hvad siger lovgivningen til gør det selv arbejde med el!!!
hvor meget må man selv lave?

jeg burde jo kunne spare mange penge på at selv at trække alle ledninger!!

må man bruge stikkontakter der er godkendt i danmark?
 
Vi har nyligen diskuterat vad man får och inte får och för att sammanfatta kanske man kan säga så här:

Man FÅR egentligen inte göra nånting. Inte dra rör, inte dra kablar, inte koppla ihop trådar, dosor och centraler.

OM: Man inte känner en elektriker som kan gå igenom det man gjort efteråt, och ta på sig att han gjort det.

Det är med andra ord upp till sin elektriker om han litar på dig tillräckligt för att låta dig göra grovjobbet.

Danska elprylar? Möjligen om de är S-märkta? Annars tror jag det är svårt. Det är dåligt med standardisering på elprylsfronten.
 
Har för mig att det är CEmärkning som gäller nuförtiden (EU) för elprylar, detta bör göra att man kan använda utländska grejor.
Men om de passar tillsammans med grejor gjorda för svensk standard är en annan fråga!?
 
min bror er elektriker i danmark!! tror i at den går?
er der evt. nogen der kender en "flink" elektriker omkring skåne?

ps. tak for de hurtige svar
 
Ingen aning..
Ring kommunen du ska flytta till och fråga.
 
det eneste jeg forventer er at elektrikerne instalere kontakter og hfi relæet og alt lovpligtigt !!!
de slipper derimod for at lave det sure hårde langsommelige arbejde ( som min elektriker bror ville have sagt ) som jeg gerne vil lave imens jeg bygger timmerhuset
jeg betaler selvfølgelig det det koster
 
Haha, min elis ringde i förra veckan och deklarerade att "det är för långt att åka" :( Nu har jag fått tag på en annan kille som inte verkar vara rädd för att åka ut i skogen ;D Obs, vi snackar 2mil.
/E
 
Patetiskt.
 
yonna skrev:
Det är skottpengar på elektriker i Skåne

Hmmm. hos oss är det skottpengar både på elektriker och VA-killar... Har väntat i tre månader på offert på mina jobb (bergvärme och golvvärme etc.) men det ända jag fått än så länge är fakturor! (Jag har ju måst påbörja jobben själv jag kan ju inte vänta på att de skall få tummen ur...)

JoGi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.