Jag är lite osäker på om denna post hamnar rätt, men jag provar här.

Jag behöver en latrinkompost för permanentboende, 3 personer. Jag har sett några olika varianter som kan tänkas passa, men det är svårt att välja när man inte riktigt vet hur det funkar och vilka egenskaper man är ute efter. Därför tar jag tacksamt emot tips och idéer ifrån er som har, eller i alla fall vet en del om latrinkomposter.

Är det lämpligt att kompostera hushållsavfall i samma? Finns det några bra "fria" ritningar på att bygga själv? Är det värt det? Hur mycket av urinet kan man sprida i komposten utan att den får för mycket?
 
Bumpar denna. Jag har bara hittat Biokub (www.biokub.se) och tycker inte den ser så kul ut. Det roligaste hade varit att bygga en enligt denna ritning http://www.gastrikeatervinnare.se/ga/ga_sida.aspx?id=870 men den tiden finns inte just nu och snart måste vi tömma latrinen ;)

Har någon tips på andra latrinkomposter som finns färdiga att köpa, eller byggsatser som sätts ihop på några timmar?
 
Byggde en liknande med ytterligare fack för hushållskompost, tar kanske 1 dag att bygga plus några kvällar för inoljning.

Slutligt resultat:
http://viborga.wordpress.com/2011/07/23/kompost/

Nu kör vi med urinseparering så det blir bara det fasta som hamnar i komposten hos oss.
 
Tack för svar! Den ser riktigt trevlig ut. Du menar att bygget tar en dag bara? Någon som byggt komposten som Gästrike Återvinnare har skiss på skrev att det tog en vecka. Allt beror väl på hur man räknar... Byggde du efter eget huvud eller någon ritning?

Varför byggde du en egen för hushållskomposten? Jag har ju tänkt blanda det i samma, är det dumt?
 
Jag använde pallkragar, det blev hyfsat snyggt och gick på en kvart att "bygga". Jag har tre komposter bredvid varandra med fyra pallkragar vardera, dvs en volym på c:a 0.8 kubik styck.

För att uppfylla kommunens krav på tät botten så gjorde jag ett "kar" av presenning i den nedersta pallkragen. Jag har en gammal plywoodskiva med lite stenar på som temporärt lock över alla tre, vilken dag som helst så skall jag bygga separata lock med takpapp, gångjärn och lås så att det blir lite enklare att öppna och stänga... :)

Jag har också urinseparering, men det separerade urinet använder jag då och då för att vattna komposten när den blir för torr, det skall tydligen också vara bra eftersom det tillför kväve då komposten annars lätt får övervikt av kol.

Två av komposterna har tät botten enligt ovan och används växelvis för latrin- och hushållskompost, í den tredje har jag strömaterial för att varva i dom andra två. Som strö använder jag 50/50 kutterspån och trädgårdsavfall (löv, gräsklipp, etc).

/fth
 
Men då är inte den komposten isolerad va?
 
Den jag har byggt är inte heller isolerad men det funkar bra, ända är att den går i vila under vintern. Lite tanken var att hushållskomposten kan gå till trädgårdslandet medan latrinen kan gå till blommor. När "riktigt" avlopp är ordnat så kommer alla att gå till hushållsavfall. Just nu är fösta facket med hushållskompost fylld men latrinen är bara fylld till 2/3, sjunker ihop en del mellan varje gång man fyller på.

Själva bygget tog inte mer än någon dag men då hade jag suttit lite innan, fixat mått och kaplista. Sedan sparar spikpistol en del tid :D

Pallkragar är ett snabbt sätt att få en kompost. I botten skippa lättviktspressening utan ta en tjock som håller för lite misshandel.
 
Ok. Jag tror jag behöver ha en isolerad då vi ska använda den året om och det kommer dröja minst en vinter innan vi får kommunalt V/A.

Jag har kikat lite på denna
http://www.jordman.se/nylatrin.html
Den ser ut att vara isolerad, men på Kompostcenters sida står att den inte är isolerad. Kanske olika modeller. Får kontakta Jordmån och höra. Den ser i alla fall trevligare ut än Biokub som är av plast...
 
Jag lägger en 100mm cellplast-skiva överst i komposten på vintern, om man dessutom lägger snö och/eller trädgårdsavfall, halm-/höbalar, vassknippen el dyl mot sidorna så håller dom värmen ganska bra så länge temperaturen inte sjunker under -20 eller så.

Annars är det inget större problem att dom "går i ide" över vintern, med tre pallkrage-komposter på sammanlagt 2.4 kubik så har iaf jag tillräcklig volym för att kunna fylla på även under vintern utan att det blir överfullt.

Komposterna på www.jordman.se är isolerade med "25 mm polyetenskumplast", det låter lite snålt tycker jag.

/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.