Hej,

Har en bänkdiskmaskin som jag kopplat på blandaren. Den har funkat bra men min sambo ringde mig och kände att hon fick ström i sig när hon tog på blandaren.

Ikväll (alldeles nyss) körde jag igång den och satte ena handen på diskmaskinen och andra på blandaren och fick en ganska skön kyss. Vad fan kan detta bero på?

Hon vill ju absolut ha kvar den, några tips på vad som kan vara fel?

Mvh Robin
 
Kolla så att vägguttaget är jordat och jordblecken verkligen har kontakt.
 
Lägenheten har en fas matning utan jordning, tyvärr. Kan det vara att maskinen har en egen jordning som behöver kanske dras åt?
 
Robinvvs skrev:
Lägenheten har en fas matning utan jordning, tyvärr. Kan det vara att maskinen har en egen jordning som behöver kanske dras åt?
Detta låter mycket märkligt och jag tvivlar på att det kan stämma. Är diskmaskinen ansluten till ett jordat uttag? I annat fall bör du omgående dra ut sladden och sluta använda maskinen.

I kök har det varit krav på jordade uttag under lång tid. Det är annat med uttag i exempelvis sovrum där även relativt moderna lägenheter kan ha ojordade uttag.
 
Jordning finns det nog men det kan vara ont om jordade uttag.
En bänkdiskmaskin ska ovillkorligen kopplas till ett jordat uttag!
 
En diskmaskin måste under alla omständigheter kopplas i ett jordat uttag. Det finns självklart jord till lägenheten, spisen är tex. alltid jordad. Jag gissar att du nu har kopplat den via skarvsladd till ett ojordat uttag?

Det finns som jag ser det 2 möjligheter till varför du får en stöt när du tar i maskinen.

Antingen så är det fel på maskinen, så att den är spänningsförande. Eller så är det en kapacitivt kopplad ström i ett störskydd som ofta finns. Det kopplar en svag ström till skyddjord, dvs. höljet på maskinen.

Är det störskyddet som ger dig stötar så är det inte farligt men obehagligt. Normalt så leds strömmen bort via skyddsjordningen, men om du nu inte har jord kopplat till maskinen så leds den istället via dig till vattenledningen.

OM det beror på ett fel så leds mycket ström mot höljet, det skulle normalt ledas bort via skyddsjordningen, och då även lösa ut säkringen. Men om jordning saknas så leds det via dig mot vattenledningen istället.

Det faktum att du lever och kan skriva om det här indikerar att det kanske inte är ett fel. Var det verkligen en rejäl stöt du fick så borde du söka läkarvård genast. Effekterna kan komma ett par dygn efter att man fått stöten. Både i form av hjärtstillestånd, men även njursvikt.

Men som sagt oavsett om det är fel på maskinen eller ej så måste den ovillkorligen kopplas i ett jordat uttag. Det kan ju bli fel på den imorgon. En elektriker kan troligen fixa ett jordat uttag ganska enkelt åt dig.

Att leta efter ev. elfel genom att röra vid det som kan vara strömförande, framförallt om man samtidigt rör vid något jordat som blandaren är livsfarligt. Om man överlever ena gången så kan man nästa gång råka vara lite fuktigare om handen, och strömmen blir 10ggr större eller liknande slump. Och då finns det inte på kartan att man överlever. Det är alltså inte så att man kan nöja sig med att "nudda" den misstänka maskinen, har man faktorerna mot sig så räcker det med någon bråkdels sekund med ström genom kroppen för att det skall vara kört.
 
Om det är som du säger fel på maskinen så skulle ju då säkringen i maskinen ha löst och eftersom det inte gör det så måste uttaget vara ojordat och strömmen letar sig då via blandaren till jord. Kan jag inte dra en Jordkabel från maskinen till ett rör längre bort eller till en plastinlindad järnkärna eller dylikt?

Annars ang. Uttaget som jag ej hunnit kolla än. Lägenheten är från 70 talet. Om jag ska jorda uttaget, då måste jag väl dra en ny kabel till skåpet eller finns det en enklare lösning?
 
Nej det finns ingen säkring som löser i maskinen vid fel. Det kan finnas en säkring som skyddar vissa delar i maskinen från felströmmar, men det har inget med personsäkerhet att göra. OM maskinen vore inkopplad på jordat uttag, och det blir fel så att ström leds via höljet på maskinen. Då blir strömmen (oftast) så stor att säkringen i elcentralen löser ut.

Men om det som i ditt fall ev. går ström från höljet via en människa mot något jordat så blir inte strömmen så stor att säkringen löser ut. Men den räcker gott för att avliva personen ifråga. Säkringar finns inte för att skydda människor, de finns för att hindra att ledningarna brinner.

Det är inte godkänt att jorda en apparat ex. mot en vattenledning. Finns många bra skäl till det. Men ETT skäl är att om en VVS montör senare kapar röret ex. i källaren så blir det full spänning mellan de kapade rördelarna, och det kan bli stekt rörmockare. Sådana olyckor inträffar lite då och då. Vattenledningssystemet blir ibland genom fel och olyckshändelser den enda jordledningen ut ur ett hus, märks först när VVS killen stryker med.
 
På vårt bygge jordas alla våra rör av elektriker. Är det OK med denna princip från skåp men inte från apparat?
 
Detta är ju två helt olika saker. Att "jordas alla våra rör av elektriker" är ju att skyddsjorda rören, dvs att försäkra sig om att de har kontakt med skyddsjord. Att försöka skyddsjorda en apparat via ett rör är ju ett försök att se till att apparaten har kontakt med skyddsjord, vilket spricker grundligt den dag röret inte längre har kontakt med skyddsjord.
 
Ja man skall potetialutjämmna numera. det har en annan bakgrund. Ibland kan det finnas en liten spänning mellan elverkets jordledning och "äkta jord". Elverkets jord kan ibland ha några volt mot "äkta jord", då kan det gå strömmar i huset på ställen där dessa är ihopkopplade, ex. en jordad varmvattenberedare.

Av den anledningen kopplar man ihop rör, armering i betongen osv, med elverkets jord i en bestämd punkt så nära ledningens inlopp i huset som möjligt, man "jämnar ut potentialen". Samma fenomen kan annars ge att man får svaga stötar i duschen, golvet håller en potential, vattnet som kommer ur duschmunstycket har en annan potential, och då går det ström genom personen som får duschstrålen på sig, och samtidigt står på golvet, oftast ofarligt men kan vara obehagligt.

Men man får inte använda rör, armering osv. som ledare i huset. Om det blir kortslutning mot höljet i din diskmaskin så kan det bli en kortslutningsström på kanske 1000A, om då jordledaren som skall leda bort den strömmen är för klen eller ha dålig kontakt så kommer höljet att ändå få en spänning på nära 230V. Och den som håller i maskinen får en dödlig stöt. Visserligen bryts den höga strömmen av säkringen i centralen inom några 10 dels sekunder, men det kan vara försent.

Och det är i så fall inte bara diskmaskinen som blir farlig att vidröra, alla blandare och rör i hela huset kommer då att nå en farlig spänning under ett ögonblick till säkringen har löst ut.
 
Det finns ganska många obehagliga saker som kan hända med felkopplad el, jag känner inte till alla varianter. Men det enda sättet att hålla sig någorlunda skyddad är att se till att installationer är korrekt fackmannamässigt gjorda. Så fort man försöker hempula en "smart" specialare, så finns risken att det senare händer något och man står där och "tänkte inte på det...". Om man ser till att följa regelverket till punkt och pricka, och se till att man begriper vad det innebär. Då är de flesta möjliga felfall hanterade. Även de man aldrig har hört talas om.
 
Ganska häftigt med det du säger om potentialen. Allting har ju ström i sig pga elektroner osv, men genom denna potentialutjämning som du pratar om så slipper duschblandaren ha en alltför hög differential mot en annan potential i badrummet. Men då borde väl ändå klinkersen kunna ha en annan potential gentemot någonting annat i badrummet som då kan ge dig lite ström i dig?

Och sedan ang. Diskmaskinen, anledningen till att jag får ström i mig, skyddsjorden är ju till för att skydda, innebär det att en diskmaskin alltid alstrar kännbar elektricitet om inte en skyddsjord finns eller är det bara för att någonting inte är som det ska? För även utan skyddsjord så borde den väl fungera bra tills Något faktiskt blir fel?
 
Misstänker att något är fel i din diskmaskin, överslag i värmeelementet tex.
 
Bäst du tillkallar elektriker som kan mäta var felet finns. Är det en gammal diskmaskin? Förutsätter att du kopplat det till jordat köksuttag. Är diskbänken i metall är den i så gamla hus troligen jordad om det går vattenledning av metall hela vägen fram. Lite mer långsökt kan det vara diskbänken som har för hög potential pga av något fel och att din diskmaskin är korrekt jordad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.