Vi renoverar just nu övervåning och innan sommaren omläggning av tak samt isolering av vind.

Nu går det ut avloppsluftning från nuvarande köket rakt upp på taket men nya köket ska ligga på andra sidan huset. Jag vet inte hur jag ska tänka angående luftningen. Kan jag kapa nuvarande luftning inne i köket så att nya taket/vind blir utan den, och tillfälligt köra utan luftning till köket? (ska iaf inte var på den platsen i framtiden).

Hur gör jag med luftning till nya köket. Bör jag redan nu besluta exakt var luftningen till det ska gå upp på vinden och taket och dra rören nu i samband med takbyte? Eller behövs kanske inte ens luftning till kök? Kommer bli knöligt att dra avloppet i källaren till badrumsstammen (måste passera under värmerör och passerhöjden blir låg). Drar helst nya köksavloppet till nuvarande anslutning i källargolvet men nuvarande luftning kommer gå rakt upp i öppning mellan kök och vardagsrum.

Kanske förstår någon problemet jag försöker beskriva.
 
Redigerat:
Var du lägger luftningen saknar betydelse i princip, luftningen är för hela avloppssystemet i huset och bör helst komma sist. Luftningen är till för att det inte skall bli vakum i systemet när du spolar vatten i avloppet.Så du kan sätta genomföringen i yttertaket var du vill men att det helst ansluts sist i systemet för bästa funktion. Och du, se till att få den så nära taknocken för att undvika avlopps lukten när du sitter på altanen.
 
Tack för svar!

Nu är det alltså så att jag har luftning på en vertikal stam som två badrum med toalett är med på, under- och övervåning. Kökets avlopp kommer på en egen vertikal stam. Behöver jag inte en egen luftning dit då? Självklart sitter allt ihop i källargolvet men...?
 
Det är alltid bra med luftning. Men det beror lite på hur lång horisontell sträcka avloppet går innan det kopplas till en avluftad stam. Finns tabeller i ett dokument på Uponors hemsida, där man kan se hur lång icke avluftad ledninga man kan ha för olika dimensioner av rör och för olika flöden. Från ett kök är flödet typiskt ganska lågt, så jag skulle tro att man klarar sig skapligt utan avluftning, kör med så grov dimension som möjligt.

jag skulle nog satt en vacuumventil istället, och frågan är väl om den någonsin behöver jobba.
 
Nu känner jag mig trygg med att kapa luftningen inför takbytet. Kommer nog sätta in en vacumventil till det framtida köket sedan också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.