Hej!

Jula har en vattenburen fläktradiator som ser ut som en inomhusdel till en värmepump,
kostar 3995:-.Alltså nästan lika mycket som en luftvärmepump av enklare modell!

Då till min tanke. Det finns ju en uppsjö gamla inomhusdelar till skrotade värmepumpar.
Skulle man inte kunna konvertera en sådan till vattenburen fläktkonvektor?

Den innehåller ju redan alla komponenter eller?

Principen skulle ju vara att istället för "gas" leda radiatorvatten genom elementet och använda fläkten för att blåsa ut den varma luften. Styrelektroniken finns ju redan där så allt regleras ju med fjärrkontroll.

Skulle det funka eller klarar inte elementet i inomhusdelen radiatorvattnet.

Naturligtvis skulle en konverterad inomhusdel inte bli lika effektiv som en för ändamålet byggd konvektor, men nu är det inte effekten vi diskuterar utan principen.
 
Ett halvt decennium senare kom jag också på tanken och söker mig harmynt efter lösningar på nätet. Har sett några som gjort det med äldre delar, men inte så pass att jag har koll på detaljerna.

I värsta fall kanske man får göra egen fläktstyrning och en enkel termostatreglering till den... Men rätt bra om man får det att funka...Snyggt och lätt att stuva undan under tak här och var...

Borde vara finfin lösning i garage, dessutom... :)

Ingen med ideer?
 
Kolla på värmepumpsforum. Där finns en del mer eller mindre lyckade försök. Just konverteringen av innedel gick rätt bra har jag för mig och även bilkylaren med bordsfläkt bakom..... :)
 
Börja med att leta servicemanualer på nätet.

Jag har en manual för Panasonic E9DKE och det ser verkligen inte lovande ut med mycket dubbelriktad entrådssignalering mellan ute- och innedel.

Utgående signalering från utedelen kommer direkt (via optokopplare) från någon stor IC (antagligen ASIC) så att försöka mixtra med signalerna är säkerligen allt annat än lätt.

Men det kan ju finnas enklare burkar.
 
Utan att veta vad jag talar om misstänker jag _starkt_ att det är avsevärt enklare att riva bort all styrelektronik och bygga själv. Är man inte helt hemma på mikrokontrollerprogrammering kan något i stil med Arduino säkerligen vara en bra start.
 
Leta efter en ON/OFF-värmepump, där sitter med största sannolikhet all styrning i innedelen.
Jag har själv byggt en frikyleanläggning med en begagnad luftvärmepump, styr en magneventil för vattenflödet (kör med vatten från brunnen) på utgången som tidigare gick till kompressor.
Detta funkar perfekt och jag använder den i kylläge och får då automatisk reglering av fläkthastighet och magnetventilen till vattet.

edit:
kom på att jag skrev om detta på värmepumpsforum, det var 2007 jag gjorde detta och den har gjort många sommarnätter sjukt mycket behagligare sedan dess!
Installationen är givetvis mer permanent än på bilderna i tråden.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14338.0
 
Redigerat:
@nsiak: Så det var du som hade den tråden :). Det var precis den jag tänkte på :D

Kommer du ihåg vem det var som byggde av en gammal bilkylare? Hittar inte den tråden....
 
Jag vet att jag läste om den där bilkylaren men kommer tyvärr inte ihåg mer än du skrivit här. Funktionellt lär det ju vara i alla fall :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.