Vet att min kommun skickar ut uppmaningar till fastighetsägare att de (fastighetsägarna) måste se till att hålla efter sina häckar och träd och beskära/fälla dem för trafiksäkerhetens skull, och att om man INTE gör det, så kommer kommunen att beskära dem och skicka en räkning.
 
cecar33 skrev:
Det får nog anses som ett rimligt pris 8000-9000kr, eftersom allt utom stubbfräsning ingick i priset.

Och du som fick träd fällt och uppkapat i 3-4 decimeter stora bitar, för 1 500 kr fick du kvitto på det beloppet?Tror inte det utan det gick nog på skattebetalarnas konto.

Att fälla ett träd och kapa upp det i lagom långa vedbitar är inget svårt jobb, behöver man inte säkra upp men vinsch, eller att det är risk att det faller på hus eller så är det ett väldigt rimligt pris med 1500.
Krävs klätting så låter det billigt
 
Zixten skrev:
Att fälla ett träd och kapa upp det i lagom långa vedbitar är inget svårt jobb, behöver man inte säkra upp men vinsch, eller att det är risk att det faller på hus eller så är det ett väldigt rimligt pris med 1500.
Krävs klätting så låter det billigt
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Låt oss säg att tim kost är 500kr brutto då är trädet som en något större Julgran om det kapades ner kvistades och styckades i 30-40 cm bitar. Men har för mig att det var ett stort träd
 
Tog ner 4 st stora tallar ca 15 - 20 m höga med hjälp av Irländska Aborister för kanske 5 år sedan. Kostade då ca 6000 kr för nedtagning och uppkapning i 30-40 cm kubbar (ej stubbfräsning). Jobbet tog ca 4 timmar för 2 man att utföra och då var det rena cirkusartisterna. De ville dock ha lika mycket för bortforsling av riset.

Gjorde det jobbet själv som innebar ca 30 turer med släpvagn till återvinningen.
 
cecar33 skrev:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Låt oss säg att tim kost är 500kr brutto då är trädet som en något större Julgran om det kapades ner kvistades och styckades i 30-40 cm bitar. Men har för mig att det var ett stort träd
Menar du att det tar tre timmar att kapa ner en julgran till vedbitar??
 
Gömde nämna att veden som tallarna gav resulterade i en "kapning" av elräkningen med ca 5.000 kW/h/år i 3 år framåt = 15.000kW/H. Visst, en hel del jobb med vedklyven som jag investerade i (1.500 kr).
 
tharnstrom77 skrev:
Förlåt att jag inte svarat!

Jag ska försöka ta en bild ikväll och lägga upp, men jag försöker förklara i alla fall.

Trädet står cirka tio meter från huset och två meter från en väg och där emellan ligger vår häck. Tallen är cirka 70 - 80 cm i daiameter och aningen lutandes ut mot vägen. Den står i ett hörn av tomten och står därmed cirka två meter från grannens tomt. Höjden, jag tycker det är svårt att uppskatta men det är en fullt uppvuxen tall, enorm för att vara på en liten tomt.

När jag nu har tittat riktigt efter vinterns stormar så tycker jag att den ser ganska tilltufsad ut i toppen. Brutna grenar, inte helt av men halvt. Det ramlade i höstas ned en stor gren på vägen och som tur var så skadades inget eller ingen. Det är med grenarna jag känner att den största risken finns.

kan kommunen vara intresserad av att hjälpa till med något sådant om det finns risker för vägar och de som färdas påden?
Om jag tolkar detta rätt så lutar trädet mot vägen där det kan vara lämpligt att lägga det.

Den bild jag får av trädet så skulle jag inte tveka det minsta på att ta ner det om det stod mitt ute i skogen, skulle även ge mig på att fälla det bakåt, alltså motsatt riktning mot lutningen, om det bara var lite svag lutning.
Utrustning: motorsåg, ett gäng kilar och något att slå in kilarna med. Skulle va lite jobbigt och kämpigt, men jag tror att jag skulle lyckas.

Och ditt träd där det står skulle jag kanske ge mig på om det var mitt eget, skulle säkra upp det med en traktorvinsch och dra lite försiktigt i fallriktningen när jag kapar, men skulle jag bedöma att det fanns risk att det går galet så skulle jag låta en trädklättrare göra jobbet...
 
Jag har liknande bekymmer men har ett JÄTTETRÄD som borde avlägsnas. Trädet är säkert 1,3m i diameter och 10 meter högt, dessutom står det nära huset inne på tomten. Är det någon som tagit ner ett sådant jätteträd. Självklart är det en ek så någon ved kan den tydligen inte bli heller...
 
johannaak skrev:
Jag har liknande bekymmer men har ett JÄTTETRÄD som borde avlägsnas. Trädet är säkert 1,3m i diameter och 10 meter högt, dessutom står det nära huset inne på tomten. Är det någon som tagit ner ett sådant jätteträd. Självklart är det en ek så någon ved kan den tydligen inte bli heller...
En del av mig gråter inombords när jag hör att du vill plocka ner en riktigt gammal ek. Du vet att man kan hamla den va? Dvs. klippa ner kvistar och liknande så att den blir mycket mindre.
 
johannaak skrev:
Självklart är det en ek så någon ved kan den tydligen inte bli heller...
Varför i hela friden inte det? Även om jag givetvis hellre sett att träden stått kvar (trädkramare som jag är) så om det nu måste ner så är det väl synnerligen lämpligt att använda så mycket som går?
Låt någon som vill såga upp trädet till ljuvliga ekplank att lägga som golv eller bygga bord eller något annat av och gör ved av grenar och annat som är för smått/krokigt för att göra något större av.
 
Jag önskar och hoppas den kan få stå kvar (är också trädkramare) men den står illa till, delvis pga av tidigare ägares tillbyggnader. Ska fundera på om det går att beskära den så den inte förstör taket. En rolig sak med trädet är att det sitter en inväxt hästsko i den, man ser ändarna sticka ut.

Jag har fått höra att man inte kunde elda med ek, men självklart skulle man vilja ta till vara trädet på något trevligt sätt. Tack för tipsen!
 
Grannen där jag växte upp fick hjälp av sitt försäkringsbolag med att ta ner ett träd som var olämpligt. Antar att försäkringsbolaget resonerade som att det var billigare att ta ner det än att betala ersättning för förstörd egendom. Kolla med ditt försäkringsbolag vetja.
 
Hej alla!
Nu är det ett litet tag sedan jag skrev här om mitt lilla träd på baksidan.

Vi begärde in några offerter på vad det skulle kosta att ta ned trädet och alla sa exakt 4000 kr. När jag försökte få ned priset så var det ingen som var intresserad av att sänka alls. Men jag hittade några killar som kommer lite utanför stan (Växjö) som var intresserade. De kom i förgår kväll, de var tre stycken, 3000 kr tyckte han verkade bra, vilket vi tycke var bra då det var 25% billigare än tidigare. Sedan skickades den ena killen upp i trdäet 40 minuter senare ligger det ned. Inte en skråma på vare sig häck eller något annat (klart gräsmattat har lite hål). Allt som allt var de där i i timme.

Och detta är ett företag med f-skatt och allt.

Helnöjd faktiskt!
 
Fint att det har löst sig och att du lyckades få ett bättre pris:)
 
Göran.W
För ca 15 år sen tog jag ner en björk med en diameter på 60-70cm.
Tog en timmer bil til hjälp som först bröt av grenar på upp till 15 cm med kranen så högt han kunde.
Sen greppade han den 7-8 meter upp.
Sen var det bara att såga och när den började bli ostadig knäckte han det sista och la den ner.
Kostade mig 500 kr på den tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.