Aha, det var ju smart, så slipper man ju bocka plåt.. ;)

Då har du ju fått lite plus på eldningen, hade samma bekymmer innan med!! Fyller jag pannan så brinner den 1,5-2 timmar utan att fylla! Jag kommer nog göra en lite mer seriös ombyggnad av min panna så fort jag fått tag på en rökgasfläkt, för det lär jag behöva för att få ur effekt ur min panna vid omvänd förbränning. Omvändförbränning är riktigt nice, nästan ingen rök och lukt alls.. :)
 
xdigger skrev:
Aha, det var ju smart, så slipper man ju bocka plåt.. ;)

Då har du ju fått lite plus på eldningen, hade samma bekymmer innan med!! Fyller jag pannan så brinner den 1,5-2 timmar utan att fylla! Jag kommer nog göra en lite mer seriös ombyggnad av min panna så fort jag fått tag på en rökgasfläkt, för det lär jag behöva för att få ur effekt ur min panna vid omvänd förbränning. Omvändförbränning är riktigt nice, nästan ingen rök och lukt alls.. :)
Hej xdigger.
Gillar dina tester, har själv gjort egna turbulatorer av vanlig plåt som jag klippt till och vridigt till skruvformar,funkar kanon. Men är ju sugen på att göra egen keramik som du gjort. tänkte köpa ca tjugo stenar av eldfast tegel o prova som du. Hoppas ju på samma fina resultat. Har en ctc v25 från 2010 med järnroster. Var du tvungen att vara nogrann med stenarna o hur blev det när du hade en plan yta att lägga veden mot?
Mvh Micke
 
Tjena!
Tackar, kul med lite experiment! :)

Jag har inget originalroster utan egensvetsat i 16mm armering. Jag la en tunnel uppe på mina roster från rökkanalen och framåt i pannan, taket på tunneln var ett heltäckande golv i pannan kan man säga, isolera noga runt omkring och limma allt så tätt som möjligt med pannkitt från biltema(1200 grader), tunneln ska gå ända fram till orignal primärspjäll och vara helt tätt mot det(blir nu sekundärspjäll), tänk på att i taket till tunneln ska det vara en skåra i teglet och det kan gärna vara ca 35-40cm långt och 20mm brett, detta gjorde jag aldrig i mina försök utan jag hade ett fyrkantigt hål vilket gjorde att man fick ruska om lite i allt då och då, jag utgick från originalkeramiken som jag hittade bild på nätet.

Har lite bilder på mitt experiment, jag kan maila dig dom om du PM mig din mailadress.


Mvh Kim
 
Hej.

Så du använder inte omvänd förbränning längre då eller?
Själv hade jag tänkt o rensa pannan på gjutjärnsroster o bygga allt i eldfast tegel+vanligt röd tegel som fyllnad att lägga eldningsytan på,ja taket till tunneln. Sen funderade jag på om man inte kunde bocka plåtar i en v-form o lägga på sidorna så det blir kilformat mot mitten.

Mvh Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.