drsakke skrev:
Då 90% av svenska bastun används som lager så tvivlar jag på det ;) dock de som används regelmässigt och ofta kan ha en del problem.

MVH
Sakke
Har aldrig ens hört om mögel i bastu...
 
Och jag har inte hört om en svensk bastu som används - kanske därför att det inte finns problem med møgel. Har hört om det och sett det också. Hur vanligt det är? det vet jag inte. Och egentligen bryr mig inte heller. Får bara exem varje gång någon kommer med argument som att "bastu är husets torraste rum",

MVH
Sakke
 
Även om du inte tror det så använder väldigt många svenskar sina bastus. Och som jag skrev tidigare, hade bastun varit så fuktig som man kan tro att den är när man sitter i fukten och kastar på mer vatten, hade 90% av alla hus haft stora mögelskador - även om de bara används sporadiskt. Och om det nu är så fuktigt, varför säger då tex Tylö att man inte behöver någon fuktspårr? De om någon borde väl veta då de byggt och levererat bastus sedan stenåldern...
 
Det var lite ironi i det. Vet gott och väl att en del av bastuer används. Dock är det en gnutta sanning i det jag säger också. Har bott i Sverige i 8 år, och det var väldigt många hus där bastun användes som lager. Också den gemensamma bastun i huset (7 våningar med 18 studentrum/etg) var det nästan bara jag och ngn få tyskar som använde.

Jag har väldigt lite tiltro til Tylö, Ugnarna är inte bra och som han killen i den tråden som du linkade til skriver, den konstruktionsmetoden fungerar bara med vissa vilkor.

Jag kan också fråga: varför inte lita på finsk byggtradition där sauna finns i absolut alla hus och används också, i tillegg är det tydliga rekommendationer från oberoende instanser (som man inte kan kalla tylö för) om hur man ska bygga sauna, där det mesta är forskat på???

Som sagt, luft i 80 grader och 50-60% RF innehåler mycket vatten och damptrykket är högt så detta tränger inn i konstruktionen på ett effektivt sätt. Det mesta torkar om det finns god ventilation och bastun hålls varm en stund efter badning. har man möjlighet till att bygga som ett "rum i rum" så funkar tyløs løsning också (förutsatt god ventilation i rummet) , dock byggs väldigt många bastun integrerade i konstruktion och då blir det fel om man inte får luftat ut fukten.


MVH
Sakke
 
oleg skrev:
Nej men jag har aldrig sett eller hört någon som spolar i en bastu.
vet ingen som spolar med slang i badrummet heller....
Nu vet du en för det är precis vad jag gör när jag storstädar badrummet. Ut med allt, förlängningsslang på duschen, lämpligt rengöringsmedel och sen gå loss...
 
(y)
 
jeppeknaster skrev:
varför säger då tex Tylö att man inte behöver någon fuktspårr? De om någon borde väl veta då de byggt och levererat bastus sedan stenåldern...
Bara för att specificera lite mera. Du säger att Tylö har tillverkat bastun sedan "stenålder". Tyvärr verkar dom inte ha reviderat sina bygginstruktioner sedan den tiden heller. Byggh¨ftet ser ju fortsatt ut som på 70-talet..... Det är inte tagit hänsyn til moderna konstruktioner med t.ex balanserat ventilation, och man säger till och med att det skall INTE vara maskinell innluft. Just vad gäller ventilation så hänger de rejält efter i tid.

MVH
Sakke
 
Mycket möjligt men fukten är så vitt jag vet samma idag som den var för 100 år sen :)
 
jeppeknaster skrev:
Mycket möjligt men fukten är så vitt jag vet samma idag som den var för 100 år sen :)
Men hysterin kring lite mögel är nog värre idag än för 100 år sen.;)
 
jeppeknaster skrev:
Mycket möjligt men fukten är så vitt jag vet samma idag som den var för 100 år sen :)
Där är vi helt eniga!!! tyvärr är inte bygningarna de samma....fukt i moderna huskonstruktioner är alvarligare än i ett hus 100 år sedan (timmerhus/trähus som det blåste igenom så att allt torkade upp av seg självt.)

:D
Sakke
 
Redigerat:
oleg skrev:
Du ska bara ha tätskikt 10cm upp i bastun, Det blir mögel omgående i väggen annars. Du spolar väl inte vatten på väggarna i bastun?
Jag och de flesta i min bekantskap spolar väggarna före man går in i bastun och ibland under bastubadet också, då det ibland blir 2-timmars bad. Detta för att få upp fuktigheten i bastun så mycket som möjligt. Har dock aldrig hört talas om fuktskador i bastu. Tror samma som nämnts tidigare att det torkar upp så snabbt av restvärmen efter bad.
 
Det torkar upp om det är a) luftat mot välventilerad rum bakom isolation b) det inte kommer fukt inn i konstruktionen och sist c) a+b.
Jag har hört om och sett mögel i bastu....

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.