Har alltid haft rörlig ränta, tidigare äkta rörlig och idag 3-månaders ränta.

Men tiderna förändras! Argument för att binda:

* Påslaget för 3-månadersräntorna är högre än för de längre räntorna
* Räntebotten kan vara nådd för denna konjunkturcykel; styrränta 1,5%
* Rimligt att få en 3-års-ränta på ca 3,5% inkl rabatt jämfört med ca 3,9% rörligt

Vad säger ni som engagerat er på sistone?
 
Jag fick 3,3% på ett 3-års alldeles nyligen men kolla den stora lånetråden, där bör man väl få svar?
 
Jo, men frågan var inte vad man kan få för ränta utan om det kan vara ett lämpligt tillfälle att binda på t ex 3 år. Jag har för litet lån för att få de riktigt stora rabatterna.
 
Har du jämfört ditt lån med övriga lån i räntetråden? Det finns ju både små och stora lån där. Att jag tror på att binda på 3 år just nu är bra är ju kanske självklart eftersom jag precis bundit upp mig på 3 år. Enligt analytiker så kan räntan gå ner liiite till i år för att sedan vända uppåt igen nästa år men allt är ju bara spekulationer som alltid.

Gå in hårt i förhandlingen bara och säg att du vill ha 3,3 så kanske du iaf kan få 3,5. Jag vet ju inte alls hur din kontakt med banken är eller vilken bank du tänkt vända dig till. Kan du exempelvis tänka dig att byta bank så kan det ju vara ett argument för att få behålla dig som kund eller att du får bra nykundsrabatt någon annanstans. Att få 3,5 på ett mindre lån borde väl inte vara omöjligt?!
 
Ja, jag har fått samma uppfattning som du om räntesituationen. Har nästan bestämt mig för att binda men vill gärna ha fler åsikter!

Jodå, jag ska försöka få så bra ränta som möjligt! Och jag är beredd att byta bank!
 
Har också alltid förespråkat rörligt men har också ändrat uppfattning. Det var för 2 år som jag satte upp ett excelark och började räkna. Då fick jag 2.35 i 2 år och där sparade jag endel slantar. Den bindningen gick ut i veckan och jag fick då 3.8 på 3-månaders eller 3.3 på 3 år. Jag tog den på 3 år då det är den längsta horisont som jag i nuläget kan tänka mig binda på. Jag tror inte vi får se så himla låga räntor denna gång och 3.3 % är ju riktigt lågt i mina ögon.
 
Kan ju erbjuda ett motvallsresonemang.

Tänk på att LTRO (cash for clunkers/värdelösa säkerheter så att de insolventa bankerna i Europa klarar sig lite längre) på tusentals miljarder Euro som ECB gett ut under de senare månaderna löper på 3 år. Kommer man ut ur en bidningsperiod på bolånen så vill man inte lägga sig precis bakom en potentiell bomb på räntemarknaden. Kan ECB ersätta dessa lån i det politiska klimat som råder om 3 år? Eventuellt inte, och då sitter du kanske och torskar på bolåneräntor av Portugalnivå när precis alla Europas banker gör ett gemensamt hockeystopp och staterna börjar utreda vilka som skall konka och vilka som skall återuppstå.

Kör du rörligt/3 mån nu kan du med kort varsel binda på 10 år när skiten brakar loss och övervintra på så vis. Du prickar ingen lågränta men missar den värsta skiten. Kör du på 10 år nu kan du hoppas på att politikerna tvingats ta itu med insolvensen/banksaneringen under tiden.
 
Räntespekulation är förstås alltid vanskligt.
Jag band mina räntor förra året (två st på 1 år och en på två) till 3.32 resp 3.72%
Nu när 1 åringarna (som jag faktiskt sparat lite pengar på att ha bundet för en gångs skull) gått ut så funderar jag på att ha rörligt.

Jag tror inte att ekonomin kommer igen med raketfart utan att det kommer bli lite knackigt iaf de närmsta 1-2 åren. Så att binda på 1-2 år skulle isf bara innebära en ngt högre kostnad (förvisso en rätt låg försäkringspremie eftersom 1-2 åringarna ligger UNDER 3-mån just nu). Riksbankens prognos innebär också sänkta eller stillastående räntor det närmaste året, och av historien att döma så är det snarar nedläge än uppläge, även om det alltid är svårt att sia om framtiden :)

Om 1-2 år så kanske ekonomin kommer börja röra på sig, och med detta räntorna.

Hur räntorna går om div euro-länder kackar ihop spekulerar div experter vilt om, det kan både innebära rejäla höjningar men också en total bottennivå på räntorna iom att ekonomin i EU kommer sänkas ännu mer...

Jag har dock ej bestämt mig än - det är ett rätt rimlgit erbjudande jag fått från banken på 2 åringen som ligger ca 0.2 under nuvarande 3-mån - å andra sidan kan 2 åringen hinna gå upp innan det är dags att binda om och 3-mån lär med största sannolikhet gå ned lite till :/


/K
 
  • reprorategraf.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör 3 år bundet på hela lånet hos SEB efter att ha räknat på det.

Jag gjorde följande antaganden:

  • Skillnaden mellan Stibor och SEB:s upplåningskostnad kommer att vara samma under hela tidsperioden som nu.
  • Riksbankens räntebana blir det som gäller.
  • Efter två år, när min förhandlade rabatt går ut, så får jag ett lite sämre erbjudande på det rörliga lånet. (Många andra banker ger endast 1 års ränterabatt)
Det jag kom fram till med denna beräkning var att på tre år så var 3 år bundet ca 5000 kr billigare netto (efter skatt) än 50% bundet/50% rörligt på ett lån på 1,5 miljoner.

Bankens affärsidé är att ge dig som väljer rörligt en bra ingångsränta men att senare öka sin marginal. Min idé är att få en brytpunkt om tre år, och då köra en ny förhandlingsrunda med flera banker (och då också byta bank om det är nödvändigt) för att få bästa möjliga ränta för en ny period. Nu har jag tre år då jag inte behöver hålla koll på räntan.
 
pelpet skrev:
Jag kör 3 år bundet på hela lånet hos SEB efter att ha räknat på det.

Jag gjorde följande antaganden:

  • Skillnaden mellan Stibor och SEB:s upplåningskostnad kommer att vara samma under hela tidsperioden som nu.
  • Riksbankens räntebana blir det som gäller.
  • Efter två år, när min förhandlade rabatt går ut, så får jag ett lite sämre erbjudande på det rörliga lånet. (Många andra banker ger endast 1 års ränterabatt)
Det jag kom fram till med denna beräkning var att på tre år så var 3 år bundet ca 5000 kr billigare netto (efter skatt) än 50% bundet/50% rörligt på ett lån på 1,5 miljoner.

Bankens affärsidé är att ge dig som väljer rörligt en bra ingångsränta men att senare öka sin marginal. Min idé är att få en brytpunkt om tre år, och då köra en ny förhandlingsrunda med flera banker (och då också byta bank om det är nödvändigt) för att få bästa möjliga ränta för en ny period. Nu har jag tre år då jag inte behöver hålla koll på räntan.
Fast SEB kör väl, liksom andra banker, med ett tidsbegränsat erbjudande på ränterabatten, dvs inte nödvändigtvis bindningstiden !?

2 år har jag för mig att man får rabatten efter förhandling, sen gäller det att höra av sig igen om den inte skall tas bort (även på bundna lån) ...

Däremot har du ju en poäng i att du slipper oroa dig för ränta på 3 år, och det är en billig premie även om 3-mån skulle sjunka ngt...

/K
 
SEB kör med två år på ränterabatten om man kör 3-månaders, fast räntan för 3 år bundet är densamma hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.