VIlket är bäst? Läser man blocketannonser så är bägge principerna "bäst". Bägge kan ju inte vara bäst så jag frågar, nån opartisk som kan röna lite ljus i frågan på ett pedagogiskt sätt? Spontant kan jag känna att en kamin som står nedsänkt i badvattnet borde ha fördelen att kunna släppa strålvärme ut i vattnet medan den värmen går förlorad med en fristående kamin? Fördelen med att ha en fristående kamin är ju att den bör vara galet mycket lättare att sköta, få drag i och göra rent?

Åsikter mottages tacksamt!
 
Den största fördelen jag ser med extern kamin är möjligheten att sätta dit, om än ett enkelt, filterhus för att ta i alla fall de största partiklarna, samt även en cirk.pump som fördelar det värmda vattnet bättre.

Sen minskar ju risken att bränna sig i närheten av tunnan om man har barn osv som stojar runt.

Mvh
Rikard
 
Fördelen med kamin i tunnan är att det blir så mkt lättare på vintern..
Inga pumpar och slangar du måste plocka bort eller tömma för att det inte skall frysa ihop..
Det är den enda fördelen jag ser det med kaminen i tunnan..
Eller jo,en fördel till är att man kan fylla på (ved) medans man står i badet (slipper frysa..)

Själv har jag kaminen utanför och tar vattnet från älven intill, det blir en del pyssel för att slangar o pryttlar inte skall frysa.
Men jag skulle ändå välja kamin utanför, helt klart.
 
Fördel kamin i: vattnet måste väl ändå värmas upp snabbare? Snyggare, barn som springer utanför tunnan slipper bränna sig på kaminen (om den står tillgänglig) eller bygger man då in kaminen??

Fördel kamin utanför: mindre skräp i vattnet vid påfyllning vid, lättare tömma aska utan att det hamnar i vattnet, mer plats i badtunnan.
 
Skulle också kört extern, då slipper man hål i tunnan för fästen osv.
 
Jag hade 3" rör med självcirkulation i vår badtunna, man rymdes 2 Pers till mes pannan utanför och kunde hänga på en oljebrännare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.