Är det någon som vet något om att sätta Polyguard på fönstren? Det ska ju vara nästan okrossbart och borde kunna utesluta ett larm? Är det någon som har hört talas om någon som gjort det eller som vet vad det kostar ungefär?
 
Det hindrar ju inte att man bryter upp karm/båge eller lås på dörr/fönster.
 
Googlat runt men inte funnit något, är det någon form av "hammarglas"? Har du/ni någon Svensk sida man kan handla ifrån?
 
Fjärde googleträffen... Vet dock absolut inget om det.
 
Har sett det på bla Skånefabriken. Här är en länk.
http://www.skanefabriken.se/sida/polyguard

Det är klart man kan bryta upp dörr o karm men det finns gränser på vad de tar sig an när man bor i radhus med nära till grannar. Det vore skönt att slippa larm och ändå kunna höja säkerheten en bra bit.
 
Läser på den länkade sidan. Det verkar röra sig om polykarbonat, dvs den plast som säljs under namn som lexan eller macrolon. Mycket slagtåligt, tyvärr mindre reptåligt om det inte specialbehandlas. Används till lite av varje, bland annat skyddsdörrar till maskiner och robotceller. Bearbetas enkelt med normala verktyg för trä. Ger man sig fan på att komma in så är det alltså bara att ta med tigersågen eller cirkelsågen. Vill man ha öppningsbara fönster och skruvar det som de gör på bilden så tillför det nog inte så mycket ändå - en fönsterkarm har ju i princip obefintligt brytskydd.
Tror man på denna princip så är det väll bara att köpa lexan hos första bästa glasmästare, plåtslageri, plastfirma etc och skruva upp. Tänk bara på att det måste vara UV-beständig lexan om man inte vill ha gulnade och dåligt genomskinnliga fönster efter några år.
 
Tack Alfredo. Detta var min fjärde googleträff http://www.polyguardcovers.com/

Nån som vet något om priser? Jag har letat efter liknande fönster, men dom jag talade med skulle ha 5000+moms för ca 80cm x 100cm
 
Ni har gett mig lite att tänka på?
Är det någon som vet ungefärligt pris? Kostar det 500 kronor eller 2000 kronor per normalfönster?
 
Kattvovven skrev:
Tack Alfredo. Detta var min fjärde googleträff [länk]
Min google kanske är bättre uppfostrad :D;). Skämt åsido, jag var tvungen att kolla igen och det är faktiskt min fjärde. Undrar varför det skiljer... Jag sökte enbart på ordet "polyguard".
 
Alfredo skrev:
Min google kanske är bättre uppfostrad :D;). Skämt åsido, jag var tvungen att kolla igen och det är faktiskt min fjärde. Undrar varför det skiljer... Jag sökte enbart på ordet "polyguard".
Precis samma här? Testade igen när jag kollade sist. Skitskumt. Lexan gick bättre! Tack.

Sorry for the highjack TS
 
Det är klart man kan bryta upp dörr o karm men det finns gränser på vad de tar sig an när man bor i radhus med nära till grannar.
Det beror ju såklart på vilka fönster man har, men jag vill ju påstå att med ett traditionellt sidohängt / kopplat fönster/altandörr så är det nog ett snabbare och effektivare sätt att bryta upp dörren/fönster. Det låter mindre och man slipper skärvor.
 
Ca 1500/ kvm för polyguard
montera fönsterlås istället, det är otroligt sällan en inbrottstjuv kliver genom en trasig ruta
Ett fönster med vanlig spanjolett bryter du upp inte naffs
 
Molgan123 skrev:
Ca 1500/ kvm för polyguard
montera fönsterlås istället, det är otroligt sällan en inbrottstjuv kliver genom en trasig ruta
Ett fönster med vanlig spanjolett bryter du upp inte naffs
Ja, du har nog rätt, så får det nog bli.
 
Polyguard, är det inte vanliga Polykarbonat skivor som sätt framför eller ersätter ytterrutan ?

Polykabonat är dyrt men är okrossbart i ordets rätt bemärkelse.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.