Hej alla!
Jag vet att den här frågan har tagits upp i massor med trådar, men jag blir inte klokare av all läsning.

Vi har ett gammalt timmerhus från 1909 med stående träpanel på utsidan, ingen fuktspärr i väggen vad jag vet.
Jag håller på att att renovera ett rum och har tagit bort allt ytskikt på väggarna så att timret är helt synligt. Jag har reglat upp en ny vägg med 70x70 reglar 50mm från timmerväggen, vilken också är en yttervägg. Min tanke var att lägga in 45-isolering bakom regelväggen och sedan ytterligare 70-isolering mellan reglarna för att sedan avsluta med ett lager 13mm gips. (regelavstånd = 450mm c-c, isolering = mineralull)

Jag skulle helst vilja att slippa blanda in fuktspärr i mitt bygge, men vad tycker ni? Snickare och byggrådgivare som jag pratat med tycker att jag ska använda vindpapp istället, just för att det är ett gammalt timmerhus.

En variant som jag funderat på är att skippa 45-isoleringen och istället ha det som luftspalt samt att ha vindpapp (windy) direkt mot timmerväggen.

Tips och idéer?
 
Jag är ingen byggare :)
Men själv skulle isolera så mycket det går. Dock med ett material som" arbetar" med fukten. T.ex. cellulösa? Och skippa det vintäta om det är väl tättat ut. Vinden får inte blåsa genom! Då kyler den!
Det bästa vare att göra det vindtät från utsidan. Det är den stillastående luften som isolerar.
 
Men att riva fasaden på utsidan för att få det vindtätt är i dagsläget inget alternativ. Tanken var om man kunde ha en luftspalt på 50mm mellan timmerväggen och den nya uppreglade väggen och endast köra isolering mellan reglarna (70mm mineralull) sen avsluta med ångbroms och gips?

Ett annat alternativ är att köra med feelingwood, 45+70mm-skivor, ångbroms och gips, enda nackdelen är att det blir bra mycket dyrare.
 
Fler som har synpunkter eller förslag?
 
Min farfar hade en stuga som var isolerad som du hade tänkt och det har fungerat fint.
Jag skulle nog ha satt vindpapp inannför reglarna sen isolering och gips.
Se till att luften kan cirkulera i mellan ytter o innervägg med lite ventiler uppe o nere.
 
Hela poängen med att isolera försvinner ju om man sätter ventiler så att luften kan gå förbi isoleringen till luftspalten, eller missförstod jag det du skrev!?
 
Jag tänker så här.
Om du lägger på ångspärr, stoppar du ev fukt från att tränga in i ytterväggen och orsaka skador. Vistas du bara lite tid om året där, spelar det ingen roll.
Saknas ångspärr, kommer den fuktiga luften att tränga in i ytterväggen. Har du glasfiberisolering, kommer fukten att stanna i denna med följd att risken för skador (fukt) ökar. Använder du däremot cellulosa isolering, kommer den att ta åt sig fukten och sen torka. Luftspalt behövs inte ;)

I vilket fall som, skulle JAG placera något som stoppar från blåsten! Vindpapp, masonite eller dyl.
Ångspärr endast om du ska bo där permanent. Utan ångspärr endast eko eller cellulosaisolering.

Mitt personliga val.

Masonite på yttervägg, nåt konstruktion framför typ45x90 och fylla med eko eller cellulosaisolering.
Gipsskivor på insidan.

http://www.cremab.se/cremab-academy.aspx
 
Vindpappen stoppar luften att gå igenom isoleringen.
Den sätts på baksidan av regelverket inte emot yttervägg.

Skulle det bli fuktigt mot yttervägg så e det väl bra med cirkulation i luftspalten eller?
Så har vi det i stugan - vindpappen bara.
Och det har inte varit något problem hitintills.
 
BigGitt: Jag har inte pratat om ångspärr, har bara nämnt ångbroms!
Blev rekommenderad att använda just ångbroms (till eko träfiberisolering) när jag väljer att endast ha ett lager gips som ytskikt.

Spärr = helt tät
Broms = släpper igenom viss mängd fukt.
 
Pompe1997 skrev:
Vindpappen stoppar luften att gå igenom isoleringen.
Den sätts på baksidan av regelverket inte emot yttervägg.

Skulle det bli fuktigt mot yttervägg så e det väl bra med cirkulation i luftspalten eller?
Så har vi det i stugan - vindpappen bara.
Och det har inte varit något problem hitintills.
Jo, visst skulle det vara bra med cirkulation i luftspalten men då är isoleringen helt överflödig. Hursomhelst, tack för tipset!

Just nu lutar det åt någon eko-isolering för att kunna sova lugnt med gott samvete.
 
Dempa76 skrev:
BigGitt: Jag har inte pratat om ångspärr, har bara nämnt ångbroms!
Blev rekommenderad att använda just ångbroms (till eko träfiberisolering) när jag väljer att endast ha ett lager gips som ytskikt.

Spärr = helt tät
Broms = släpper igenom viss mängd fukt.
Vanlig glasfiberisolering tycker inte om fukt alls ;)
 
BigGitt skrev:
Vanlig glasfiberisolering tycker inte om fukt alls ;)
Precis, det är ju det man har förstått efter att ha läst hundratals inlägg i frågan. Som jag skrev tidigare; bättre att använda eko-isolering så man kan sova lugnt på natten :)

Tack för dina tips och råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.