Precis, prata med några fler banker, det där låter ju bara dumt.
 
RoTe
mexitegel skrev:
Alltså är bankens värdering att ett garage inte höjer värdet? Låter märkligt. Har du pratat med andra banker?
Precis så är bankens värdering.
Här jag letar hus är priset på medelvillan ca 1,2 MSEK så att bygga garage för 300 000kr och tro att det höjer värdet lika mycket är väl att ta i?
 
RoTe skrev:
Precis så är bankens värdering.
Här jag letar hus är priset på medelvillan ca 1,2 MSEK så att bygga garage för 300 000kr och tro att det höjer värdet lika mycket är väl att ta i?
Men då är det bevisat då... ;) om man bygger garaget är en stor del av pengarna i sjön?

Eller? Det verkar finnas två olika åsikter!? Men ingen verkar riktigt tro att man skall räkna med att få tillbaka några pengar som täcker kostnaderna för ett garagebygge vid en framtida försäljning... Men däremot är det rätt många som vill ha ett garage.

Kan det vara så att man vill ha garage men få vill/behöver betala?
 
Redigerat:
Å andra sidan så är ju frågan var bankerna bedömer utifrån. Ring runt och kolla med lite mäklare vad de tror om saken.
 
RoTe skrev:
Precis så är bankens värdering.
Här jag letar hus är priset på medelvillan ca 1,2 MSEK så att bygga garage för 300 000kr och tro att det höjer värdet lika mycket är väl att ta i?
Är det medelvilla med eller utan garage?

Om priserna på villor med och utan garage är detsamma, så är inte garaget värt något. Är priserna högre med garage, är garaget värt något.

Men visst, att garaget skulle höja värdet med 25% känns kanske lite i överkant.
 
RoTe
Det finns ju två läger. Ena sidan vill bara ha förrådsutrymmet. Andra sidan vill ha bilförvaring.
Om det finns källare till huset minskar behovet av garage för de som bara vill samla skräp och parkera gräsklipparen och cyklarna. Men saknas källare vill nog dom flesta ha garage för alla saker.

thomasx skrev:
Är det medelvilla med eller utan garage?

Om priserna på villor med och utan garage är detsamma, så är inte garaget värt något. Är priserna högre med garage, är garaget värt något.

Men visst, att garaget skulle höja värdet med 25% känns kanske lite i överkant.
Medelvillan har oftast ett dåligt garage, ofta i källaren. Jag behöver dubbelgarage och gärna med takhöjd för billyft(ar). :D
 
RoTe skrev:
Det finns ju två läger. Ena sidan vill bara ha förrådsutrymmet. Andra sidan vill ha bilförvaring.
Om det finns källare till huset minskar behovet av garage för de som bara vill samla skräp och parkera gräsklipparen och cyklarna. Men saknas källare vill nog dom flesta ha garage för alla saker.



Medelvillan har oftast ett dåligt garage, ofta i källaren. Jag behöver dubbelgarage och gärna med takhöjd för billyft(ar). :D
Ett sådant garage kan vara värt mycket, för rätt köpare...
Men så brukar ju tyvärr inte banken se på saken ;)
 
RoTe skrev:
Medelvillan har oftast ett dåligt garage, ofta i källaren. Jag behöver dubbelgarage och gärna med takhöjd för billyft(ar). :D
Ett sådant garage är en minuspost i min värdering. Fult, oanvändbart och dyrt att värma upp. :(
 
Nyfniken skrev:
Ett sådant garage är en minuspost i min värdering. Fult, oanvändbart och dyrt att värma upp. :(
Då är du fel köpare ;)
 
I princip allt ovan jord är att betrakta som konsumtion. Precis som när du köper ny bil har den fallit i värde så snart du kör iväg från bilhandeln. Efter ett 30-tal år är garagets värde nere på noll, såvida du inte vårdat byggnaden ömt, och bekostat regelbunden renovering. Svar på grund frågan är alltså: Ja! Att bygga ett garage är att kasta pengarna i sjön. Åtminstone om du inte behöver använda det...
 
Det klart man har billyft..... :D ....ang värderingen så tog inte värderingsmannen hänsyn till garaget när jag skulle lämna in värdet till banken...och andra sidan behövde jag inte det heller....
 
billy_baver skrev:
I princip allt ovan jord är att betrakta som konsumtion. Precis som när du köper ny bil har den fallit i värde så snart du kör iväg från bilhandeln. Efter ett 30-tal år är garagets värde nere på noll, såvida du inte vårdat byggnaden ömt, och bekostat regelbunden renovering. Svar på grund frågan är alltså: Ja! Att bygga ett garage är att kasta pengarna i sjön. Åtminstone om du inte behöver använda det...
Så lustigt, allt jag köpt ovan jord till en kostnad av 100´+ har varit mycket mer värt när jag sedan sålt det, och motsvarande för huset jag nu bor, enda undantaget är några bilar, fast inte alla :)

Investering, kallas det... ;)
 
thomasx skrev:
Så lustigt, allt jag köpt ovan jord till en kostnad av 100´+ har varit mycket mer värt när jag sedan sålt det, och motsvarande för huset jag nu bor, enda undantaget är några bilar, fast inte alla :)

Investering, kallas det... ;)
Om du skulle gjort om din "investering"; byggt samma hus vid säljtillfället skulle det (marknadsmässig arbetskostnad inräknad) ha kostat mer än din uppnådda köpeskilling. Jag vågar lova.
 
billy_baver skrev:
Om du skulle gjort om din "investering"; byggt samma hus vid säljtillfället skulle det (marknadsmässig arbetskostnad inräknad) ha kostat mer än din uppnådda köpeskilling. Jag vågar lova.
Är det verkligen så illa. Efter bygget är hälften av pengarna borta, sen försvinner resten med tiden...

Varför är då sekelskifteshus mer eftertraktade än 70-talshus? Det måste finnas en psykologisk parameter också. Inte bara en byggnadsmässig, logisk och tidsmässig.

Talar den psykologiska för ett garage? (Om man redan har en carport)
 
När man betraktar ett hus som investering så bör man räkna på det för att se vilken avkastning investeringen kan ge, och vilka risker/möjligheter som finns. Om man sedan beslutar sig för att investera så bör avkastningen åtminstånde motsvarande bankränta och inflation för att man inte ska göra förlust i reellt värde.

Om du 2002 hade satt in 100000 på banken med 3% ränta hade du idag haft ca 1340000 kr. Pengarnas reella värde är dock detsamma. Samma sak gäller för en garageinvestering - om du bygger ett garage idag för 100000 och säljer huset 2022 för t.ex. 120000 mer än motsvarande hus utan garage kostar så är det en förlust i reella termer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.