Jag velar lite kring bänkskiva i det nya köket...

På enda sidan (parallellkök) kommer vi att ha en heltäckande rostfri diskbänk med hoar och arbetsyta (totalt ca 2,4m). På andra sidan kommer hällen ligga, plus ytterligare arbetsyta, och där har tanken hittills varit att ha en laminatbänk från HTH (totalt ca 2,6m).

Nu funderar jag dock på det här med trä: hur (o)praktiskt är det egentligen? Vi vill inte ha en alltför känslig bänkskiva, men om det handlar om att olja/vaxa 1-2 gånger per år så kan det nog vara OK, så länge man däremellan inte får ett alltför stort bekymmer med fläckar (som många tycks ha ffa runt vattenhoar). Jag har läst om hårdvaxolja, någon som har testat?

Vad säger ni? Några kloka råd? Anledningen till att jag funderar på en träbänk är pga det estetiska; resten av köket blir i vitt (luckor, väggar) och grått (diskbänk, golv), och jag skulle gärna mjuka upp detta med något varmt trä.
 
Jag har trä (ek), så jag är väl partisk..
Men inte tycker jag det är särskilt opraktiskt.
Olja var tredje månad, tar 20 min, så lär det aldrig bli några märken.
Oljar du mer sällan, så kommer det att bli märken för eller senare, framförallt i övergången trä-metall.

Fördelen med trä är ju att du kan "renovera" med sandpapper, oavsett om du har fått vattenmärken, stick/krossmärken eller brännmärken. När du får märken i din laminatbänk så är det kört, de kommer att sitta där tills du byter den.
Viktigast tycker jag utseendet är.

/ Fredrik
 
Osmo hårdvaxolja ska t.ex skydda mot rödvins spill om man torkar bort det inom 30 min, om jag minns rätt. Produkten är enkel att använda, kostar en del men är dryg. Två appliceringar, ska strykas på väldigt tunnt, och du har fullgott skydd. Naturligtvis beroende på slitage men jag skulle gissa att du kanske behöver bättra 1-2 ggr per år. Trä är ju mycket vackrare och går som tidigare nämnts att reparera, det är mycket svårare med laminat.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Använder osmo och den är grym. Har den i trappen och den är som nyoljad även ifall det endast gjorts en gång och det va i somras. Diskbänken klarar sig bra också mot alla tänkbara vätskor och slits knappt ner alls.
 
TrollMann skrev:
Använder osmo och den är grym. Har den i trappen och den är som nyoljad även ifall det endast gjorts en gång och det va i somras. Diskbänken klarar sig bra också mot alla tänkbara vätskor och slits knappt ner alls.
Låter väldigt lovande!!!!! Menar du att man kanske skulle kunna ha en nedsänk diskho i en träskivad behandlad med Osmo utan någon risk för större skador (förutsatt att man då inte låter vatten ligga kvar på skivan)?
 
Misse skrev:
Låter väldigt lovande!!!!! Menar du att man kanske skulle kunna ha en nedsänk diskho i en träskivad behandlad med Osmo utan någon risk för större skador (förutsatt att man då inte låter vatten ligga kvar på skivan)?
Ifall det går så är det med osmo, viss risk är det väl.
Exempel, hade vanlig dyr olja på bänken innan trappan oljades. Efter ett år var det mörkt runt hon där vatten trängt in. Slipade o oljade med osmo och nu är det som nytt ett år efter.
Hade fest och rödvin spill va kvar ett dygn, tog trasan och inget syns!
 
TrollMann skrev:
Ifall det går så är det med osmo, viss risk är det väl.
Exempel, hade vanlig dyr olja på bänken innan trappan oljades. Efter ett år var det mörkt runt hon där vatten trängt in. Slipade o oljade med osmo och nu är det som nytt ett år efter.
Hade fest och rödvin spill va kvar ett dygn, tog trasan och inget syns!
Tack! Detta kanske är lösningen för vårt kök!
 
Nu ska jag bara övertyga sambon också, tack för alla svar!
 
Tornhill 2 skrev:
Jag har trä (ek), så jag är väl partisk..
Men inte tycker jag det är särskilt opraktiskt.
Olja var tredje månad, tar 20 min, så lär det aldrig bli några märken.
Oljar du mer sällan, så kommer det att bli märken för eller senare, framförallt i övergången trä-metall.

Fördelen med trä är ju att du kan "renovera" med sandpapper, oavsett om du har fått vattenmärken, stick/krossmärken eller brännmärken. När du får märken i din laminatbänk så är det kört, de kommer att sitta där tills du byter den.
Viktigast tycker jag utseendet är.

/ Fredrik
Har hört talas om paraffinolja och att man ska olja in sin ekbänk med det om man ska lägga livsmedel direkt på bänken, kan det stämma??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.