Jag är intresserad av snygga badrum utan kakel och klinker. Alltså med plastmattor och våtrumstapet. Bilder, tips på snygga mönster, krav på underlag, hur byggde du ditt. Tips i allmänhet osv.

För tydlighets skull, jag vill inte veta om hur mycket det hypotetiskt sätt sänker värdet på huset att inte ha klinker, eller andra långa diskussioner för och mot plastmattor kontra klinker, såna trådar finns det gott om redan. Skivor...., nja, tycker dom är rätt fula, det är nytt och oprövat samt kraven på hur rakt man ska regla passar inte riktigt mitt gamla hus.
 
Kolla på Forbos sortiment av mattor tycker dom har klart snyggast mönster.
Underlaget ska vara slätt, har man hörn som är lodräta och i vinkel så är det enklare, men inte ett krav.

Ska du bygga ett "nytt" rum för badrummet och du ska ha matta så tänk på att helst inte göra det bredare än ca 175-180cm så slipper du skarv i golvet.

Gerflor är en relativt ny leverantör (i Sverige) dom har 3m våtrumsgolv, då kan man ha ett rum på ca 270-280 cm utan golvskarv.

Oftast rullar man ju på mattan idag, så det blir golv, vägg och en bård högst upp, väggmattan slutar någonstans runt 200-208cm upp från golvet, sen fyller man resten med bård.

TROR att man fortfarande får ha vanlig pappgips på väggar, golvet är oftast 22mm spån.
Ska du spackla in golvvärme så skulle nog jag armera golvet och använda fiberspackel ( alltså göra ett golv som har samma böjstyvhet som kraven för klinker, då kan man vid en senare renovering lägga klinker direkt, förutsatt att branschreglerna inte ändras)
 
Tackar!

Får kolla upp det där med vad man kan ha bakom. Gips blir det nog inte, i så fall plywood/spån, lite trist att knäcka plattan bakom tapeten, svårt att laga.

Anledningen att jag funderar i dessa banor är att jag sett några riktigt snygga matt-badrum. Kanske inte som dom allra snyggaste med kakel, men bra mycket bättre än dom fulare.
 
Har precis renoverat klart badrummet med plastmatta på golv och väggar. Jag är väldigt nöjd. Gick från kakel/klinker. Jag använde dubbelgips på träregel med c-c 45 och ska man knäcka det krävs ett rejält slag. Kartonggips är OK enl. GVK i samtliga zoner om du väljer plastmatta.

Körde på Forbos sortiment.

Den största fördelen med plastmatta som jag ser är att skador i tätskiktet är direkt synliga och att det går att prova tätheten. Sen blev det en rätt skön känsla att gå på. Priset blev ungefär hälften mot att sätta kakel och klinker.

Kan ta några bilder i helgen om du är intresserad.
 
Ja, gärna bilder. Gjorde du något jobb själv eller lämnades allt bort?

Att man kan se om det är helt är ju en klar fördel. Nuvarande badrum är från 1969, uppvikt plastmatta på betonggolv och kakel på byggskiva i väggarna. Om det varit klinker på golvet hade jag inte sovit nåt vidare på nätterna, men som det är nu känns det ganska OK så länge man låter bli att duscha (har dusch i andra badrummet).
 
-JC- skrev:
...Sen blev det en rätt skön känsla att gå på...
Intressant kommentar!

För det är ju så att klinkergolv känns riktigt kallt att stå/gå på om man inte öser på med golvvärme. Då är plastmatta mycket behagligare.

Jag fick ett par duschrum gjorda med plastmatta på vägg och golv för två år sedan.
Det var inte lätt att hitta en bård till överdelen på väggen, som passade själva väggplastmattan i färg och struktur.

I själva verket fick vi snarast välja väggmatta som passade till bården än tvärt om,
för att helheten skulle se acceptabel ut.
 
En tanke, jag har också funderart på matta på vägg och golv men irriterat mig på att man måste ha en bord om man inte har ovanligt lågt i tak, går det att ha golvmatta även på väggen då den finns i bredare format?

Har även funderat på att limma på en list utanpå mattan och sätta upp våtrumsmålad pärlspont på listen(för att få en luftspalt), är det någon här som har gjort det?
 
matte: klart att det går... men golvmattan är lite tjockare = besvärligare att sätta upp
sen är det ju rätt behändigt att räta upp en 2m rulle på högkant, en 3m rulle kan du ju inte ha stående
då måste du antingen, sätta väggen innan du sätter i ev. tak eller mellanbjälklag eller kapa golvmattan innan men även då är det svårt eftersom man vill ha mattan ända upp mot tak

Knock: bård finns väl till varje väggmatta, med rätt färg osv? man kan ju även köra med samma väggmatta som bård
 
Någon som kan tipsa om butik i Göteborg som har ett brett/bra utbud av våtrumsmattor ?
Gärna på Hisingsidan
 
Håller på med ett ca 4kvm (125 x 312) duschrum/wc och gör mkt själv.
Ska ha ljusgrå plastmatta på golvet som mattläggaren lägger. Golvet är 22mm golvspån plus 16mm spånskiva för fallet lagt på cc60 reglar.
Väggarna blir vävtapet för våtrum med rollade tätskikt på gips och osb. Reglar cc45.
Gjorde samma typ av duschrum för ngt år sedan och det blev både billigt och bra.
Målar väggar och tak vita med avsedd färg.
 
Du kan ju också följa måleribranschens regler för våtrum, MVK, och måla tätskikt med våtrumsfärg. Billigt, enkelt och du får det precis i den färg du vill ha.

Flytspackling och plastmattan lejde vi bort, men annars har vi (jag) gjort allt själv. Vanlig gips på väggarna. Är supernöjd med resultatet.

På bilderna är det inte riktigt helt färdigt men du får en hint iaf.

Edit: ser att det var så johanpost gjort, men då bjussar jag iaf på bilderna. :)
 
  • PICT9814.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9815.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Mikael_L
Intressant tråd, då vi har kvar att göra ett badrum på ÖV, och jag är lite sugen på matta. Träregelväggar + träbjälklag = jag anser att matta är tekniskt en bättre lösning.

Tackar mycket för all bra info, nino, jag ska tänka på max 180cm brett. Det ska nog gå, trots snedtak i en del av utrymmet.

-JC- bilder är alltid jättetrevligt.

Måla väggar är ju också en tanke ...

Hur skulle det fungera och se ut att sätta en 2-meters matta på vägg och sen måla ovanför?
Eller endast matta där duschen är och måla resten av badrummet?
Är det någon som har bilder på sånt?


cederbusch, hur brett är badrummet, mellan väggen karet står mot och väggen duschen står mot?
Vi har snedtak liknande dig, men lite högre väggliv och mindre taklutning (tror jag, 30°).
Bra med dina bilder som inspiration. :)


Slutligen, om man vill ha möjligheten att kakla eller klinkra på mattan sen, måste man välja speciella mattor från början?
 
Redigerat:
Håller också på att leta matta för vägg och golv till mitt nya badrum, men måste säga att utbudet på mattor är katastrofalt, finns det verkligen inga snygga?? (Vill hellst ha mattor som är godkända för att sätta på kakel/klinker)
 
Mikael_L
Hej -JC-, var är bilderna ... ;)
 
Mikael_L
nino skrev:
Ska du bygga ett "nytt" rum för badrummet och du ska ha matta så tänk på att helst inte göra det bredare än ca 175-180cm så slipper du skarv i golvet.
En fråga bara, finns det inte 400cm våtrumsmattor?

Vårt badrum kommer väl bli ca 3- 3,5 meter långt, och i så fall blir det ju ändå inte så mycket spill om vi gör det t.ex 2,5 meter brett. Om det alltså finns 4 meters mattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.