Hej,
Vår fasad är i behov av uppiffning och vi funderar på att måla det gula teglet. det är en del frostsprända stenar och fogar samt olika färg på fogarna som sitter... Så jag undrar lite om någon har några erfarenheter av att måla en tegelfasad.

lite mer specefikt funderar jag på hur det blir där jag har trasiga stenar idag, kan jag bara fylla med fog eller kommer det se hemskt ut?

Om ni har bilder på målade tegelhus så vore det jätteintressant :wow: för att få lite inspiration.
 
Hej!

Vi har målat vårt gula tegelhus vitt och ångrar oss inte en sekund. Vi målade med färgspruta och det gick förvånansvärt snabbt att måla huset tre varv (ca 1-2 tim per varv) Det tog faktiskt mycket längre tid att maskera och laga än själva målningen. Några erfarenheter som vi har:

  • Var mycket noggrann med att laga allt innan du målar - annars kommer detta att synas än mer.
  • Hyr en riktig färgspruta med långt förlängningsmunstycke (att måla för hand är nog ett evighetsjobb)
  • Var mycket försiktig med omgivningen då silikatfärg på t ex en bil eller grannens hus är i stort sett omöjligt att få bort.
Lycka till !


/Krister
 
Hej Krister.
Har själv ett gult tegelhus och funderar på målning trots vad alla kallar oss för denna hädning att måla ett underhållsfritt tegel.... ;-)
Kan du visa lite före-efter bilder? Det kanske redan ligger bilder på forumet? Mvh. Freddan

=====================
Med mobil via byggahus-appen
 
Hade ni frostsprängda stenar? Hur lagade ni dessa i så fall innan målning? Gärna detaljbilder på lagningar före och efter om du har...
 
Men varför sänka värdet på huset och/eller skaffa er mer jobb?

Sent from my Motorola Razr.
 
Carl_Elvis skrev:
Men varför sänka värdet på huset och/eller skaffa er mer jobb?
Jag är intte intresserad av vad du anser är bäst för mitt hus utan hur jag bäst gör det jag anser är bäst för mig.
Jag ska försöka posta en bild i morgon för att övertyga alla tegelkramare...
 
Förlåt om jag skrev lite kantigt, inte meningen att såra någon.
Jag menar bara att det väl borde öka på underhållskostnaderna från nästan noll? Dessutom känns det som om det blir riktigt jobbigt att åtgärda när/om färgen börjar flagna. Tidigare ägare av min kåk har målat all synlig betong på grund/suterrängdel och garage med någon grå färg som nu bubblar och flagar.

Sent from my Motorola Razr.
 
Jag tycker du skall ersätta dom dåliga stenarna och sedan måla med silikatfärg. Kommer att krävas 3 ggr färg men blir föbannat snyggt. Angående underhållet så krävs det inte mer än om du skulle ha det omålat då alla hus måste tvättas då och då. Jag målade ett 1 1/2 plans hus förra sommaren och det tog ca 30 tim med fönsterkarmar samt grunden. KÖR PÅ!!!
 
Redigerat:
Kopparkullen skrev:
Hej Krister.
Har själv ett gult tegelhus och funderar på målning trots vad alla kallar oss för denna hädning att måla ett underhållsfritt tegel.... ;-)
Kan du visa lite före-efter bilder? Det kanske redan ligger bilder på forumet? Mvh. Freddan

=====================
Med mobil via byggahus-appen
Hej Freddan!

Tyvärr inga bilder men får kanske ut och ta lite i helgen om det inte snöar igen....

/Krister
 
Carl_Elvis skrev:
Jag menar bara att det väl borde öka på underhållskostnaderna från nästan noll?
Pengar är inte allt.
 
S
måla går ju men det enda ni gör är att dölja ett problem
 
jan_martinsson skrev:
Hade ni frostsprängda stenar? Hur lagade ni dessa i så fall innan målning? Gärna detaljbilder på lagningar före och efter om du har...
Vi hade inga frostsprängda stenar men murbruket behövde förbättras på många ställen. Vi märkte snabbt att alla eventuella skador syns mycket tydligare efter vi målat vitt så därför la vi rätt mycket tid på att laga innan vi fortsatte att måla.

Vi är själva riktigt nöjda med att vi målade huset trots att fasaden numera inte är helt underhållsfri. Jag tror att silikatbinder, silikatfärg och hyra av färgsprutan kostade totalt ca 20 000 kr och när vi behöver måla om behövs säkert bara hälften så mycket färg. Så den kostnaden och det snabba jobbet känns överkomligt.

Lycka till!


/Krister
 
SBH skrev:
måla går ju men det enda ni gör är att dölja ett problem
Hur menar du? Är tegelfasaden i sig ett problem eller själva målningen?

/Krister
 
Nyfniken skrev:
Pengar är inte allt.
Svett och tårar då? ;)

Sent from my Motorola Razr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.