Hej mit parkettgolv är ojämnt på ett ställe i mitten av mitt vardagsrum så jag behöver lufta det lite och föra in en bit grollumpapp så svackan försvinner.

Jag provade med en sådan sugpropp man rensar toa stolar med men den greppade inte så bra på parkettgolv fast jag fuktade den.

Skulle inte sådana som glas montörerna har fungera när dom suger fast stora glas i proppar med handtag? Var finns dom att köpa billigt i så fall?

Alla tips är välkomna!

MVH Todde
 
Toddep skrev:
Hej mit parkettgolv är ojämnt på ett ställe i mitten av mitt vardagsrum så jag behöver lufta det lite och föra in en bit grollumpapp så svackan försvinner.
Jag förstår nog inte riktigt. Om du har en svacka i mitten och lyckas lyfta den lite, hur ska du få in pappen? Hela vägen från ytterkanten på golvet? Tyvärr tror jag att det är svårt att lyckas med detta men jag kanske har missuppfattat något.
 
jo det är övergång mellan vardagsrum och kök och där kommer jag åt att lyfta och sticka in papp men den ska 2 meter bort och jag kommer in en bra bit när jag lyfter där ifrån men behövs också lyfta i mitten så man kommer in hela vägen.

Så finns det någon som sugs fast bra i parkett så man kan lyfta det en bit upp?
 
Om dina försök att lyfta parketten misslyckas återstår väl endast att plocka upp parkettbrädorna fram till svackan. Det brukar inte vara alltför svårt, dock måste sockellisterna först tas bort.
 
Jag skulle kunna tänka mig att parketten har för porig yta så luft slipper in.
Du kan maximalt lyfta 1 kg per mm².
Jag skulle försöka täta med vaselin, om det nu inte skadar parketten.

Protte
 
eller så tar du 2 st råspont brädor eller liknande och trycker in under så slipper du stå och hålla. sedan puttar du in pappen med en tredje bräda i mitten. Funkar inte de så får du plocka bort golvet en bit.
 
Råspontförslaget skulle jag prova! Om du ändå vill lyfta skulle du kunna testa att tejpa fast lämplig "lyftmojäng" med redigt med silvertejp. Det kanske låter som ett skämt men det kan funka. Jag har knackat ihop springor mitt i färdiglagda klickgolv genom att tejpa fast en kloss och sedan varligt knacka på klossen, det gick faktiskt.

Jag har dock ingen aning om tejpen kan ge skador på parkettens finish så den risken måste du bedöma själv.
 
vad ligger golvet på?
ligger det på sand så kan du nog få det mycket sämre om du börjar lyft och trixa in papp under..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.