viktigast är nog att det ar två separata reglar enför ena sidan en för andra sidan sen en 5a glasull som en wellpapp mellan reglarna wollah!! funkar

// typ ;D
 
MathiasS skrev:
Pris på OSBn där?
Kommer inte ihåg, men det var ju två år sen så det är väl inte så aktuellt.
 
hmmm... har samma problem, en innervägg som borde tilläggsisoleras mot ljud.
Enligt gubben i min lokala byggaffär är det dock bättre lambdavärde på gips än på osb, men ni kanske bara sätter upp osb i syftet att det är lätt att skruva i (?). Om lambdaskillnaden bara är marginell ska nog jag prova också.
 
Brugd skrev:
hmmm... har samma problem, en innervägg som borde tilläggsisoleras mot ljud.
Enligt gubben i min lokala byggaffär är det dock bättre lambdavärde på gips än på osb, men ni kanske bara sätter upp osb i syftet att det är lätt att skruva i (?). Om lambdaskillnaden bara är marginell ska nog jag prova också.
Jepp, OSB för att ha något att skruva i, gips för att ha något att måla på.
 
Brugd skrev:
hmmm... har samma problem, en innervägg som borde tilläggsisoleras mot ljud.
Enligt gubben i min lokala byggaffär är det dock bättre lambdavärde på gips än på osb, men ni kanske bara sätter upp osb i syftet att det är lätt att skruva i (?). Om lambdaskillnaden bara är marginell ska nog jag prova också.
Nu har då lamdavärdet ingenting med ljudisolering att göra utan om värmemotstånd. Vill man öka ljudisoleringen i en vägg låt oss säga den består av 70 stomme och enkelgips är att helt enkelt slänga på ett lager gips till vilket ger ca 35Db ljudreduktion vilket är en ökning mot ett lager gips med 5 Db. Om man sedan istället river ena sidan av väggen och pillar in 45 mm isolering i väggen och samtidigt akustikfogar på båda sidor om väggen får man en ljudreduktion på teoretiskt 40 Db. Normalt i sovrumsväggar har man 35Db krav vilket räcker mycket bra. Men din bygggubbe menade nog att det var ett bättre ljudreduktionsvärde i gips kontra OSB men jag har svårt att förstå varför. iofs är OSB lättare men men. JAg skulle ändå ta OSB och gips dels för att det underlättar montage av grejjer på väggen och dels för att väggen blir styvare i konstruktionen...
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
hemma ser ut som följer;
mitt "sovrum" är egentligen en garderob/klädkammare som är ganska precis så stor att man får in en säng. Jag har ca 1 dm att bygga på. Den aktuella väggen, som gränsar mot grannens sovrum, är ganska säkert en timmervägg tätad med träull eller motsv, över det sitter en masonitskiva (det ser förjävligt ut då timmerväggen bakom är knölig etc). Iallafall är det primära problemet att man hör rakt igenom.

Min plan är då att skruva upp nya reglar (70mm), isolera mellan och sen sättat osb + gips. En sak som ställer till det är att på den väggen sitter ett proppskåp inkl en massa inkommande o utgående kablar, så jag måste bygga ngn slags skåplucka där så man kan komma åt det. Nån som gjort något liknande? Iaf, tror ni man får ner ljudnivån till en acceptabel nivå då?
 
Brugd skrev:
hemma ser ut som följer;
mitt "sovrum" är egentligen en garderob/klädkammare som är ganska precis så stor att man får in en säng. Jag har ca 1 dm att bygga på. Den aktuella väggen, som gränsar mot grannens sovrum, är ganska säkert en timmervägg tätad med träull eller motsv, över det sitter en masonitskiva (det ser förjävligt ut då timmerväggen bakom är knölig etc). Iallafall är det primära problemet att man hör rakt igenom.

Min plan är då att skruva upp nya reglar (70mm), isolera mellan och sen sättat osb + gips. En sak som ställer till det är att på den väggen sitter ett proppskåp inkl en massa inkommande o utgående kablar, så jag måste bygga ngn slags skåplucka där så man kan komma åt det. Nån som gjort något liknande? Iaf, tror ni man får ner ljudnivån till en acceptabel nivå då?
Använd 45*45 regel eller 45 mm plåtregel och 50 mm glasfiber/stennull då får du en distans mellan gamla väggen och den nya vilket är "bättre" ur ljudsynpunkt än att skruva 70 reglar mot den befintliga konstruktionen. Ang ljudnivån så den konstruktion med regel isolering och dubbelgips eller osb+gips ger isolervärde på 35Db R'w ...
 
aha.. precis vad jag hade tänkt från början. Dock sa en snickare jag pratade med att 45 mm reglar var hopplösa att skruva i, att de bara sprack. men det går finfint alltså? (i värsta fall kan man väl förborra o ha sig, det handlar ju bara om 1 vägg). Men då sätter man väl ett lager isolering bakom väggen (45 mm), och ett mellan reglarna (45 mm)?
Vilken tjocklek ska osb:n ha förresten?
 
45 reglar är kanon att skruva i sällan har någon spruckit under min tid i karriären. OSB skall ha standard tjocklek dvs. 12 mm, och du glöm inte att ha ett litet mellan rum mellan OSB skivorna i skarvarna ca 2-3 mm. ang isoleringen så är det inte fel med dubbel tjocklek på isoleringen men se till att den inte packas för hårt då mister den sin ljudisolerande funktion. har du tajt tex. bara 70 mm luft mellan befintlig vägg och utsida ny regel använd istället 70 isolering och jacka ut för reglarna. Tidskrävande kanske men resultatet blir bättre.
 
Varför ska man ha 2-3mm mellan skarvarna på OSBn, rörelsefog eller?
 
japp en rörelsefog...skivorna är typ 119.8 och 89.8
 
Bob_the_builder
En representant för en av de stora byggjättarna berättade för mig att de slutat använda OSB för att de bara slår sig och väggen därmed blir ojämn. Det det med rörelsefog hinner de inte pilla med på stora byggen, utan de bara skjuter ihop skivorna och skruvar fast... :p
 
Bob_the_builder skrev:
En representant för en av de stora byggjättarna berättade för mig att de slutat använda OSB för att de bara slår sig och väggen därmed blir ojämn. Det det med rörelsefog hinner de inte pilla med på stora byggen, utan de bara skjuter ihop skivorna och skruvar fast...  :p
Du har så rätt personligen har jag aldrig haft mellenrum mellan skivorna under mina år som snickare. Men jag kan tänka mig att på de storajättarne vilken jag representerar en så hinns det heller inte alltid med att skruva ordentligt. Eller kanske är det ergo regelsystemet som spökar :) .Personligen har jag aldrig sett eller gjort en vägg som har slagit sig av OSB. men det förekommer förmodligen.
 
Mycket intressant information här!
Ni pratar dock bara om gipsplattor, får man bättre ljudisolering om man använder golvgips jämfört med väggips (bortsett från att man får fler skarvar som kan släppa igenom ljud) ?
 
Bob_the_builder
Nej, det tror jag inte. Ljudisoleringen hänger nog mest på tjockleken (antal skivor). Golvgips är ju lika tjock som vanlig väggips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.