gå igenom dom ordentligt.
Eller hur kul är det att bli inlåst och lirka upp dörren i två timmar?
Det är väl något roligare än att bli utelåst och gå till grannen och låna en kofot :mad:
Du kan ju i alla fall öppna ett fönster utan åverkan.
 
Mikael_L skrev:
Assa kanske inte godkänner att man har gummitätningslister på ytterdörren. Det blir för stora påfrestningar på låsen då ... :cool:
Jodå, tätningslister är tillåtet. Men man kan behöva justera/byta slutbleck...;)
 
holmsjon skrev:
Mitt höll knappt två år för mej heller... Skev dörr var vad som orsakade det. Det blev för stort tryck mot själva låsmojängen som öppnar och stänger via handtaget!
Ja, en skev dörr kan fördärva en låskista. Justera dörr och slutbleck. En barn ska kunna stänga dörren utan att slå igen den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.