Hej

Då det inte gick att spackla upp det befintliga golvet var påskhelgen räddad, med att bryta upp golvet och rikta golv åsarna.

20120408_171535.jpg

Nu är jag fundersam om detta skulle funka.

Golvåsarna är cc 55-60cm
Gles 28mm x 70mm
Golvgips 12,5mm
Laminatgolv?

Har sett att många gör golvspånskiva på glesen men den bygger 22mm. Och man vill väll ha så lite som möjligt mellan slangen och golvet?

Någon som har några tips?
 
Så ser det ut hos oss nästan iaf. Alltså:

Gles
Plåt
Gips
Foam
Parkett

Inga bekymmer :rolleyes: frågan är dock om laminat är känsligare än parkett?
 
tack för snabbt svar, måttade du så du fick en glesspånt under skarvarna på gipsen?
 
Tror inte det :confused:

Det var ju 3 år sedan :D
 
haha ok inte helt enkelt att komma ihåg :)

någon annan som vet?
 
Da9911 skrev:
Nu är jag fundersam om detta skulle funka.

Golvåsarna är cc 55-60cm
Gles 28mm x 70mm
Golvgips 12,5mm
Laminatgolv?

Har sett att många gör golvspånskiva på glesen men den bygger 22mm. Och man vill väll ha så lite som möjligt mellan slangen och golvet?

Någon som har några tips?
Vad händer om man skippar golvgipset? Vet att bl.a. LK vill att man lägger ett flytande golv på minst 14 mm på glesen om man inte har spån eller gips. Men frågan är om det är väl tilltaget... fungerar det med ett styvt laminatgolv (8-9 mm)?
 
Jag har lagt glespanel 22x120 med 3cm mellanrum och sedan plåt och slang i det. Därefter övergolv i lite olika varianter. Det verkar fungera bra men är man riktigt kräsen så tror jag ett en golvgips gör att golvet ligger lite bättre, speciellt om man har lite klenare golv.
 
thewolf skrev:
Så ser det ut hos oss nästan iaf. Alltså:

Gles
Plåt
Gips
Foam
Parkett

Inga bekymmer :rolleyes: frågan är dock om laminat är känsligare än parkett?
Jag har också foam på min golvvärme, men läste någonstans att lumpapp är bättre eftersom det isolerar mindre. Har också läst att det är golvtillverkarens rekomendationer om foam eller lumpapp som gäller. Spelar det någon roll egentligen?
 
Tror inte att det spelar någon roll, man kör på den metoden som man själv tror på ;)

Om man inte tror att man behöver använda garantin förstås för då är det tillverkarens instruktioner som gäller. Fast frågan är om man ändå får ut något på garantin :confused:
 
Jo, så är det väl. Det jag egentligen funderar på är hur mycket isolation foamen har i relation till lumpappen. Men det kanske är högst teoretiskt. Vill ju bara förvissa mig om att jag inte gjort något dumt :)
 
MathiasS skrev:
Jag har lagt glespanel 22x120 med 3cm mellanrum och sedan plåt och slang i det. Därefter övergolv i lite olika varianter. Det verkar fungera bra men är man riktigt kräsen så tror jag ett en golvgips gör att golvet ligger lite bättre, speciellt om man har lite klenare golv.

3 cm mellanrum? det låter mkt, vad har du för slang?

jag har lagt 2 cm mellanrum, då fastnar 20mm slangen bra när den kläms fast i plåten


//T
 
20mm slang.

20mm slang ska ligga på CC 300 och använder man 120mm bred panel blir det precis 30mm mellan varje planka. Slang i vartannat spår.
 
okej då hänger jag med, va det inte svårt att få slangen att ligga kvar?

jag återanvände det gamla golvet som var spontat 35x95, då fick man klyva var 3:e planka till ca 80
det är nu 3 plankor mellan varje slang som ligger på cc300
 
Har man bra plåtar sitter slangen fast i plåten. Plåten brukar jag häfta fast i glespanelen här och där med häftpistol så man slipper se slang och låter flyga till väders när slangen är bångstyrig.
 
min leverantör av golvvärme rekommenderade mig att inte sätta fast plåtarna i glesen eftersom de expanderar, och om man var tvungen att sätta fast dem fick man bara göra det på ena sidan men detta har ni säkert koll på:)

det bästa va att lägga glesen så plåt och slang sitter fast, så jag hoppas det blir bra då det nästan är klart=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.