Hur läser jag in befintlig planritning o fasadritning för att sedan kunna göra ändringar och tillägg? Och vilket gratisprogram är bäst att använda för detta ändamål?
Jag planerar att köpa o flytta ett modulhus och sedan bygga upp det i annan version.
 
Strunt i inläsningen! Lägg istället lite krut på att upprätta en komplett uppmätningsritning!

Gamla bygglovsritningar ska du absolut ta med en rejäl nypa salt. De avviker oftast här och var från verkligheten när du börjar syna huset i sömmarna. Ju tidigare du upptäcker dessa avvikelser dess billigare blir överraskningen.
 
Ritningarna är OK o ganska nya (sommarstuga). Jag har dem som bifogad fil i datorn. Frågan gällde: hur läser in dem i ett användbart program (vilket?) så att jag kan arbeta vidare med justeringar och tillägg?
 
helsingborgaren skrev:
...Jag har dem som bifogad fil i datorn. Frågan gällde: hur läser in dem i ett användbart program (vilket?) så att jag kan arbeta vidare med justeringar och tillägg?
Fråga ett är ju i vilket format din "bifogade fil" är!
 
Alla ritningar ligger som bifogade filer i pdf- format!! Behöver alltså inte scannas in.Skalformat bör ju kunna ändras efter behov.
Alltså: vilket gratisprogram är lämpligt?
 
Det finns nog inget program som med bra resultat "läser in" en pdf-bild till en "ritning" som man kan arbeta med.
Pdf-filen är ju bara en bild av ritningen, och har ingen info om hur de olika linjerna-elementen är grupperade och hur måttsättningen fungerar.

Billy_bavers råd att kolla måtten och sedan manuellt starta en ny konstruktion i programmet du väljer är nog det bästa du kan få.

Det enda CAD-program jag känner till som är någorlunda avancerat och samtidigt gratis är sketchup.
Finns en del skrivet om det redan här på byggahus:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/24107-sketchup-tips-tricks-och-fragor.html

Men det är inte superenkelt. Krävs en hel del ansträngning innan man kan åstadkomma något vettigt.

Mitt personliga tillägg till billy_bavers råd ovan är:
Börja skissandet och funderandet med papper, penna, linjal och suddgummi.
Rutat papper (kollegieblock) underlättar.
Där är inlärningströskeln betydligt lägre än med ett CAD-program.
 
Papper och penna verkar lite stenålder i dessa tider. Skall bara göra 2D- ritningar
Har importerat ritning i sketchup med kan inte arbeta vidare med den. Hur går jag in och raderar, flyttar om och lägger till- när jag tex klickar erase händer inget. Det är det frågan gäller!
 
Mig veterligt - finns ingen lösning (varken dyr, billig eller gratis) på det synbart enkla problemet att förvandla en analog bild till ettor och nollor. Men om du nöjer dig med befintlig ritnings begränsningar kan du börja med att mata in ritningen som bild. Rita sedan av ritningen i ett digitalt "lager" ovanpå ritningen.
 
helsingborgaren skrev:
Papper och penna verkar lite stenålder i dessa tider...
Vissa grejer är tidlösa.

Som de säger däröver: Give it a try (y)
 
Tack för svar. Tänker gå på billy_bavers förslag eftersom märkligt nog inget annat finns.
Att kunna digitalisera bilder måste därför bli en av nutidens stora guldkantade uppfinningar.
 
Finns vad jag vet inget gratisprogram som gör detta. Men Adobe Illustrator har en vektor plugin som konverterar en bild till vektorformat som sedan kan editeras så som du vill.

Med tanke på prislappen för Illustrator+plugin så är det bra timpenning på att dra manuella linjer ovanpå din importerade bild. Det tar inte mer än ett par timmar att göra.
 
qvirre skrev:
Finns vad jag vet inget gratisprogram som gör detta. Men Adobe Illustrator har en vektor plugin som konverterar en bild till vektorformat som sedan kan editeras så som du vill.

Med tanke på prislappen för Illustrator+plugin så är det bra timpenning på att dra manuella linjer ovanpå din importerade bild. Det tar inte mer än ett par timmar att göra.
Lite av vad jag försökte framhålla var att konverteringsprogrammet inte vet vad det ritar.
Det finns annars säkert sk "Trace"-program till alla ritprogram.
Men de gör alltså inget annat än kopierar enskilda linjer i bilden.
Många små linjer blir det!

Problemet är att man inte kan tex ta fönstret och flytta det,
för där finns inget fönster. Det finns bara 18 linjer utan något sammanhang.
Vilka linjer som utgör ett fönster är inte definierat.
Vad man gör när man ritar "caddar" är att man skapar objekt som består av grupper av linjer, som man sedan kan flytta på och ändra i grupp. Tex ett fönster, en vägg, en trappa.
 
KnockOnWood skrev:
Problemet är att man inte kan tex ta fönstret och flytta det,
för där finns inget fönster. Det finns bara 18 linjer utan något sammanhang.
Naturligtvis är det så. Vektoriseringen besparar bara jobbet att rita dom många små linjerna. Gruppera lämpliga linjer till enskilda objekt får man göra på egen hand.

Jag förespråkar inte TS att använda denna metod. Jag bara nämner att den finns eftersom man (jag) fick intrycket att inget sådant program existerar.

Själv hade jag utgått från pappersritningen och ritat upp allt från noll i sketchup. Det har jag gjort för vårt hus. Vill man kan man sen övergå till 3D från denna planritning vilket är mycket bra för att visualisera tillbyggnader och annat.
 
I Sketchup är det ju möjligt att importera en jpg-bild och utifrån denna skapa en byggnad i 3D (match photo).
Det borde då vara möjligt att importera en planritning ritad i 2D genom att skanna en pappersritning och sen med den som underlag rita upp väggarna mm genom att rita linjer, rektanglar mm. Ett slags sätt att traca en ritning.
I dessa tutorials
http://sketchup.google.com/intl/en/training/videos/expert_to_gsu.html
utgår man visserligen från en CAD-model i 2D men det borde som sagt vara möjligt att utgå från en inskannad pappersritning. Där används en metod att rita rektanglar/kvadrater för att rita de olika delarna av huset. Sen om man nöjer sig med ett resultat i 2D eller som i videorna göra ett 3D-hus är ju valfritt. Men att göra så borde väl underlätta en del.

Sen när grunden är in-tracad så bör man gruppera linjer på ett smart sätt så att ritningen håller ihop, fönster, dörrar, väggar mm mm. Sen kan man skala allt så att det blir korrekta mått (i förhållande till ritningen i alla fall). Lägga olika komponenter/delar i olika lager är nog också bra.

Jag ska säga att jag ännu inte provat själv med en pappersritning -> 2D -> 3D men det borde vara möjligt, tycker jag.
 
Har problem med Sketchup som gärna vill vinkla ritningarna i 3D. Hur får jag dem att stanna i 2D-format för att kunna rita i linjerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.