Nu när snön smälte var egentligen första gången jag la märke till den. Vi har en PEX-slang med plugg på som sticker upp ca 1 dm ovan mark precis intill husväggen vid vår uppfart.

Radhuset vi köpte -08 är bygdes -61. Jag vet att fjärrvärme installerades -02, och förra ägaren har asfalterat om uppfarten någon gång efter det. Skulle gissa att denna slang lades samtidigt. Några hus i området har fiber så det existerar ju här omkring. Kan denna slang vara förberedelse för fiber eller har den något med fjärrvärmen att göra? Med vem kan man kolla upp sånt (Linköpings kommun)? Det skulle ju onekligen förenkla om vi vill ha fiber, antar att det "bara" är att blåsa fibern då...
 
Antar att du menar en PEM-slang och inte PEX? Är det en grön eller orange rand på slangen så är det utan tvekan kanalisation för fiber. Ring fjärrvärmebolaget och hör, de måste veta om de själva eller någon annan lagt ner det i schaktet.
 
Hm, ja det kanske jag menar. Slänger mig med uttryck jag egentligen inte har koll på. ;) Tänkte inte på om det var en färgad rand på slangen. Ska kolla upp med fjärrvärmebolaget, tackar för tipset.
 
Om du bor i linköping är det Utsikt bredband AB som du ska ringa.
 
fuselage skrev:
Hm, ja det kanske jag menar. Slänger mig med uttryck jag egentligen inte har koll på. ;) Tänkte inte på om det var en färgad rand på slangen. Ska kolla upp med fjärrvärmebolaget, tackar för tipset.
PEM
2413502.jpg

PEX
Cumulus-E-portal__RSK%202418028M_jpg_56ec0a9d916417a4.jpg
 
Definitivt en PEM-slang. Var tvungen att ringa hem på lunchen och be frun kolla: grön rand. Då slipper man iaf att gräva om man vill ha fiber. Frågan är om man behöver vara ett helt byalag för att blåsa fiber samt vad det kostar, nu när allt är grävt och klart. Det är en fråga som jag tänker ställa till Utsikt imorgon, personen som hade koll på det var sjuk idag.

Tack för snabba svar!
 
Byalag tror jag inte behvös om det är ett vaket fiberbolag och dessutom finns ju fiber i området. Jag gissar på att du får lägga upp mellan 20 och 30 tusen för det. Men det lär du väl bli varse i morgon :)
 
Vad hade pem röret i diameter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.