Lite nyfiken på att när jag väl håller på och gjuter göra en platta till uteplatsen. Det ska vara ca 4x6m och inget tak. En ren uteplats så att säga.

Tänkte kolla vad det är för fördelar och nackdelar med att ha en betongplatta som uteplats.
Är inte så förtjust i utseendet på en trätrall som 95% av alla har men det är praktiskt och billigt så klart. Planen är att ha en fristående platta ifrån huset med ett ca 10cm mellanrum så vatten från husets panel kan rinna imellan. Fyller detta mellanrum med grus eller döljer det på något annat sätt. Sen gör jag ett lätt fall på hela denna platta ut från huset.

Det jag oroar mig för är.
Vilken typ av yta ska plattan ha. Halt vid regn?
Lite skrovlig eller en extremt hård yta som jag får till med glättaren?
Någon behandling? Vad händer om man spiller ett glas rödvin på betongen?
Extremt varm platta på sommaren?
Skvätter smuts och annat från plattan på husets fasad när det regnar?
 
1 & 2. Diamantslipad yta blir bäst tycker jag, hyr en vanlig ABS-slip med en mellangrov diamantslipskiva och våtslipa hela plattan så får du en vacker matt yta där ballasten syns men som är tillräckligt grov för att aldrig kännas hal oavsett om den är blöt eller ej. En diamantslipad yta är hårdare än en som enbart är glättad.

3. Jag hade kört vattenglas som ytbehandling endast för att minska ner underållet. Herdins har en smidig produkt:
http://www.herdins.se/fuktstopp

4. Jag har inte upplevt de plattor jag gjutit som extremt varma utan betongen får en trevlig värme. Jag hade snarare satsat på att köra minst 10cm cellplastisolering under plattan för att förlänga säsongen lite.

5. Nej om du gjuter plattan lutande som du tänkt (ca 1cm per meter är bra) tillsammans med mellanrummet så bör du inte få speciellt mycket fasadstänk om du sopar av plattan lite då och då.
 
Helioz skrev:
1 & 2. Diamantslipad yta blir bäst tycker jag, hyr en vanlig ABS-slip med en mellangrov diamantslipskiva och våtslipa hela plattan så får du en vacker matt yta där ballasten syns men som är tillräckligt grov för att aldrig kännas hal oavsett om den är blöt eller ej. En diamantslipad yta är hårdare än en som enbart är glättad.

3. Jag hade kört vattenglas som ytbehandling endast för att minska ner underållet. Herdins har en smidig produkt:
[länk]

4. Jag har inte upplevt de plattor jag gjutit som extremt varma utan betongen får en trevlig värme. Jag hade snarare satsat på att köra minst 10cm cellplastisolering under plattan för att förlänga säsongen lite.

5. Nej om du gjuter plattan lutande som du tänkt (ca 1cm per meter är bra) tillsammans med mellanrummet så bör du inte få speciellt mycket fasadstänk om du sopar av plattan lite då och då.
Mycket sakligt och bra förklarat. Tack (y)
Denna fuktstopp är det något som måste återappliceras med jämna mellanrum?
Tänker mig efter 10år ute i regn och rusk tar väl plattan stryk.
 
Ja den måste återappliceras men kräver bara en rengöring/högtryckstvätt av plattan och sedan tar man på den igen. Väldigt enkelt att applicera, tar bara max 15 min på en mindre platta. Rent kemiskt är det en helt genomskinlig silikatfärg kan man säga och därför slits den snyggt och gradvis, ingenting som flagar av sig eller missfärgas. Man kan laga fläckar med den utan att det syns. Här har du databladet:
http://herdins.webdoc.nu/herdins_asp/pdf/ov360_sv.pdf
 
Hemmakatten
Vi har en uteplats med betonggolv och höga betongmurar på två sidor. I betongmurarna är det två öppningar för utsikt. Vi har haft den i 6år och är väldigt glada för den. På vår och höst värmer betongen skönt, på sommaren har vi parasoll för skugga.
 
Tackar för input. Tycker det är ett kul material. Det är ju inte några jättepengar att göra en platta när man ändå håller på och gjuter till huset jämfört med t.ex en trätrall.

Hemmakatten
Vad har du för yta på platta?
 
Ett lite ovanligare alternativ är att man lägger klinkers på sin platta. Det finsn klinkers för utebruk och det blir rätt stryktåligt. Iofs sätter jag pengarna på den rena betongen om man tappar en gjutjärnspanna eller så
 
mats_o skrev:
Ett lite ovanligare alternativ är att man lägger klinkers på sin platta. Det finsn klinkers för utebruk och det blir rätt stryktåligt. Iofs sätter jag pengarna på den rena betongen om man tappar en gjutjärnspanna eller så
Funderade på det men det blev lite för mycket Medelhavskänsla över det. Gillar rå betong.
Skulle man tröttna om en massa år är det väl bara att slipa ner plattan någon centimeter och lägga något nytt ytskikt.
 
Varför inte Superfloor? Har själv gjort en 40 m2 terrass av betong med olika nivåer och slipat enligt 7 stegsmetoden så den är rätt blank. Riktigt fint blev det och nu ska jag ordna väggar i sommar, även det enligt samma metod fast med handhållen maskin och ett antal diamantsegment från HTC.
Och nej det blir inte halt, blött trä är halare. Dessutom vitsas man inte utomhus om det regnar och tak saknas så jag tror inte du behöver oroa dig för det. Och vad beträffar värme så är det faktiskt rätt behagligt så det är bara att köra på
 
Hemmakatten
Vår yta är bara fint slipad av entreprenören. Den är helt slät och len men inte blank. Bifogar en bild på uteplatsen. Bilden är tagen under byggtiden (orkar inte leta efter andra bilder). Uteplatsen är färdig men inte resten runtomkring. I solen ser betongen väldigt ljus u. Fördjupningen ni se i plattan är en liten "vattenblänk" med belysning i. Långa muren är bl.a. till för insynsskydd mot grannen. Stora öppningen ger sjöutsikt. Sista kvällssolen skiner på uteplatsen vilket gör den väldigt användbar. Den är dessutom skön på vår och höst eftersom betongen bevarar värmen
 
  • betongmur.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
SiggiGBG och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Vår yta är bara fint slipad av entreprenören. Den är helt slät och len men inte blank. Bifogar en bild på uteplatsen. Bilden är tagen under byggtiden (orkar inte leta efter andra bilder). Uteplatsen är färdig men inte resten runtomkring. I solen ser betongen väldigt ljus u. Fördjupningen ni se i plattan är en liten "vattenblänk" med belysning i. Långa muren är bl.a. till för insynsskydd mot grannen. Stora öppningen ger sjöutsikt. Sista kvällssolen skiner på uteplatsen vilket gör den väldigt användbar. Den är dessutom skön på vår och höst eftersom betongen bevarar värmen
Härligt! Tycker det var riktigt snyggt. Du gav mig precis en massa idéer om att fälla in en del belysning i plattan. Kan vara trevligt men en del svaga led lampor.

Slipningen är det jag har mest funderingar kring. Får försöka få tag på någon som gör det åt mig tror jag. Inget jag hinner eller ens har tid att sätta mig in i just nu.
Skulle behöva lista ut vad slipningen kan tänkas kosta också. Vill inte lägga hur mycket pengar som helst på ytan. Det är trots allt utomhus.
 
End skrev:
Varför inte Superfloor? Har själv gjort en 40 m2 terrass av betong med olika nivåer och slipat enligt 7 stegsmetoden så den är rätt blank. Riktigt fint blev det och nu ska jag ordna väggar i sommar, även det enligt samma metod fast med handhållen maskin och ett antal diamantsegment från HTC.
Och nej det blir inte halt, blött trä är halare. Dessutom vitsas man inte utomhus om det regnar och tak saknas så jag tror inte du behöver oroa dig för det. Och vad beträffar värme så är det faktiskt rätt behagligt så det är bara att köra på
Är det lätt att hyra en maskin och köra själv eller ska man ta in hjälp? Det handlar ju om en platta utomhus så det behöver ju inte bli kyrkgolvsblankt :cool: Vill få till en trevlig och egen yta som är tålig och bra.
 
Tar man in så kostar det cirka 500 kr/m2 att slipa en Superfloor. Maskinen i sig går att hyra från t.ex. Cramo men diamantsegmentet kan vara knepigt att få tag på, jag har inte hittat någon uthyrningsfirma som har dessa segment. Finns förstås att köpa antingen direkt från HTC eller någon återförsäljare, t.ex. PSB Maskin men det är inte gratis så att säga. Sen behövs även kemikaliker som HTC Cure som används efter att grovslipningen är klar och eventuellt HTC Stainprotection som används efter att all slipning är klart. Den sistnämda kostar cirka 475 kr/liter och säljs som minst 5 liter. Fast det behövs inte speciellt mycket för en liten yta.

Bifogar några bilder, det är inte klart, väggarna saknas, taket saknas, golvglaset finns inte med på dessa bilder. Insåg att jag inte har nyare bilder tillhands just nu.

315540_107087396066027_100002943020982_47978_562119075_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


308113_107083396066427_100002943020982_47968_347170927_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


302305_111482615626505_100002943020982_80900_931812359_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mandalorian och 3 till
  • Laddar…
End skrev:
Tar man in så kostar det cirka 500 kr/m2 att slipa en Superfloor. Maskinen i sig går att hyra från t.ex. Cramo men diamantsegmentet kan vara knepigt att få tag på, jag har inte hittat någon uthyrningsfirma som har dessa segment. Finns förstås att köpa antingen direkt från HTC eller någon återförsäljare, t.ex. PSB Maskin men det är inte gratis så att säga. Sen behövs även kemikaliker som HTC Cure som används efter att grovslipningen är klar och eventuellt HTC Stainprotection som används efter att all slipning är klart. Den sistnämda kostar cirka 475 kr/liter och säljs som minst 5 liter. Fast det behövs inte speciellt mycket för en liten yta.

Bifogar några bilder, det är inte klart, väggarna saknas, taket saknas, golvglaset finns inte med på dessa bilder. Insåg att jag inte har nyare bilder tillhands just nu.
Det var inte dåligt. Vad fint!
25papp för min terrass samt uterum blir lite väl dyrt :confused:. Tror jag nöjer mig med att nöta så mycket det går med glättaren. Blir en rätt hård trevlig yta det också men inte i närheten av din fina yta.
 
Betänk att glättad yta dammar av sig rätt mycket. Det var därför jag bestämde mig att slipa ner till synliga ballasten. Om du orkar och är noga kan du också slipa med en handhållen maskin i några dagar men det är snudd på helvete med vibrationerna :) Kräver en del tålamod!
Tar du handhållen klarar du dig på ca 6000 kr men det svåra blir att få ytan plant, för segmentet till handhållna maskiner är 125 och 130 mm, men inga problem att få ytan bli blank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.