Hej!

Jag har ett bygglov på ett garage som går ut i juni. Vad räknas som färdigställt? Jag kommer nog hinna med att få på den mesta panelen och tegel på taket men kanske inte hinner med att få dit porten, koppla på avlopp och vatten, måla mm. Någon som har några erfarenheter?
 
Mikael_L
Kvalitetsansvarig ska kunna bocka av alla punkter på kontrollplanen.

I övrigt vet jag inte ev andra krav.
 
Om du prioriterar det som står i kontrollplanen så borde du hinna.

Enligt min KA (vi byggde på en våning på en del av huset) så var det inte så petigt att komma in i tid med slutdokumenten. Han menade att det inte brukade vara något problem med både ett och två års föresening.

Detta var dock under gamla PBL, och kan säkert variera med olika kommuner.
 
Jag pratade nyss med komunen om vad som händer om man inte hinner klart. Och enligt dom räknas det som olovligt bygge. Men skit i det. Du kommer Max få nån bot. Dom måste bevisa att du inte var klar i tid.och enligt gamla pbl behöver du inte slutbesikta bygget. Bygg klart i lugn och ro. Om dom frågar så säg att du är klar
 
Hemmakatten
Ingår det verkligen att kolla påkopplat vatten och avlopp i kontrollplanen? Jag kan däremot tänka mig att säkerheten måste kontrolleras, dvs. att garageporten är rätt monterat så att den inte ramlar ner i huvudet på nån med flera andra säkerhetsdetaljer.

När vi lämnade in vår kontrollplan för att få slutbeviset hade det gått nästan 5 år. Vi hade då fortfarande inte ett par räcken uppsatta och det fattades en steghållare på taket o lite annat smått. KAn skrev att det fortfarande saknades på kontrollplanen, men när jag lämnade in den till kommunen skrev jag ett kompletterande brev där jag skrev att detta skulle snarast åtgärdas. Vi fick slutbeviset utan några kommentarer eller frågor från kommunen.

Så skicka du in din kontrollplan ifylld med så mycket som möjligt. Ett bygge kan viss godkännas men med vissa saker kvar att göra.
 
Jag hade tagit kontakt med kommunen och begärt en förlängning av bygglovet.
Som argument bör man komma med trovärdiga och ömmande förklaringar till varför man behöver ha lite mer tid.
För att få slutintyg akall byggnaden vara klar så att den ser ut som bygglovet och alla kontrollpunkter i kontrollplanan skall kunna fyllas i. Därför måste porten vara monterad, men man kan vänta med tex. målning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.