För krångligt att kolla. Mögel älskar organiskt material. Är det betong, skulle jag tvätta det, torka och måla över.
 
Betong e väl inte organiskt? Lite svårt och göra det då vi isåfall måste riva ner hela "tapeten". Får prata med fastighetsskötaren igen. Hur farligt är det om det e mögel? Kan man bo kvar tills det e fixat ? Varför e det för krångligt och kolla upp om det e mögel?
 
Mögel trivs inte i betong då det inte är organiskt, men det kan finnas annat organiskt bakom mattan.

Tyvärr har jag inte en anning hur du ska gå tillväga nu, har tyvärr för dåliga erfarenheter av mögel. Försök få hyresvärden att kolla upp och åtgärda. Men jag vet hur hyresvärdar kan vara :mad:
 
Det har tidigare suttit fast en bänk där. Tänkte om färgavlossningen kan ha blivit när de tOg bort bänken.. Känner mig så ledsen nu. Vi flyttade hit för att den andra lägenheten va inrökt (vi gick då byta lägenhet) och va för dum för och kolla alla detaljer uppenbarligen :( är gravid också och behöver lugn och ro snart. Trött på det här nu
 
Vänta på vad fastighetsskötaren kommer fram till, det kan ju som sagt lösas rätt enkelt också. Man ska ta ut glädje i förskott, inte sorg! ;)
 
Taylor88 skrev:
Det har tidigare suttit fast en bänk där. Tänkte om färgavlossningen kan ha blivit när de tOg bort bänken.. Känner mig så ledsen nu. Vi flyttade hit för att den andra lägenheten va inrökt (vi gick då byta lägenhet) och va för dum för och kolla alla detaljer uppenbarligen :( är gravid också och behöver lugn och ro snart. Trött på det här nu
Kolla efter mögel kan bara en mögelhund att göra. Och även i betong KAN den få fäste dock inte i så stor utsträckning. Jag kan inte säga vad du ska göra. Men hade du varit min dotter hade jag gjort en anmälan och utöver detta spärrat det som är öppet.
Säkrast att göra är att:

1. tvätta bort med risborste och nåt t.ex. Yes diskmedel (be mannen göra det)
2. pensla på bensaltensid (dödar all mögel)
http://allt-fraktfritt.com/bensalte...5.html?zenid=97a1b4c8356cea5a5109007816e6ebde
3.måla över med vad som helst och vänta tills de fixar det.

Du ska inte utgå från att jag har rätt till 100%. Men om jag har det?
Skött om dig mamma ;-)
 
Om det nu är mögel bakom den avlossade färgen. Tror ni det har spridit sig till kök och hall också?? Hoppas det håller sig till badrummet isåfall.. Ja han ska fuktmäta väggarna när han kommer nästa gång. Ska be honom kolla ordentligt på färgavlossningen då också.
 
Vet ju inte vad vi måste tvätta bort. Antagligen sitter det isåfall bakom "tapeten"/färgen och tror inte ens vi har tillåtelse att riva ner det... Hoppas fastighetsskötaren kommer igen denna vecka. Så där kan det ju inte va :(
 
För att sporrarna ska spridas, krävs fukt och organiskt material. T.ex. lim till tapet. I övrigt kan torkad bara flyga med luften. Var inte orolig! Den lilla skadan du har är liten verkligen. Och känner man sig osäker är det bättre att ta en bit matfolie och vanlig tape. Bara tejpa över!
 
Usch, hur kan man acceptera å bo sådär?

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Noseone skrev:
Usch, hur kan man acceptera å bo sådär?

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
Är man ung och saknar bostad, tar man vad som helst.
 
Nu är lägenheten väldigt fin i övrigt! Inget fel alls mer än det
 
Ok, enkla lösningen för dig så du sen kan glädjas åt att vara med barn :)

Handlingsplan

1. Golvet är vad jag förstår redan åtgärdat med silikon, bra där. Lossnar silikonen i framtiden så lägg dit ny igen.

2. Peta bort löst sittande tapet och tvätta av ytan.

3. Gå till en färgaffär och förklara läget, be om våtrumsfärg att måla över med.
Målartvätt, spärrgrund om färgaffären tycker det behövs, grundfärg och täckfärg. Ta med bilderna.

4. Måla

Klart. Svårare än så här behöver det inte vara.

Informera hyresvärden om din åtgärd och vad det kostat. Vill du kan du kräva ersättning eller till och med hålla inne motsvarande del av hyran. Men var noga med att informera hyresvärden.

Och nej, möglet har inte spritt sig till resten av lägenheten, det där är bara ytmögel där fukten kommit in i skarvar som släppt. Tvätta och måla enligt ovan så är det som nytt sen.
 
Thomasx: var på själva bilden är det du ser möglet? Är det deT svarta?
 
Fastighetsskötaren sa att de ska komma och måla och fixa det där så kanske lika bra jag väntar så det blir proffsigt gjort? Känns bara trist och riskera och blöta ner ännu mer medan vi väntar. Känner ingen lukt från det där heller. Men det svarta kan ju mkt väl vara mögel :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.