Goddagens,

Är i en smärre tvist med HSB gällande ett par fel (bland många).

Först och främst så har dem gjutit fast vattenrören fram till vår duschblandare fel i väggen. Påtalade detta långt innan bygget var färdigt ändå åtgärdades inte felet. Nu är ena röret 6 mm högre än det andra så antingen är vi tvingade att använda excentrar bakom blandaren som gör att den bygger upp alldeles för mycket i en redan trång dusch. Använder vi oss utav detta så kan vi inte använda takduschen för avståndet för fästanordningarna till duschröret blir för korta helt enkelt. Har temporärt löst detta genom att köpa någon specialblandare med inbyggda excentrar.

HSB tycker nu att felet är åtgärdat och kan tänka sig att slänga in 5000kr (vilket inte ens täcker kostnaden för blandaren) som kompensation för detta byggfel. Riktigt så tänker inte jag! Felet är tillfälligt översminkat enligt mig, utbudet av blandare vi kan använda oss utav är minst sagt litet.
När vi säljer lägenheten en dag så är det absolut inte säkert att köparen tycker detta är ok och förmodligen kommer förhandla ner priset pga detta (hypotetiskt).

Har bläddrat i VVS AMA och kan inte finna något om olika toleranser för rören? Är det någon här som vet hur mycket det får diffa i våg? Vad bör vi säga/göra ang detta? Eftersom man inte får skarva tätskikt tydligen (?) så innebär det att hela badrummet får göras om när felet ska rättas till isåfall vilket innebär en avsevärd kostnad för HSB. Att vår ersättning bör stå i paritet med kostnaden för detta tycker jag är ganska självklart?

Kort formulerat ;

Finns det några toleranser enligt VVS AMA eller Svensk Standard för hur mycket anslutningsrör till duschblandare får diffa i höjdled. Vårt skiljer 6 mm, är detta ok eller kan vi sätta hårt mot hårt och kräva att dem fixar det oavsett vad det kostar dem?
 
Eftersom man visste om felet redan innan tätskiktet kom på plats så hade det gått att rätta till relativt smärtfritt. Nu är det för sent. Kan kolla lite och se om jag hittar några toleranser, men 6 mm är ju ganska mycket på 160 mm cc
 
Monterar inte HSB en blandare, eller ska du byta?
 
Klantigt.

Men att du skulle få kompensation motsvarande att göra om det eller en eventuell framtida förlust för att en köpare prutar kan du högst troligen glömma.

Att en blandade sitter 6mm snett får man nog inte mycket för i någon domstol. Får du betalt för dom extrakostnader du har för detta och kanske lite till ska du vara glad.
 
@Stringfellow,

HSB monterade en blandare med dubbla excentrar bakom som omöjliggjorde montage av
takdusch för blandaren byggdes ut för långt från väggen för fästena. Samt att duschutrymmet redan var smått så man fick passa höfterna när man vände sig inne i duschen.


@RobZombie,

Följer det inte regler i VVS/Bygg AMA med toleransen för hur snett det får vara har dem valet att rätta till det eller kompensera, eller hur? Att rätta till det innebär att riva hela badrummet då dem inte får skarva i tätskiktet i badrummet, särskilt inte i duschområdet. Det handlar ju bara för dem om att väga kostnaderna för vad en totalrenovering av badrummet kostar jämfört med ersättningen till oss?

Det är därför det är ytterst viktigt att jag på något vis får fram vad VVS/Bygg Ama säger gällande felmarginaler för montaget :)
 
Nej.

En domstol resonerar inte som du gör.

Entreprenören kommer aldrig bli tvingad att göra om hela badrummet för att rätta till sitt misstag så det kommer heller aldrig bli tal om kompensation på den nivån.
 
Dessutom bör det väl finnas någon takdusch på marknaden som fungerar tillsammans med den blandare dom satte?
 
RobZombie skrev:
Nej.

En domstol resonerar inte som du gör.

Entreprenören kommer aldrig bli tvingad att göra om hela badrummet för att rätta till sitt misstag så det kommer heller aldrig bli tal om kompensation på den nivån.
Det Rob menar är att avhjälpande enligt konsumenttjänstlagen (paragraf 20) kan jämkas om kostnaden eller besväret för detta är avsevärt högre än felets betydelse för konsumenten.

Så ett estetiskt fel kommer inte att vara tillräckligt för avhjälpning genom att göra om hela badrummet. Att det däremot innebär en olägenhet för er gör att ni kan ha rätt till viss ersättning, men det är lika bra att du går in i diskussionen med rätt bakgrund
 
verkligen tråkigt att det har blivit fel.

Men jag undrar lite hur du tänkte när du såg felet, påtalade det, märkte att det inte blev åtgärdat men jobbet fortsatte...

Menar inte att det är ditt fel nu, för så där ska det inte vara! och anlitar man yrkesfolk så tycker man att det SKA bli rätt.

Tyvär så är det så som både Rob och lolle säger, kompensation ja men inte jättemycket
 
kinglolle skrev:
Det Rob menar är att avhjälpande enligt konsumenttjänstlagen (paragraf 20) kan jämkas om kostnaden eller besväret för detta är avsevärt högre än felets betydelse för konsumenten.

Så ett estetiskt fel kommer inte att vara tillräckligt för avhjälpning genom att göra om hela badrummet. Att det däremot innebär en olägenhet för er gör att ni kan ha rätt till viss ersättning, men det är lika bra att du går in i diskussionen med rätt bakgrund
Exakt så.

Önskar jag kunde utrycka mig lika glasklart. 😊
 
Nu var det ju dessutom så att HSB monterade en blandare som satt rakt, dock med dubbla excenter. TS vill byta blandare, som inte matchar detta byggfel.
Vid en tvist kommer nog inte TS få många kronor, eftersom han hade en fungerande duschblandare.
 
@Hawke,

HSB monterade en blandare som inte fungerade tillsammans med takdusch samt byggde ut 17-18 cm i duschen med excentrar på. Utbudet av blandare med inbyggda excentrar är ganska slim, när vi ska köpa badkar t.e.x är det inte säkert att det finns ens?

Det måste ju finnas en tolerans för hur snett det får vara. Och är det sneare än så är det inte godkänt?

@Nino, Påtalade felet flertal gånger, men ingenting hände. Vet inte vad mer jag skulle kunnat göra faktiskt förutom att åtgärda det själv men kände inte riktigt att det var läge att börja bröta med detta då jag egentligen inte har tillstånd att beträda arbetsplatsen egentligen.. :)
 
@Hawke,

Alltså jag tänker lite i dessa banor.
Du köper en bil, en dyr bil. På denna bil sitter ett par helt ok fälgar, men du vill ha andra, snyggare 19" tums fälgar. Men det kan du inte, för på en sidan av bilen har biltillverkaren gjort fel och hjulbultarna har hamnat snett och endast en specialanpassad fälg fungerar där. Är det något man skulle acceptera? Jag gör gärna liknelsen med en dyr bil gällande lägenheten, t.e.x köper du inte en ny bil med en fet repa i (repa i parketten).

Jag är helt på det klara med att det inte är en lätt match detta, desto viktigare att jag har på fötterna och kan påpeka att det och det felet faller inte inom toleransen enligt Bygg AMA eller VVS AMA.

Jag må låta petig men för att ge er ett hum om varför jag är sådan får ni härmed den första listan över fel som sammanställdes..

Badrum ;

1. Toalettstol lutar (fall mot duschen ej kompenserat)

2. Fel fog i golvet (ljusgrå istället för antracitgrå/mörkgrå)

Förslag på lösning ; Antingen rensa bort nuvarande fog och ersätta med rätt fog
eller lägga ett nytt golv ovanpå det gamla golvet med rätt fog denna gång.
Alternativt ersättning vad det kostar att lägga nytt golv i badrum (Kan ta in
4 offerter och gå på snittkostnaden t.e.x.)


3. Duschblandarens anslutningsrör felaktigt centrerade vilket
resulterat i använding av excentrar som bygger ut blandaren
i duschen och omöjliggör användandet av inköpt blandare och
takdusch.

4. Lampa på spegelskåp felmonterad, 2 centimeter från centrum.

5. Spricka i tak vid spotlight.

6. Spotlight fungerade ej, fick byta lampa (100kr).



Kök;

1. Högblank svart bänkskiva repad på flertal iögonfallande ställen samt limrester ovanpå skivan.

2. Missljud från fläkten.

3. Fel bänkskiva på bardisken. (Matt svart istället för högblank svart.

4. Golvsocklar söndriga.

5. Fog mellan bänkskiva och stänkskydd utkladdad på kakel.

6. Skador på kyl och frysdörr. (Mindre buckla samt repor)

7. Spricka i överdelen av glaset på dörren till uteplats.


Tvättstuga;

1. Stora fläckar på klinker som ej går bort. Ser ut som någon slags vätska runnit över golvet.

2. Fönster i tvättstuga skadat. Utkladdat lim på fönsterkarm.

3. Undermålig spackling av vägg, en stor upphöjning av spackel på väggen under fönster till höger.

4. Torktumlare och tvättmaskin inte nivåanpassade med fötterna på maskinerna.

5. Förmodligen fel garderob i tvättstuga, olika socklar på garderoberna.

6. Elmontage ej till belåtelse. Felplacering av strömbrytare på vägg har
resulterat i täckning av hål under brytaren med urklippt lock.
Även utplacerad dosa på vägg utan funktion (?) (tom dosa).


Hall/Entré;

1. Fel fog på golvet. Ljus istället för mörk.

2. Skador på och bredvid dörrkarm, målning krävs.

3. Ytterdörr dåligt justerad, svår att öppna/stänga/låsa/låsa upp.

4. Garderob som skulle varit lös var fastsatt, spackling och målning av hål/vägg krävs.

5. Dörr till elskåp/internetskåp dåligt monterad.

6. Dörr mellan tvättstuga och hall är för kort (ca 5-6 centimeter höjdled).


Allmänt;

1. Undermålig målning/spackling genomgående i lägenheten i stort sett. Skarvar mellan väven
väl synliga. I vardagsrum är det ca 5-8 centimeter brett område spacklat väldigt dåligt som
"förstör" väggen. Mycket färgfläckar där dem inte bör finnas på fönsterbräden, golv och dylikt.

2. Lister kring dörrar sågade fel (?) Hål i skarvarna.

3. Skador på hörnen av väggarna in till sovrum/badrumsdelen av lägenheten.

4. Vinande ljud ur ventilation i sovrum.

5. Fönsterhandtag i sovrum skiljer sig från resten av lägenheten (inget lås).

6. Limrester som ej gått bort från golv i vardagsrum.

7. Fogar utkladdade, dåligt utförda i största allmänhet.

8. Sprickor/Grova repor i fönster i alla fall utom 2.

9. Knäckt marmorskiva i fönster.
 
Utan att gå in på enstaka detaljer så kan man väl bara konstatera att flera av de där sakerna är sådana som entreprenören borde komma tillbaka och åtgärda.
Och så undrar folk varför det är så dyrt att bygga i Sverige, klart som tusan att det blir dyrt i slutändan för konsumenten när byggföretagens klantverkare ska komma tillbaka två gånger, byta skadat/felaktigt monterat material mot nytt, osv....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.