Hej,
Vårt nya hus står snart färdigt och det börjar bli säsong för utvändig målning... Huset (Myresjö) kommer med någon slags impregnering/transportskydd men måste både grundas och målas....

Har kikat på Alcro's färger, någon som vet om deras Genuin akryloljesystem eller Bestå vattenbaserat är vettiga att köra på? Vad ska man välja? Eller är något annat märke bättre???  :-/

Mycket tacksam för tips och ERFARENHETER....

mvh / EvaH
 
Det är ju rätt få som haft Bestå-färgen i tio år på huset, så några riktiga erfarenheten är ju svårt att dela med sig av.... ;)

Jag har iaf målat med Alcros Stugfärg, vilket väl är ungefär samma sak som Bestå kan man tänka sig.

Jag gillar den vattenbaserade täckfärgen, mycket lätt att stryka ut - "kul" att måla med helt enkelt. Grundfärgen är oljebaserad och inte alls lika trevlig att stryka ut, seg som klister i jämförelse. Vindskivor, knutbrädor och fönsterfoder har också målats med en oljebaserad färg.

Vissa delar av fasaden har varit målade i ett par säsonger nu, det finns ingen antydan till missfärgning, mögel eller annan påväxt. Vid hängrännorna har det på några ställen runnit lite vatten vilket färgat bakomliggande trä svart - det har varit lätt att torka av med en blöt trasa. Huset finns i Stockholm.
 
Några fler synpunkter på Alcro Genuin system vs. Alcro Bestå system för målning av ett nytt hus?
 
Jag valde genuin grundolja, grundfärg och täckfärg. Känns rejälare än "plast-färgerna" !! Var helt ok att jobba med, täckte bra och gav ett bra resultat. Fick betala runt 1000:- /10 liter. Dock hörde jag i färgaffären att lösningsmedelsbaserad färger skulle vara förbjudna från 2007. Nån som vet mer ?
 
Jag har för mig att det är år 2007 som bla. all 'trallträolja' som säljs skall vara vattenburen.
Och år 2010 ska all lacknaftalöst färg som har alternativa och vattenburna produkter förbjudas.

Fönstermålning är bland dom få områden (inom vanlig målning) som jag tror att dom inte har något vattenburet alternativ till idag.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.