Ser bra ut som vanligt. Ett tips: sluta inte gipsen i kant med fönstret/dörren utan kapa ur skivorna så att skarven hamnar ovan. Annars är det lätt att du får sprickor just där när huset rör sig.
 
jeppeknaster skrev:
Ser bra ut som vanligt. Ett tips: sluta inte gipsen i kant med fönstret/dörren utan kapa ur skivorna så att skarven hamnar ovan. Annars är det lätt att du får sprickor just där när huset rör sig.
Tack för tipset. Är väl medveten om detta men jag hade köpt en skiva gips för lite, och körkortslös som jag är för stunden, fick det bli en kompromiss.

Jag kommer köra med microlit på väggarna också så det borde nog hålla ihop tycker jag... hoppas jag :p
 
Kan rekommendera den tunna väven från Byggmax. Tycker den funkade riktigt bra.
 
jeppeknaster skrev:
Kan rekommendera den tunna väven från Byggmax. Tycker den funkade riktigt bra.
Visste inte att byggmax hade slät glasfiberväv?! ska kollas upp! Tack för tipset! (y)
 
jeppeknaster skrev:
Kan rekommendera den tunna väven från Byggmax. Tycker den funkade riktigt bra.
Är det denna du menar?

Blir till att testa den!
 
Jo det var den. Har för mig att jag använde våtrumslim och limmade flödigt. Sen, om jag nu inte minns fel igen så rollade jag den ett varv med lim på utsidan för att den inte skulle suga så mycket färg. La kanterna omlott och skar igenom båda för att få osynliga skarvar
 
jeppeknaster skrev:
Jo det var den. Har för mig att jag använde våtrumslim och limmade flödigt. Sen, om jag nu inte minns fel igen så rollade jag den ett varv med lim på utsidan för att den inte skulle suga så mycket färg. La kanterna omlott och skar igenom båda för att få osynliga skarvar
Ja, man ska normalt använda våtrumslim till dessa men det står ju på förpackningen. Man kan även köpa en billig färg av samma typ som slutfärgen och måla med första gången för att komma billigare undan.
 
fått upp all gips på väggarna nu, ny innerdörr på plats och reglarna till taket är kapade å klara. Väntar bara på att lilltjejen som sover i rummet brevid ska vakna så jag kan börja föra oväsen igen...

Har suttit ner och försökt göra en liten plan för vad som göras klart kommande månaderna... Helst vill man ju säga allt! men realistiskt mål är nog att följande ska bli klart innan snön faller i höst:

Lilla sovrummet
Stora sovrummet
Hallen
Resten av fasaden samt tilläggsisolering.
Byta resterande fönster (4st)
Byta ytterdörr och sidoljus
Isolera vinden

typ så... nu vaknade lilltjejen.... plikten kallar!
 
En sån här måste man ju ha!! Jepp, en sån ska jag ha!

cube1.jpg
 
Vart har du hittat den?
 
erik_n skrev:
En sån här måste man ju ha!! Jepp, en sån ska jag ha!

[bild]
Givetvis köper du den färdig från Willab ! :)
 
Klart läcker :wow: men inte för det priset...
 
verktygsgurun skrev:
Givetvis köper du den färdig från Willab ! :)
Kanske det absolut sista jag gör innan jag lämnar mitt jordeliv... Eller nej, inte ens då! Men snygg är den och 10papp lösvirke kan det ju vara värt!
 
Haha, det är ju en försvenskad variant av ett beduintält från Sahara. Men var ärliga nu, visst krävs det en speciell trädgård och hus för att denna ska passa in och den får mig osökt att tänka på inredning av Simon&Tomas.
 
AndersS skrev:
Haha, det är ju en försvenskad variant av ett beduintält från Sahara. Men var ärliga nu, visst krävs det en speciell trädgård och hus för att denna ska passa in och den får mig osökt att tänka på inredning av Simon&Tomas.
Menar du att det inte funkar ihop med grovplanerad lervälling och jämnt utspridda sandlådeleksaker????

När du säger S&T hamnar jag i försvarsställning?! Varför då??? Jaja, det jag gillar med beduintältet är att det är lite roligare än ett klassiskt altantak och glaspartier i rasselramar från skånskabyggvaror!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.