Av ren nyfikenhet, är Sola och Hultafors samma prylar, åtminstone till viss del?

Mitt Hultafors BT5 gav till slut upp häromdagen, visste att BT5 fanns på Jula för 259:- och jag gillar det skarpt så ett nytt sånt var på inköpslistan. Men eftersom jag handlar det mesta på Hornbach så tittade jag efter en ersättare där. På Hornbach har man slutat med Hultafors, men döm min förvåning när de har exakt samma måttband fast som Sola Big T, för 219:-

Kollar man på Solas hemsida och går till Sweden, så är det ju Hultafors man länkar till.

Sola: http://www.sola.at/414_EN-SOLA_PRODUCTS-Short_Tapes.htm?productid=139&meta_title=Big T

Hultafors: http://www.hultafors.se/www/live/gemensam/iframe.aspx?TreeID=23784

Förresten, är det någon som försökt laga bromsen på ett BT5?
 
Ja det är samma grejer. Sola köper mätband och tumstockar av Hultafors och säljer de under sitt namn i vissa länder, och hulta köper lite grejer av sola. Lite konstigt att Sola kan sälja samma band i sverige billigare än Hulta. Det måste vara Hornbach som gått med på att sänka sina marginaler. Däremot har Hulta livstidsgaranti, så du kan enkelt reklamera ett Hultaband i Sverige och få ett nytt, blir svårare med Sola som ligger i Österrike.
 
Livstidsgaranti på Hultafors----- gäller det allt?
 
Undrar om man kan få en ny tumstock när ett barn har lekt med den?
Det är en väldigt spännande och rolig leksak för barn, men den går alltid sönder när de använder den som dragspel. :)
 
barrmarr skrev:
Ja det är samma grejer. Sola köper mätband och tumstockar av Hultafors och säljer de under sitt namn i vissa länder, och hulta köper lite grejer av sola.
Intressant. Såg på Solas måttband att det tillverkas i UK, och kollar man på Hultafors hemsida så står det mycket riktigt att tillverkningen ligger där.

barrmarr skrev:
Lite konstigt att Sola kan sälja samma band i sverige billigare än Hulta. Det måste vara Hornbach som gått med på att sänka sina marginaler.
Jag har läst någon annan diskussion om att Hultafors och Hornbach inte kom överens om prissättningen, med tanke på att Hornbach är tyskt och att de har många tyska "märkesvaror" så är det ju inte omöjligt att de faktiskt köper in Sola-produkterna någonstans i Europa och undviker de Svenska kanalerna på vissa produkter därav det lägre priset. Första bästa träff på "Big-t" visar ju att konsumentpris i Tyskland är ju bra mycket bättre än Hultafors pris på BT5 i Sverige: http://www.werkzeughandel-roeder.de...ollbandmasse/sola-rollbandmass-big-t-5-m.html

barrmarr skrev:
Däremot har Hulta livstidsgaranti, så du kan enkelt reklamera ett Hultaband i Sverige och få ett nytt, blir svårare med Sola som ligger i Österrike.
Gäller det allt? Kan jag stövla in med mitt BT5 och få det utbytt vars om helst? Kvitto har jag säkerligen inte kvar, det är ju nog 5 år gammalt.
 
Redigerat:
Tror det gäller alla produkter, men det görs en bedömning på vad man har utsatt produkten för och om den godkänns som reklamation. Jag skulle nog börja med att ringa deras kundtjänst och säga att man vill reklamera en produkt, så blir man kopplad till rätt person.

Mätbanden gjordes av Fisco i UK förut, men Hulta köpte upp de för ett tag sen. Tillverkningen är dock kvar i UK på samma plats av samma folk. Kolla år 1992 och 2008 här: http://www.hultafors.com/about-us/history/history-highlights1/
 
Redigerat:
När det gäller vattenpasen är sola och hulta inte samma sak. Större radie på hultapassen men samma rätstege. Hulta is the shit.
 
  • Gilla
Bumbibjörnen
  • Laddar…
M MMR skrev:
Av ren nyfikenhet, är Sola och Hultafors samma prylar, åtminstone till viss del?

Mitt Hultafors BT5 gav till slut upp häromdagen, visste att BT5 fanns på Jula för 259:- och jag gillar det skarpt så ett nytt sånt var på inköpslistan. Men eftersom jag handlar det mesta på Hornbach så tittade jag efter en ersättare där. På Hornbach har man slutat med Hultafors, men döm min förvåning när de har exakt samma måttband fast som Sola Big T, för 219:-

Kollar man på Solas hemsida och går till Sweden, så är det ju Hultafors man länkar till.

Sola: [länk] T

Hultafors: [länk]

Förresten, är det någon som försökt laga bromsen på ett BT5?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.