hahalj
Vi är spekulanter på ett hus där visning och budgivningstart är nu i helgen. Huset är från -64 och har en del som måste åtgärdas, t.ex. dränering och avfuktning av krypgrund, förbättring av ventilation, tätning av vind, sprucket fönster, lagning av avloppsrör. De inre ytskikten är mer eller mindre original. Badrummet är av äldre standard.
Huset ligger ute till ett pris som är ca 300 tkr lägre än snittpriset i området. Kostnaden för att åtgärda de viktigaste punkterna kanske hamnar mellan 150-200 tkr.

Huset skulle passa oss perfekt och vi är inte rädda för att fixa till de problem som finns. Känner mig dock lite tveksam till hur man bör göra vid budgivningen, det är ju svårt att veta hur många som kommer ge sig in i det. Ska man lägga sig under utgångpriset eller inte? Hur mycket ska man öka sitt bud med i varje budrunda?

Kanske är svårt för andra att ge råd om hur man bör lägga upp sin strategi, men kanske det finns någon som vill dela med sig om hur ni funderade och gjorde när ni budade på hus och vann/förlorade?
 
Finns säkert en massa trådar här som behandlar ämnet men här är "mina" tips.

1. Bestäm er för vad ni max kan tänka er att betala för huset och lägg inte ett öre mer än det, lätt att man dras med om det blir en "vild" budgivning.

2. Se till att ert maxbud inte ligger på en jämn summa. Om ni exempelvis tänker att 1,4 miljoner är ert maxtak så kanske ni ska sätta 1,44 miljoner. Väldigt många sätter upp jämna tal som maxbelopp.

3. Visa de eventuella andra budgivare att ni minsann vill ha huset och häng av några tidigt genom att höja lite mer än 10-20' som de flesta.

Här finns massor av fler bra tips http://bostadsknarkaren.se/

Själv kollade jag på Booli.se ungefär hur mycket priserna gått upp i området där vi nyligen köpte hus. Det var inte ovanligt med ca 20% uppgång på de senaste priserna. Jag tog utgångspris och multiplicerade med 1,2 och hittade ett maxtak för vår del ( vi vill väldigt gärna ha huset! ) och vips där landade vårt vinnande bud. På det sättet vet man iaf på ett ungefär var det kan sluta någonstans.

Lycka till!
 
hahalj
Tack för bra tips! Enligt Booli så har slutpriset i vårt aktuella område i snitt ökat 127 tkr relativt utgångspriset hittills i år. Så vårt maxpris hamnar nog där nånstans.

Vad tycker ni om första budet? Är det bra att avvakta tills det redan finns ett par bud för att sedan "dräpa till" med en lite högre höjning?
 
Man kan ju givetvis avvakta och se om någon annan lägger ett bud under först men det hela beror ju lite på... Eftersom du skriver att priset verkar vara lite lägre redan pga att vissa akuta åtgärder måste vidtas så kanske inte ett "skambud" är på sin plats men man kanske kan börja lite under utgångspris ändå. Kan ju vara så att ingen annan är intresserad och då kan ju säljarna eventuellt gå med på ett lägre pris beroende på hur bråttom de har.

Se till att inspektera krypgrunden i helgen om det finns möjlighet, det är väl bl a där man inte vill ha några överraskningar.
 
Problemet med dräparbud är - förutom att det är dyrt - även att det signalerar till säljaren att man väldigt gärna vill köpa.

Detta kan bli ett problem senare när man börjar diskutera eventuella nedsättningar av priset pga brister i huset. En budgivning som segar sig upp i minimala steg säger till säljaren att marknaden är ganska kallsinnig till huset, och att dom skall vara glada att dom överhuvudtaget har några spekulanter.
 
Om nu de andra budgivarna läser denna tråden eller har läst andra liknande trådar/tips, hur kommer budgviningen då att se ut tror du?

Jag tror det inte finns något att vinna i att försöka gissa hur de andra reagerar och försöka "bluffa" sig till ett lägre pris än man annars fått.
 
Nej, de andra budgivarna sätter också sina tak, och har man högsta taket vinner man antagligen om någon inte får knäppen och tokbjuder.
Kolla på visningen hur intresset verkar, hör med mäklaren hur motiverad säljaren är att få till en snabb och enkel affär. Om ni är intresserade och tänker lägga ett bud på eller strax under utgångspriset efter lite betänketid, berätta det för mäklaren. Troligen får ni direkt feedback om det finns andra bud, eller om säljaren förväntar sig betydligt mer än utgångspriset. Det kan ju också avskräcka de som vill lägga ett skambud på chans för att renovera och sälja vidare.
 
@ -MH-
Det spelar väl ingen roll hur budgivningen ser ut, det viktiga för köparen är att inte betala för mycket.
 
hahalj
Många bra funderingar här, vi får se hur det går. Vårt tak är satt och jag kommer inte låta mig dras med över det. Vi vet var vår gräns går.

Kommer nog gå ut försiktigt och avvaktande för att se hur stort intresset är från andra.
 
Redigerat:
En annan taktik som jag hör fungerar är att lägga ett bud innan visningen som är tidsbestämt. Tex Ni utgångspriset, men budet gäller bara i 24 timmar. Detta kan göra att desperata säljare tar chansen :) Går ju hänvisa till att det är så mycket som måste göras, och det är så dyrt ;) sen är det väll smart med en klausul så man kan besiktiga huset sen
 
Höj bara med det minsta steg mäklaren går med på, om det blir budgivning. Då vet du om du vinner budgivningen att du inte betalat för mycket. Allt pseudopsykologiskt snack om "ta i med en stor höjning för att skrämmas" och annat är bara meningslöst. Det kan ju resultera i att du höjer med femtio tusen precis när alla andra bestämt sig för att ge upp. :banghead:
 
En elak sak man kan göra är att gå in i budgivningen mycket sent, när det bara är två kvar och budgivningen närmar sig sitt slut. Knäcker de flesta :D
 
mycke_nu skrev:
Detta kan bli ett problem senare när man börjar diskutera eventuella nedsättningar av priset pga brister i huset. En budgivning som segar sig upp i minimala steg säger till säljaren att marknaden är ganska kallsinnig till huset, och att dom skall vara glada att dom överhuvudtaget har några spekulanter.
Nedsättningar av priset? Kan du utveckla det resonemanget. Man lägger ju ett bud. Om man vinner budgivningen med det känns det lite konstigt att sedan böja buda (pruta?) igen? Det är väl en skyldighet att ta reda på bristerna innan man lägger bud?
 
frean98 skrev:
Nedsättningar av priset? Kan du utveckla det resonemanget. Man lägger ju ett bud. Om man vinner budgivningen med det känns det lite konstigt att sedan böja buda (pruta?) igen? Det är väl en skyldighet att ta reda på bristerna innan man lägger bud?
Det är så det borde fungera men vad jag har hört tillhör det ovanligheterna.

Det verkar väldigt vanligt att man efter besiktningen börjar pruta ner priset för saker som man redan visste om vid budgivningen.

Fungerar inte det böjar man skrika "dolt fel" efter 1 månad när man inser att man faktiskt själv ska behöva måla, lägga om tak eller byta en glödlampa. ;)
 
frean98 skrev:
Nedsättningar av priset? Kan du utveckla det resonemanget. Man lägger ju ett bud. Om man vinner budgivningen med det känns det lite konstigt att sedan böja buda (pruta?) igen? Det är väl en skyldighet att ta reda på bristerna innan man lägger bud?
Det måste jag opponera mig mot... När du vunnit budgivningen så ska det ju besiktas... Upptäcks något som inte framgått riktigt tidigare så ska man givetvis omförhandla. Med risk då iofs att säljaren frågar nummer 2 i budgivningen.


=====================
Med mobil via byggahus-appen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.