Ja vad tror ni om min trappa?
Jag vet inte hur man byggde trappor förr men dessa trappsteg är gjorda av flera tårtbitar.
Trappan är stabil och bra, knarrar lite bara, men ser för gräslig ut.

Är det idé att göra nåt åt den? VAD gör man isåfall åt den?
Eller ska man byta ut den?

Tack på förhand. :):surprised:


IMAG1646.jpg

IMAG1647.jpg

IMAG1645.jpg
 
P
Inte ska du byta ut en fungerande trappa! (Men ta och kolla över elen...)

Jag skulle tvätta/slipa trappan och måla med någon slitstark färg. Alternativt lägga något skivmaterial på trappstegen och måla övriga ytor.
 
Vad jag hade gjort: Slipa, slipa, slipa och slipa, tvätta och måla med golvfärg och som ovanstående också påpekade, lägg pengarna för en ny trappa på att ta dit en elektriker istället :)

Om det är många stora fula jack i den som är för djupa för att slipa ner så satsa på en trapprenoverings sats, säljs på dom flesta byggvaruhus.
 
Hehe ja elen var det ja... kanske inte ska nämna att jag är elektriker men jag får väl skylla på skomakarns barn.
Nej men i ärlighetens namn är jag nyinflyttad och översynen är igång, tro mig. :)

Ja helst har vi ju inte velat göra om trappan för det blir ju bra dyrt.
Men jag blir retad på att stegen är gjorda av trekantiga bitar.
 
  • Gilla
AndErsSon2012
  • Laddar…
P
mickelinoe skrev:
Men jag blir retad på att stegen är gjorda av trekantiga bitar.
Då ska du nog satsa på ett trapprenoveringskit så att du slipper se de trekantiga bitarna. Själv tycker jag de verkar charmiga, men jag behöver ju inte leva med dem :)
 
Jaaaa är det charmigt då? Det kanske man kan lära sig att tycka.
Blir ju iallafall billigast! :D
Det är klart att det adderar ju lite charm just att trappan är nedsliten också.
Det har gått många fötter upp och ner där. Huset ska ha varit ett gästgiveri förut runt 1900. Även om jag tror att trappan är nyare än så.
 
Hemma hos oss ser trappan ungefär likadan ut och vi har bestämt oss för att renovera trappan. Vi har inte börjat än men vi har gjort så här att vi tagit bort översta brädan på trappan och där ska vi ersätta med stora ek skivor som pappa tog reda på. Sedan slipar vi upp trappan med hjälp av proffsiga golv slipare. Kan i framtiden lägga upp en bild på hur det blev.

Jag tycker du ska göra på något liknade sätt att du behåller stommen i trappen och ersätter med något snyggt material som du tror passar. Jag tycker också det är snyggt med små lampor som lyser upp trappan.

får be om ursäkt om ni inte förstår mig men jag har inte riktigt lärt mig vad allt heter inom renovering. Hjälper mest min pappa när han bygger.
 
Tjena.

Jo jag förstår hur du menar.
Ja vi har inte kommit dit än i renoveringen men vi håller som bäst på att fundera hur vi ska göra. :)
 
Är den hyffsat jämn i ytan så kan du klä stegen med nålfilt eller liknande tunn matta, det gjorde vi med vår, blev kanonbra. Rev bort den gamla plastmattan, slipade och målade sättsteg och vangstycke i vitt, spacklade de värsta ojämnheterna i planstegen. Därefter skar jag mattbitar grovt och limmade dit, skar rent i kanterna men lämnade ca 2 cm i framkant. Vek ner framkanten bakom en foglist som var vitmålad, sköt den på plats med dyckertpickan och skar sen bort resten på undersidan. Trappan blev kanonfin och behaglig att gå i.
 
Jag skulle slipa och måla.

Har själv på gång ett liknande projekt, håller som bäst på att förbanna den person som tyckte det var en god idé att spika och limma masonit på stegen. Blir en del att slipa.
 
Bifogar 2 bilder som låg och skräpade i mobilen
 
  • uploadfromtaptalk1334303434447.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1334303458364.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Metabo lackfräs! En gudagåva till trapprenoveraren. 50 timmars slipande på trappen till övervåningen, med laxkfräsen räknar jag med en dag...

Steget på bilden tog sex minuter... Samma manöver med skrapa och slipmaskin hade tagit några timmar...
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1334304948.751602.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
slipa och måla skulle jag göra, blir det inte bra sätta matta som 2 inlägg upp i tråden
 
Lackfräsa, spackla, slipa måla.
Ev byt ut trappnosarna.
 
Hallå där;
En gammal trappa sen 1900 talets början är väl nästan klenod som bör räddas. Såg själv en liknande trappa som yngling i mitten på 70-talet. Den var återställd i tidsenligt skick, antikgrå lejdare och vangstycke. Stegen svarta lr mörkgrå med vita/grå slumpmässiga streck på tvärs över stegen. Ägaren, en gammal byggmästare hävdade att färgen spetsades med något som liknade malkulor. Dessa gick sönder när färgen ströks på för att skapa marmoreringen. Fan trot; Kanske drev han med en oförståndig slyngel...
Hursom med metoden, trappan snygg med tidsenligt knarr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.