Ämnet kom upp i en annan diskussion och jag kunde inte riktigt förstå genom att läsa igenom BKR.
Vi tänkte sätta upp en skåpsstomme i väggen i våtzon 2 för att utnyttja ett svårutnyttjat utrymme. Utrymmet bakom är en isolerad kattvind om det har någon betydelse. En av hantverkarna menade att det räckte med att dra upp tätskiktet 50mm på väggen. Det gäller gästtoaletter eller där det finns varmvattenberedare vad jag förstår. Vi kommer att ha badkar och dusch i badrummet. Skåpet kommer dock att hamna i våtzon 2.
Vad säger reglerna då? Läser jag GVK står det: Tätskikt ska utgöras av plastmatta, tätskiktsfolie, vätskebaserat tätskikt eller liknande.
Måste det vara tätskikt bakom eller kan luckan i sig räknas som ett tätskikt? Hur löser man det annars. Bara köra tätskikt bakom skåpsstommen? Tanken var att göra det lite enklare och inte göra en inkaklad öppen nisch utan bara bygga in skåpet.
 
  • skåpbrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den hantverkaren hade jag per omgående räknat bort kan vi börja med.

Det vanligaste är just som du skrev inkaklade nischer som är tätskiktade som vanlig vägg. Luckan kommer oavsett om du bygger med BKR eller GVK inte att räknas som något skyddande skikt. Har svårt att du får igenom projektet som enskild våtrumsprojektering vilket annars är kravet för att kunna bygga utan att följa branschreglerna.

För att göra det korrekt så bör det finnas vägg bakom skåpet som är tätskiktat på ett korrekt sätt och att skåpet byggs in i detta. Ni åker på fördyrande kostnader för att bygga en inbyggnadsnisch med tätskiktning i väggvinklar mm men kakel behöver ni i mina ögon inte tillföra. Tänk då på att skivorna bakom skåpet skall uppfylla samma som i resterande badrum (ej kartonggips i BKR tex. Utförandet bör dokumenteras och tas upp i egenkontrollen
 
Är det zon 2 så får ju faktiskt kartonggips användas nu för tiden. Om jag skulle byggt själv då hade jag nog gjort en nisch enligt reglerna för vägg, dvs korrekt regelavstånd, tätskiktat mm och ställt in skåpen, om möjligt utan fästa dem med skruv eller liknande, det borde vara gott nog skulle man kunna tycka.
 
Jag kanske ska förtydliga att det inte är de som ska utföra arbetet som har sagt att det är ok, utan det var "säljaren" eller vad man ska säga som inte själv är våtrumsbehörig. Så jag får förutsätta att de som sen ska utföra arbetet har koll. Jag ville bara ha koll på att allt blir gjort enligt konstens alla regler.
 
Helt rätt, trots att det var tydligt så missade jag att det var våtzon 2. I övrigt kvarstår mina rekommendationer.
 
T
Fast i verkligheten så är det ingen fara att bara ha hål in i väggen som du sätter skåpen i. För inte fan stänker vattnet ifrån duschen bort till skåpen, eller att du går och tvättar alla väggar med högtryckstvätt.. I så fall skulle man tätskikta dörrhålet in till badrummet också och då blir det svårt att komma in i badrummet överhuvudtaget.
 
tank77 skrev:
Fast i verkligheten så är det ingen fara att bara ha hål in i väggen som du sätter skåpen i. För inte fan stänker vattnet ifrån duschen bort till skåpen, eller att du går och tvättar alla väggar med högtryckstvätt.. I så fall skulle man tätskikta dörrhålet in till badrummet också och då blir det svårt att komma in i badrummet överhuvudtaget.
Jag förstår det, men jag vill gärna att badrummet ska vara enligt BKR's rekommendationer och jag antar att mitt försäkringsbolag anser det också. Vill helst inte att det ska finnas någonting att anmärka på som gör att jag kan bli utan ersättning.
 
T
Lättast är att du ringer ditt försäkringsbolag och frågor om det är ok eller inte!
 
tank77 skrev:
Lättast är att du ringer ditt försäkringsbolag och frågor om det är ok eller inte!
Absoult, det ska jag göra när helgen är över. Jag har dock ett svagt minne av att de anser att man ska följa BKR's regler.
 
tank77 skrev:
Fast i verkligheten så är det ingen fara att bara ha hål in i väggen som du sätter skåpen i. För inte fan stänker vattnet ifrån duschen bort till skåpen, eller att du går och tvättar alla väggar med högtryckstvätt.. I så fall skulle man tätskikta dörrhålet in till badrummet också och då blir det svårt att komma in i badrummet överhuvudtaget.
Nej och inte stänker man vatten tvärs över badrummet och ändå måste man tätskikta överallt, det handlar ju om fuktvandring rent generellt. Eftersom det handlar om en kattvind så vill man nog ändå inte ha en massa onödig fukt ut där.

Jag har byggt in ett skåp i väggen, då är det i en vägg som angränsar till ett annat utrymme, en skrubb som har åtkomst från andra sidan om man säger så. Jag har själv använt "dörrhåls-tänket", trycker man ut bakstycket på skåpet så har ju skåpet plötsligt blivit en dörr :D BKR kan ju inte hindra en från att ha två dörrar. Men då är det som sagt ett annat rum på andra sidan, inte ett vindsutrymme. Sen är vårt badrum i källaren så tätskiktsreglerna ser lite annorlunda ut.
 
I realiteten håller jag med Tank som privatperson. Däremot ur yrkesmässig hänsyn så hade du fått annat svar. Det är helt enkelt så att jag är restriktiv med undantag då det generellt brukar bli spridda och vedertagna som generell regel.

I praktiken ser dock inte jag heller någon större risk om det gäller våtzon 2
 
  • Gilla
Marianne Gunnegard
  • Laddar…
Ok, det verkar lite godtyckligt detta trots alls. Om företaget är Behörig våtrum och har alla certifikat som krävs. Kan jag då som kund kräva att det ska vara uppfyllt enligt BKR's regler. Om de nu mot förmodan hävdar att det inte är någon fara. Jag förutsätter ju tex att de gör resten av badrummet korrekt. BKR's regler är väl just så de anser ett fackmannamässigt arbete ska vara utfört.
 
Ett företag skall oavsett certifiering utföra badrummet enligt de normer som finns. Är de certifierade vet man att de genomgått en enkel utbildning och är medlemmar i en branschorganisation.

Det som gör att många ändå vill dubbelkolla är att även företag kan göra fel och det kan bli stökigt med reklamation ifall utförandet gör att ens egna försäkring inte kan gälla
 
Tack för era svar. Då vet jag vad som gäller. Jag får hålla lite extra koll på detta när det utförs bara.
 
Jag har gjort som du tänkt göra i ett litet duschrum under vår trappa till övervåningen. På 3 kvm har jag fått in en dusch och handfat under trappan samt en vägghängd toalett, varvid jag kaklat alla trappsteg underifrån (med våtrumsskiva som ligger på 1 cm avstånd från de något sviktande trappstegen och det har hållit i ett år nu), samt satt in ett Ikea köksunderskåp i en nisch i zon 2. Det sitter ett par dm över golvet och tätskiktet går upp dessa två dm, men bakom skåpet är det öppet under trappan och oavsett vad experterna tycker så anser jag att detta måste fungera lika bra som att man tex har dörrar mellan badrummet och övriga huset utan att man sätter igen dessa med tätskikt. Eftersom man alltid har en effektiv fläkt som suger ut luft när man duschar så är risken liten att fuktig luft som kan tränga in i oskyddade utrymmen ställer till problem. Samma problem har man ju i taket, där det inte finns några som helst krav på tätskikt.
Se bild
 
  • DSC00902A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.