Jag skulle ta in offerter från Björklidenhus, Myresjöhu (har också budgetserie),, Smålandsvillan (totalentreprenad?), Götenehus nya serie, .
Ni vill jui ha totalentreprenad, då faller en del bort. Man får jämföra offerter i detalj. Det är bara att samla in offerter.

Alltid bra att tänka på om man får igen de pengar man lägger vid ev. försäljning.Det där med LÄGET.. Ni verkar bo i Stockholmsområdet, det kan ju vara positivt. Jättebra att ni är så ekonomiskt medvetna och vill hålla ner priset.
 
diferenzo skrev:
Ok, smart!
Vad är en bra grundkonstruktion? Vad får den max kosta?
Jag skulle kolla igenom det här forumet, det finns väldigt mycket bra information om olika konstruktioner samt för och nackdelar.
T.ex. takkonstruktion råspont?, väggar gips med OSB-skiva?, släta innertak?, platta eller krypgrund, fönster och dörrar mm.

Som sagt kolla runt och bilda dig en uppfattning, stressa inte fram. Bygga hus är en ganska lång process.

Ett annat tips kan vara att redan nu försöka hitta en KA (kontrollansvarig) och boka en tid för att gå igenom era tankar kring bygget. Merparten av de som är KA är byggandsingenjörer och kan komma med värdefulla synpunkter. Kolla på Boverkets hemsida vilka certifierade KA som finns i din region.
 
scania r500 skrev:
Tur att inte mina markjobb hammnar i dom priserna då på 550.000:) Då vi räknar med att komma runt 10.0000 m2 på ett hus på 140m2.
Menar du hundra tusen (100.000) eller tio tusen (10.000)? Per kvadratmeter? För hela huset eller för markarbetena?
 
andersmc skrev:
Menar du hundra tusen (100.000) eller tio tusen (10.000)? Per kvadratmeter? För hela huset eller för markarbetena?
Menar 10 000 m2 färdigt hus cirka men kan även bli 12 0000m2 med lite omräkning i helgen.
 
älvsbyhus och smålandsvillan är ju ett alternativ. 2 miljoner för 150 kvadrat är ganska tajt. du kan nog välja en bättre husleverantör om du gör en del själv.
Eksjöhus Variant Classic är på 166 kvm och går lös på ca 2.1M med OINREDD övervåning. (kostar ytterligare 400kk om den ska vara inredd)
Så vill du göra den själv så kanske budgeten håller.

dock tänk på att smålandsvillan och älvsbyhus är med torpagrund och standarden i husen är den lägsta möjliga.
Jag tycker det vore synd och skam att köpa en tomt för 2M och sedan bygga ett älvsbyhus på den...
 
Plastic81 skrev:
älvsbyhus och smålandsvillan är ju ett alternativ. 2 miljoner för 150 kvadrat är ganska tajt. du kan nog välja en bättre husleverantör om du gör en del själv.
Eksjöhus Variant Classic är på 166 kvm och går lös på ca 2.1M med OINREDD övervåning. (kostar ytterligare 400kk om den ska vara inredd)
Så vill du göra den själv så kanske budgeten håller.

dock tänk på att smålandsvillan och älvsbyhus är med torpagrund och standarden i husen är den lägsta möjliga.
Jag tycker det vore synd och skam att köpa en tomt för 2M och sedan bygga ett älvsbyhus på den...
Ursäkta språket. Bullsk*t.
Även ett Ä-hus kan göras mycket fin och trevligt. Enligt många mäklare, spelar det ingen roll vem byggde huset! Bara det egna präglet, kan hissa priset upp!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
BigGitt skrev:
Ursäkta språket. Bullsk*t.
Även ett Ä-hus kan göras mycket fin och trevligt. Enligt många mäklare, spelar det ingen roll vem byggde huset! Bara det egna präglet, kan hissa priset upp!
Att priset är oberoende av vem som tillverkat huset (dvs. indirekt dess konstruktion och kvalité på byggmaterial) tror jag inte ett ögonblick på. De mäklare som sa det anser jag pratar just BS.
 
cecar33 skrev:
Googla på Älvsbyhus och du kommer att upptäcka att det är inget alternativ, om du inte är självplågare med spel som intresse.
Jag tycker att älvsbyhus är ett av dom mest seriösa husföretagen i dag .Så tycker alla fall jag . Känner många som har byggt hus från älvsbyhus och dom har då inget att klaga på
 
diferenzo skrev:
Hej,
Jag funderar på att bygga ett hus (1.5 våningshus på ca 150kvm) och har ganska begränsad budget. Vi är inte ute efter att göra mycket tillval, utan snarare ett standard utförande.
Utifall du skulle kunna tänka dig att bygga ett 1-plans hus i stället (om din smak samt tomten/detaljplanen för området tillåter) så kan vinkelhusen från Älvsbyhus vara ett rimligt alternativ i förhållande till din specificerade budget.

De finns i både över och under 150 kvm. Exempelvis: http://www.alvsbyhus.se/husprogram/regin/26/
Då får du hela huset inrett i fabrik, och slipper kostnaden för att anlita husmontörerna till att inreda övervåningen.

Sen ska du naturligtvis ställa olika husleverantörer mot varandra i kombination med den budget som du har.
 
Pepparkaka skrev:
Att priset är oberoende av vem som tillverkat huset (dvs. indirekt dess konstruktion och kvalité på byggmaterial) tror jag inte ett ögonblick på. De mäklare som sa det anser jag pratar just BS.
Så är det tyvärr.
Man tittar mer på kaklet i badrummet och vitvarorna i köket än man bryr sig om uppvärmning och grundläggning.
Är det bara fint på ytan så är det mer säljbart.
 
Sedan när det gäller Älvsbyhus så är det ingen totalentreprenad eftersom grundläggning, brandisolering av garage och inredning av ovanvåningen ligger utanför deras avtal.
 
volvo skrev:
Så är det tyvärr.
Man tittar mer på kaklet i badrummet och vitvarorna i köket än man bryr sig om uppvärmning och grundläggning.
Är det bara fint på ytan så är det mer säljbart.
Jo, det är jag mycket väl medveten om. Men att det inte spelar någon roll vem (dvs. husleverantör) som byggt huset tycker jag är väl magstarkt att påstå. För något år sedan var jag på husmässan i Trelleborg och var då inne i ett antal olika hus. Jag kan då knappast säga att Älvsbyhus utmärkte sig positivt jämfört med andra leverantörer. Köksinredningen kändes klart billigare, men det mest bestående intrycket var att golvet sviktade. För övrigt tror jag inte ens att det går att få kaklade badrum som standard i Älvsbyhus.

Därmed inte sagt att Älvsbyhus är ett dåligt val - det jag reagerade på var påståendet att marknadsvärdet är oberoende av tillverkare.
 
Pepparkaka
Du får ha en egen åsikt. Vi har haft ( sjålv och i familjen) både LB, Älvsby samt lösvirkehus. ÄH såldes dyrast, då det var inredd med mycket exklusiva varor. Org kök slängdes ut och ersattes med Ballingslövs. Kakel, klinkes o bubbelbad från Svenska badkar m.m. Det var bara byggåret samt hur det såg ut som var avgörande på priset!


Edit.
Visst är det lite lotteri att bygga m ÄH! Men det gäller nog alla husleverantörer. ;-)
Man måste vara på sin vakt. Och vill man få mer värde i huset, bör man satsa på lite mer exklusiva varor. ;-) ÄH standards golv, kök m.m. är inget vidare.
 
Redigerat:
volvo skrev:
Så är det tyvärr.
Man tittar mer på kaklet i badrummet och vitvarorna i köket än man bryr sig om uppvärmning och grundläggning.
Är det bara fint på ytan så är det mer säljbart.
Instämmer helt. Jag vet folk som framhåller "fina gardiner" som ett argument till att köpa... Att folk i allmänhet skulle veta för/nackdelar med olika undertak eller liknande byggtekniska detaljer förekommer säkert, men det är nog en ganska liten skara.
 
BigGitt skrev:
Pepparkaka
Du får ha en egen åsikt. Vi har haft ( sjålv och i familjen) både LB, Älvsby samt lösvirkehus. ÄH såldes dyrast, då det var inredd med mycket exklusiva varor. Org kök slängdes ut och ersattes med Ballingslövs. Kakel, klinkes o bubbelbad från Svenska badkar m.m. Det var bara byggåret samt hur det såg ut som var avgörande på priset!.
När vi snackar kvalitet så pratar vi inte vilket kök eller tapeter som medföljer.
Jag säjer inte att Älvsbyhus är dåliga (bortsett från att dom är med på konsumentverkets svarta lista... och att kvalitetsansvarige är älvsbyhus ägarens dotter, som delar kontor i samma byggnad som älvsbyhus....) men vi bortser från dessa grejjer..

sååå... är älvsbyhus nog inget dåligt val. om man vet vad det är man köper. Vill man ha ett hus på torpargrund/krypgrund och är tillfreds med det så är det ju ok. vill man inte ha golvvärme så ok. Är man nöjd med lägsta standarden på golv och trappor så ok (furu trappa... laminatgolv)
Vill man ha plastmattor i badrum och tvättstuga och hall? kör på. (vill minnas att man inte får välja till kakel..)
Vill man ha ett yttertak utan råspont? bara en duk under takpannorna?
Vad är det för värmesystem? Eksjöhus har exempelvis standard platta på mark med golvvärme och bergvärmepump...
Folk måste förstå att anledningen att älvsbyhus är mycket billigare beror på att dom sparar på material och kvalitet. Det är inte så att dom jobbar gratis och det e därför husen är 1 miljon billigare.
Det är upp till var och en vilken standard och kvalitet man vill ha på huset. dom som bygger med älvsbyhus nöjer sig med deras, och då är det onödigt att betala mer för bättre.

Men säga att Älvsbyhus har samma eller bättre kvalite och standard som andra husleverantörer är tyvär lögn. som du sa, det är Bullsh*t!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.