Slugge skrev:
Förutsätter att du kopplat det till jordat köksuttag.
Efter vad jag läst hittills i tråden är jag nästan böjd att förutsätta motsatsen tyvärr... :|
 
Lägenheten har blivit renoverad och de som rev det innan har gjort om från pentry till ett längre kök. Jag har för mig att från gamla bilder så fanns det en barnkammare där det eluttaget är nu. Nu står en diskbänk där istället. Så det fick mig att börja tänka att (med det ni sa om att sovrum inte har) förmodligen så finns det ingen jord i den. Däremot är spisen jordad eftersom jag hade en elektriker här men det är en direkt anslutning. Så kan inte sno från den.

Men alltså, finns det ingen som har en enkel lösning på att jorda ett uttag som inte har en jordning? Måste det dras en ny kabel från skåpet? Hörde någon på bygget idag nämna att ibland kan en kabel från närmaste kopplingsdosa vara draget till källaren utan att passera mitt skåp inne i lägenheten. Och det är väl enda sättet att få en fullgod jord? Och då kan jag väl lägga en sockerbit och ta den?
 
Men dra ur sladden och se efter om uttaget är jordat??
Nästa steg är att mäta för att se om jorden är OK.
Är det hempulat på nåt sätt så...ja, då kan det vara hur som helst.
Saknas jord så är det inte bara att ta en sockerbit lite hursomhelst utan en jordlednng måste dras från gruppcentralen, samtliga ledare i samma grupp ska följa varandra hela vägen.
 
Enklaste, säkraste, och ENDA saken att göra för dig är att ringa hem en elektriker som jordar åt dig. Inga fusk, inga enkla lösningar, inga special "sålänge". Och dra ut maskiner ur vägguttaget sålänge, påengång!! Inte imorgon eller när du diskat klart. Inser du inte faran själv?

Du kan uppenbarligen inte tillräckligt (inget illa menat) för att lösa saken själv, du behöver ha dit någon behörig. Så att varken du, din sambo eller någon annan skadas.
 
Redigerat:
Jag har redan dragit ut diskmaskinen såklart. Och sedan är vanlig el väldigt simpelt, du har en nollskena, fasskena osv, det är inget svårt att koppla en mindre el central, redan gjort det och det har varit godkänt av elektriker. Anledningen till att jag skriver är inte att jag är helt okunnig utan att när jag utför saker vill jag se alla aspekter runt det, olika lösningar osv just för att det skall kunna utföras korrekt. Det är intressant för mig att läsa vad ni har att säga eftersom jag utöver problemet lär mig saker runt om det. Jag är här för att lära mig saker (finns ju inget roligare!) inte bara fråga om problem. I värsta fall om det inte finns en enkel lösning så är det ju bara att bila en ny gång och dra 3 ledare i VP-rör. Men ämnet är ju fortfarande både roligt och intressant att diskutera. Fick ju lära sig lite mer om potentialutjämning t.ex ;-).
 
Om vi för tillfället antar att det saknas jord i uttaget som maskinen är inkopplad i. Då är den korrekta och enklaste lösningen att antingen stoppa in en jordtråd med hjälp av en dragfjäder hela vägen till centralen, ev. via flera kopplingsdosor på vägen.

Eller så drar man i 3 nya trådar och använder en av de gamla som dragtråd. Det är inte alltid man kan få in en fjäder i ett rör där det redan går trådar.

Men om vi då tar hänsyn till de regelr som gäller så måste alla uttag i rummet vara antingen jordade eller ojordade, och efterssom det handlar om ett kök så finns inte alternativet med ojordat som ett godkänt alternativ.
 
Råkat ut för samma sak i nyrenoverat kök, med ny eldragning och ny diskmaskin. Om jag minns rätt kom inte spänningen från diskmaskinen, utan från vvb. Därför fick man stötar när man kom åt den jordade diskmaskinen. Men jag kan minnas fel!
Låt absolut en elektriker felsöka!
 
Robinvvs skrev:
Ganska häftigt med det du säger om potentialen. Allting har ju ström i sig pga elektroner osv, men genom denna potentialutjämning som du pratar om så slipper duschblandaren ha en alltför hög differential mot en annan potential i badrummet. Men då borde väl ändå klinkersen kunna ha en annan potential gentemot någonting annat i badrummet som då kan ge dig lite ström i dig?

Och sedan ang. Diskmaskinen, anledningen till att jag får ström i mig, skyddsjorden är ju till för att skydda, innebär det att en diskmaskin alltid alstrar kännbar elektricitet om inte en skyddsjord finns eller är det bara för att någonting inte är som det ska? För även utan skyddsjord så borde den väl fungera bra tills Något faktiskt blir fel?
Nu är jag inte jättehemma på potentialutjämmning. Men man kopplar alltså rörledningar, OCH armering i betongen till utjämningsskenan. Det gör att även golvet håller samma potential.

En felfri diskmaskin, och en del andra elprylar kan innehålla ett nätfilter. Det är ett filter som skall hindra att strörningar från gnistor i elmotorer, eller från switchade nätagregat skall ledas ut på elledningarna. Ett sådant filter innehåller ofta bla. 2 kondensatorer kopplade från fas och nolla mot jord. En kondensator har egenskapen att den leder växelströmmar, och den leder bättre ju högre frekvens det är. Så dom här kondesatorerna syns som en ren kortslutning för radiostörningar som strålar ut på typ 100 Mhz, men de leder dåligt (men lite) för 50Hz som maskinen drivs med. De leder altså bort störningar via jorden, men lite nätspänning slinker också igenom.

Om man mäter på en bortkopplad jord från en sådan apparat mot äkta jord så får man typiskt halva nätspänningen 115V, mätinstrumentet belastar nästan inte alls, men när du själv tar i höljet på maskinen och i något jordat så belastar du den här "läckströmmen", så att den kanske sjunker till några volt, men jag tror att det kan gå någon milliampere, genom dig. Det kan kännas men är ofarligt.

Beskrivningen av hur nätfiltret fungerar är väldigt förenklat.

Men som sagt OM man gör rätt och ser till att ha jord till maskinen så behöver man inte fördjupa sig i ev. nätfilter.
 
Jag undrar fortfarande om TS har kontrollerat om uttaget är jordat eller ej. Tycker mig inte kunna se detta i tråden, eller så läser jag slarvigt...

Hur som helst, många har rekommenderat TS att ta dit en elektriker innan maskinen används igen. Den rekommendationen ger även jag!
 
hempularen skrev:
Nu är jag inte jättehemma på potentialutjämmning. Men man kopplar alltså rörledningar, OCH armering i betongen till utjämningsskenan. Det gör att även golvet håller samma potential.

En felfri diskmaskin, och en del andra elprylar kan innehålla ett nätfilter. Det är ett filter som skall hindra att strörningar från gnistor i elmotorer, eller från switchade nätagregat skall ledas ut på elledningarna. Ett sådant filter innehåller ofta bla. 2 kondensatorer kopplade från fas och nolla mot jord. En kondensator har egenskapen att den leder växelströmmar, och den leder bättre ju högre frekvens det är. Så dom här kondesatorerna syns som en ren kortslutning för radiostörningar som strålar ut på typ 100 Mhz, men de leder dåligt (men lite) för 50Hz som maskinen drivs med. De leder altså bort störningar via jorden, men lite nätspänning slinker också igenom.

Om man mäter på en bortkopplad jord från en sådan apparat mot äkta jord så får man typiskt halva nätspänningen 115V, mätinstrumentet belastar nästan inte alls, men när du själv tar i höljet på maskinen och i något jordat så belastar du den här "läckströmmen", så att den kanske sjunker till några volt, men jag tror att det kan gå någon milliampere, genom dig. Det kan kännas men är ofarligt.

Beskrivningen av hur nätfiltret fungerar är väldigt förenklat.

Men som sagt OM man gör rätt och ser till att ha jord till maskinen så behöver man inte fördjupa sig i ev. nätfilter.
Varför blir det inte samma effekt när jag sätter på t.ex en vattenkokare till samma ojordade uttag?
 
Vattenkokare har inte och behöver inte nätfilter men ska lik f-at sitta i ett JORDAT uttag när den står i ett kök!!
 
Så det handlar om nätfiltret. Om vi nu kör en slagborr i ett sovrum? Finns ju ingen hantverkare som bryr sig om uttaget är jordat eller ej när man kör en maskin. Ska det då, fotografen, vara lik förbannat ett jordat uttag där också?
 
Robinvvs skrev:
Så det handlar om nätfiltret. Om vi nu kör en slagborr i ett sovrum? Finns ju ingen hantverkare som bryr sig om uttaget är jordat eller ej när man kör en maskin. Ska det då, fotografen, vara lik förbannat ett jordat uttag där också?
Sedan har jag fått ett tips om att vända på kabeln så att höljet på diskmaskinen blir en nolla, lite intressant. Men i slutändan blir det nog att dra en ny jordning ;-)
 
Robinvvs skrev:
Om vi nu kör en slagborr i ett sovrum? Finns ju ingen hantverkare som bryr sig om uttaget är jordat eller ej när man kör en maskin. Ska det då, fotografen, vara lik förbannat ett jordat uttag där också?
De flesta (alla?) slagborrmaskiner är väl dubbelisolerade och därmed har inte stickproppen någon skyddsjord så då kvittar det om uttaget är jordat eller inte.
 
Robinvvs skrev:
Så det handlar om nätfiltret. Om vi nu kör en slagborr i ett sovrum? Finns ju ingen hantverkare som bryr sig om uttaget är jordat eller ej när man kör en maskin. Ska det då, fotografen, vara lik förbannat ett jordat uttag där också?
Nej, eftersom en modern slagborr är dubbelisolerad.
Sen att ingen hantverkare bryr sig om jordade uttag eller elsäkerhet i allmänhet är ett annat problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.