Är en lösvirkesbyggare och har lite funderingar kring K-ritningar.
Var i kontakt med kommunen och byggingenjören där förklarade att jag behöver K-ritningar att ta med mig in till tekniska samrådet (byggsamråd). Jag frågade då exakt hur det bör se ut. Förklarade att jag köper en grund av en leverantör, där får jag en fin ritning. Köper takstolar av en annan leverantör, där jag angett att jag ska ha betongpannor och i vilken snözon jag bor. Där får jag en fin ritning på en takstol och vad den håller för.
Ritar ihop en skiss på min VVS, lite el, har lite skisser på väggtyper jag kommer ha osv. Det ser proffsigt ut :)

Frågade då om dessa ritningar duger som K-ritningar eller om en och samma person måste rita på hela huset och hela konstruktionen och sätta sitt namn på att det håller eller vad man ska säga. Fick ett lite svävande svar att mja det kanske räcker med dessa ritningar men fick inget riktigt klart för mig.

Då tolkar jag det fritt som att kommer jag in med dessa ritningar så borde det räcka (y)
Vad är era erfarenheter?
 
Mikael_L
Förutom de ritningar som var med bygglovet (fasadvyer, planlösning och vy över tomten) så hade jag med mig beställningsunderlaget jag hade fått på takstolarna, där det var en ritning bifogad, med mig till byggsamrådet. Men det var ingen som ville kolla något på den ändå.

Men det är säkert olika mellan kommuner, och säkert t.o.m olika mellan olika handläggare på samma kommun. :)

Ta med dig det du har. Och frågas det om mer så säger du att det har inte ritats upp av konstruktören än. :)
 
Mikael_L skrev:
Förutom de ritningar som var med bygglovet (fasadvyer, planlösning och vy över tomten) så hade jag med mig beställningsunderlaget jag hade fått på takstolarna, där det var en ritning bifogad, med mig till byggsamrådet. Men det var ingen som ville kolla något på den ändå.

Men det är säkert olika mellan kommuner, och säkert t.o.m olika mellan olika handläggare på samma kommun. :)

Ta med dig det du har. Och frågas det om mer så säger du att det har inte ritats upp av konstruktören än. :)
Tror vi resonerar lika då :)
Jag ska satsa på att ha med mig en massa och bara vräka ut lite snabbt och verka som att jag vet vad jag pratar om.:cool: Saknas det något får de fråga efter det så får jag komplettera. Bättre det än att betala för en konstruktör och sedan är det ingen som kollar på det ändå. Huset kommer garanterat hålla ändå :)
 
Kraven på k-ritningar på allt redan vid bygglov kom väl först med nya BBR? Mikael_L började väl bygga före de kraven infördes (2011-05-02 ).

Går att iterera det hela (iaf med vissa kommuner) så du skickar in arkitektritningar först och när de är godkända av kommunen kompletterar du med k-ritningar. En granne gjorde så då hans bygge (enligt nya BBR) bröt mot detaljplanen så han inte behövde ta fram k-ritningar förrns hans avvikelser hade blivit godkända.

Berätta gärna om hur det går med dina ritningar här i tråden sen när du fått svar från kommunen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.