Helu

Ska ordna ett loft i en blivande gäststuga och funderar på hur man ska komma upp dit. Jag vill få in en enkel trappa men problemet är att utrymmet är ganska begränsat.

Först hade vi tänkt en vanlig stege från allrummet, men började sen fundera på en variant där man kommer upp ovanpå badrummet. Det går att ställa en stege där, men det blir brant. Jag skulle vilja bygga en slags svängd sak som ändå tar liten plats. Den måste inte vara som en trappa, men lite säkrare än en stege vore najs.

Någon som kan tipsa om en konstruktion eller i värsta fall ngn som kan bygga den åt mig?
 
  • trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En asymetrisk halvtrappa går att sätta ganska brant, du borde kunna få plats med en svängd modell också så du får insteget i vinkel mot badrummet. Se denna som exempel: http://www.trappfabriken.se/spartrappa-karina#4

Hmm, det gick inte att länka direkt till bilden jag tänkte, men det är den fjärde modellen på bilderna.
 
Perfekt, nu är bara frågan hur jag bygger den själv! :p

Skämt å sido så inser jag att det är en billig stege alternativt dyr spartrappa som gäller. För att bygga en sån själv är nog inget jag ska ge mig på. Tycker det borde ha gått att lösa i trä på ngt fiffigt sätt.
 
Spartappa? Det var jag tvungen att googla :). Man lär sig något nytt varje dag. Men en sån är ju inte allt för komplicerad att bygga själv. Du får fiska efter någon frivillig i tråden "posta er senaste verk" eller vad den heter, där finns det ju folk med skills för en projekt som detta :)
 
cederbusch skrev:
Perfekt, nu är bara frågan hur jag bygger den själv! :p

Skämt å sido så inser jag att det är en billig stege alternativt dyr spartrappa som gäller. För att bygga en sån själv är nog inget jag ska ge mig på. Tycker det borde ha gått att lösa i trä på ngt fiffigt sätt.
Den här ser ut att vara i trä och borde inte vara omöjlig att kopiera/plagiera/modifiera.

Första googlelänken i princip så det går säkert att hitta bättre exempel.
 
mexitegel: det står ju tom i länken du postade :p

Alfredo: nu behöver jag ju en trappa som vrider sig. Annars hade det inte varit så stor sak. Jag har ingen aning hur jag skulle lösa det i svängen.
 
cederbusch skrev:
Alfredo: nu behöver jag ju en trappa som vrider sig. Annars hade det inte varit så stor sak. Jag har ingen aning hur jag skulle lösa det i svängen.
Googla för lite inspiration. Ta några pilsner för kreativitet. Sov på saken och jag är ganska säker på att du hittar någon klurig lösning....(y);)
 
Om det räcker att trappan är L- eller U-formad så kanske du kan bygga upp någon form av avsats på lämplig höjd dit de övriga trappdelarna kan löpa upp/ned till?

Tänk under alla omständigheter på hur du ska få upp eventuella möbler till loftet, det lär inte gå med en vriden trappa. I vårt hus finns en L-trappa – helt omöjligt att få upp någonting större/bredare än en 90-säng:( (och nej, det går inte genom fönstren heller ...).
 
Ja jag klurade på om det får blir en sån lösning. Angående möbler är det en ickefråga för oss, loftet blir lågt i tak och där ska bara upp några madrasser.
 
I vårt hus finns en L-trappa – helt omöjligt att få upp någonting större/bredare än en 90-säng:( (och nej, det går inte genom fönstren heller ...).
Som hemma hos oss då, man kan inte åka till möbelvaruhuset och hitta något utan att man direkt måste fundera på om man får upp det. Ett helvete vid renoveringen, skivor över 900x2500 går inte upp, och även dessa är rena precisionsjobbet att lirka upp. Skönt att övervåningen är klar nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.