Detta hör väl egentligen till byggnadsmaterial & byggteknik och där finns nog en del matnyttigt ifrågan, men jag svarar ändå här.

Har (nästan) påbörjat ett liknande projekt i min källartrapp, furu, tidigt 70-tal, rosa heltäckningsmatta i trappstegen...

Jag kommer att riva bort all heltäckningsmatta och därefter ta bort alla limrester med en sk lackfräs (finns att hyra) och sedan slipa med excenterslip (det finns varianter på detta). Därefter kommer jag att täcka "hålen" mellan trappstegen med plywood som jag limmar med sättlim mot stödlister i ovan och nedan. Alla täckskivor måste mätas ut individuellt.

Avslutningsvis täcka ev springor med latexfog, måla med grundfärg och tillslut vit eller ljusgrå färg.

Något som blir grymt snyggt tillsammans med vita vangstycken (tycker jag) är att lägga in tunna ekskivor på stegen istället för att måla dessa. Det ligger dock utanför min budget... ;)
 
I stället för att limma föreslår jag att du överspänner stegen och sedan skruvar fast sättstegen. ;)
 
Immobil skrev:
I stället för att limma föreslår jag att du överspänner stegen och sedan skruvar fast sättstegen. ;)
Bra ide' (tackar och bugar), lättare att ändra tillbaka i framtiden.

Om man väljer lite tjockare plywood, t ex 12mm, kan man ju dessutom skruva från baksidan och slipper spackla över ett antal skruvskallar. Tjockare skiva kräver kanske att man måste snedsåga skivorna i ena sidan eftersom trappan svänger. Med en tunn skiva räcker ju latexfog.

Vore något annat material att föredra än plywood, t ex MDF?
 
MDF skulle kunna funka om du ska måla sättstegen. Annars finns det limfog 14 & 20
mm. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.