saturnus skrev:
bredden på falsen kan vara ca 8 mm, medan höjden bör vara 15mm, =normalt om man räknar glasets tjocklek, = 3 -- 4 mm, kitt under glaset, glasstiftet + ovankitt. Såg att du ville hoppa över ovankittet p g a färgen på detta, men så mycket kitt går det inte åt, så du kunde kanske färga detta. Att endast använda underkitt, leder till läkage efter något år. En odlare skulle inte kunna sälja t ex sina julstjärnor med vattendroppar på bladen.
Du talar även om luftorna till ditt växthus. Hade det inte sett trevligare ut med en hel luft, i stället för enskilda luftor, en hel luft är också lättare att tillverka, och ger bättre och jämnare luftning åt huset. Men huset bör då vara 10 m långt eller däröver.
Kom att tänka på, hur det funkar med kitt (växthuskitt) på bar lärk, kanske du borde olja eller lacka lärken innan du kitta. Kittet innehåller olja, som virket suger upp och torkar ut kittet. Att lägga glas löst i falsen utan kitt, får dom att skramla sönder med tiden
Jag tänkte skippa kittet helt och hållet. Istället blir det tätningslister och lister som håller allt på plats

Hur skulle man öppna den hela luftaren? Många automatiska öppnare tar inte speciellt tunga luckor så det är därför jag tänkt på lite mindre luckor.
 
Skånelängan skrev:
Jag tänkte skippa kittet helt och hållet. Istället blir det tätningslister och lister som håller allt på plats

Hur skulle man öppna den hela luftaren? Många automatiska öppnare tar inte speciellt tunga luckor så det är därför jag tänkt på lite mindre luckor.
Jag tänkte inte så långt, som att luften skulle öppnas..........det finns armar som man använder till luckor, eller kuggstång, men när det kommer till automatisk öppning, så blir det nog för dyrt/kompliserat att lösa, så då återstår endast luckor där den automatiska öppnaren funkar.

Mitt eget växthus har den gamla stilen handvevar, så det gäller att vara hemma om man vill odla när temperaturen skiftar

OK skall bli intressant att se hur dessa tätningslister kommer att få det tätt på ett trähus. Aluminiumhusen har ett flertal lösningar som funkar bra.
 
Redigerat:
Jaha då är nog det mesta inhandlat. Virket ligger på hög och väntar på fräsning och bärlager, cement, gjutgrus mm finns hemma. Grunden kommer gjutas i påsk så håll tummarna för fint väder.
 
Grymt spännande. Ska bli kul att se bilderna.

Synd man inte bor i Skåne längre, påsken här i Stockholm verkar inte bli så kul.
 
Spännande detta. Jag håller också på och ska bygga växthus, så jag följer gärna ditt bygge här ;)
 
Har precis ramlat in i denna tråd och det ska bli riktigt intressant att följa :wow: Såg att du har bestämt dig för ett sätt att fästa fönsterna, men jag skriver min ide iaf om det skulle vara någon annan som nappar.
Det pratades om stift, jag är kanske inne på samma, men min tanke är liknande stift som håller baksidan på en fotoram, sådan som går att böja. Sedan sätter du spröjsen över stiften. På så sätt får du glaset tait mot ramen utan skaller och det är lätta att byta. Samt att spröjsen är en snygg detalj samtidigt som det döljer stiften.

Du vill ha huset träfärgat har jag förstått, men skulle ändå föreslå någon form av ytbehandling för bästa finnich och hållbarhet. Någon gorm av träolja funkar bra så du får behålla träfärgen. Är du orolig över gifter i oljan kan jag föreslå parafinolja det är helt ofarligt. Det är den olja som används som ytbehandling av smörknivar, skärbrädor mm.
 
Mackin skrev:
Har precis ramlat in i denna tråd och det ska bli riktigt intressant att följa :wow: Såg att du har bestämt dig för ett sätt att fästa fönsterna, men jag skriver min ide iaf om det skulle vara någon annan som nappar.
Det pratades om stift, jag är kanske inne på samma, men min tanke är liknande stift som håller baksidan på en fotoram, sådan som går att böja. Sedan sätter du spröjsen över stiften. På så sätt får du glaset tait mot ramen utan skaller och det är lätta att byta. Samt att spröjsen är en snygg detalj samtidigt som det döljer stiften.

Du vill ha huset träfärgat har jag förstått, men skulle ändå föreslå någon form av ytbehandling för bästa finnich och hållbarhet. Någon gorm av träolja funkar bra så du får behålla träfärgen. Är du orolig över gifter i oljan kan jag föreslå parafinolja det är helt ofarligt. Det är den olja som används som ytbehandling av smörknivar, skärbrädor mm.
Välkommen in i tråden :)
Påsken ägnades nästan helt till växthusbygget. I torsdags gjöt vi sockeln till grunden och i lör-sön murade vi grunden + putsning. Grund byggdes i 19x19x59 leca. 50 mm frigolit i sockeln. Till helgen ska vi såga till syllen och borra och gjuta ner gängstängerna som denna sedan ska fästas i.

Jag har hela tiden lurat lite på tanken på att fästa glasen med stift och sedan något utanpå. Men jag var lite osäker på om man kunde vara 100% säker på att inga glas kunde glida ner så därför gick jag över till liggande spröjs istället. Innan jag bestämmer mig helt kring detta ska jag ändå först göra en provmontering med stift och sedan list utanpå. Glasen ska då ligga omlott och alltså inga liggande spröjs. Blir ett mycket nättare intryck än min på min ritning men jag vill vara säker på att glasen blir där de ska vara :) Funkar detta så blir det denna lösning istället.

Jag har även klurat mycket kring behandla virket eller inte. Efter flera timmars sökande här så blev jag inte mycket klokare heller. Det finns många olika tankar och idéer kring att behandla virke som ska stå ut i regn och rusk. Då det är ett växthus så blir det mycket besvärligt att behandla detta längre fram i tiden. Man kan ju inte t.ex. lägga en stege mot taket osv. Man vill inte heller ha olja på glasen så en tanke var att kanske olja in hela rasket när det är monterat men inga glas är på plats. Vad tror ni om detta? Någon rekommendation på olja till lärken? Paraffin är ett alternativ. Jag vill inte få någon mörk ton på virket.

Blir det inga liggande spröjs så lär jag få en del virke över...Får nog bygga ett växthus till ;)

Jag ska försöka uppdatera lite bättre med bilder. De ligger just nu i kameran.
 
inga problem med glasstiften, glasen sitter där om allt är rätt utfört, och målningen, sker normalt inte från stege, man använder en ställning (en bräda) ca 5 meter som ligger över spröjsen.
 
Tack!

En annan variant du kan använda dig av är kokt linolja blandat med lacknafta eller terpentin 50/50. sprya på flödigt och torka bort överblivit olja. OBS! tänk på att trasslet eller papperet som du torkar av med kan självantända, så bränn detta. Det är dok ingen fara att trä´t kan självantända.
Denna metod används till behandling av utemöbler bla. Den gör trä´t något mörkare men inte mycket och du måste behandla varje år. Annars är det lackning som gäller. Om du får olja på rurorna när du behandlar trä´t så är det bara att torka bort med en trasa med lite fönsterputs på eller liknande.

Ett tipps är att du ber att få små prover på ytbehandling i butik och behandlar små provbitar innan du bestämmer dig. Du kan också lägga in en ny tråd här på forumet i kategorin möbelsnickeri. Där finns det garanterat någon snickare som kan ge ytbehandlings tips.
 
Jag är lite osäker på hur mycket rel färsk lärk egentligen suger åt sig av oljan. Virket borde vara rätt mättat men längre fram, låt säga om ett år eller så, så är det mer "törstigt". Någon annan här som kanske vet?
 
Tror jag skrev tidigare att jag kört med 50 mm frigolit men det är 100 mm och inget annat.
Grunden är nu klar.
Nu ska syllen göras klar och monteras på plats
Tätningslister och stift är fixat.
 
  • DSC_8792.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elgrabben
  • Laddar…
Och här kommer en mer aktuell ritning
 
  • växthus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GustavHan
  • Laddar…
ser fint ut, glöm nu inte att "syllen" = bottenlejdens ovankant, skall vinklas/hyvlas/sågas, så att vattens/kondens rinner av (innåt huset) och olja den, eller dess underkant, och syllpapp under.
Detta var lite tips, men jag kan inte se att du fått med järnen till lejden (helgängad stång) och så fyrkantiga stora brickor.
När det gäller bottenlejden skall den ligga ca 10-15 mm utanför grunden. Underkant på lejden skall också ha ett fräst spår ca 5 mm in, för att regnvatten inte skall ta sig in under lejden.
 
tips tages alltid gärna emot, Jag kommer alltså fästa en syll i grunden. Denna blir i 45x145 via gängstång som kommer borras och gjutas fast i grunden. Den finns alltså inte på plats nu. Visst man kunde haft med den i sista laven med block men nu blev det inte så. Papp mellan syll och grund. På denna syll kommer sedan resten monteras. På bif bild så ser man att stående spröjs kommer ha en liggande undertill ner mot syll. Visst denna kunde skippats men jag tyckte det blev enklare att göra så här plus jag kan då dölja infästningen i grunden.

Att syllen skulle gå 10-15 mm utanför kände jag inte till. Tack för tipset. Så kommer jag nog också göra inkl fräsningen.
 
  • gavel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
OK, men räkna med att det liggande träet nedtill, alltid är utsatt för väta. På många växthus från förr, hade man ett bleck nedtill, som satt i glasfalsen och fick vatten ut från muren.
Ser man på din nock, så får du ha så mycket nock över spröjsen (70mm) så du får plats med lufterna och dess gångjärn. Ovanpå nocken skall det ligga en nockbräda, som ser ut som ett tak (ca 25X140) och fasad från mitten och ut åt båda hållen, denna är nog så viktig, för att vatten inte skall rinna in mellan nock och luftan. Nocken skall ocskå ha ett fräst spår, där översta glaset stöter till nock, detta avsett för kitt och att glaset kommer in en bit (5mm) i nocken. Jovisst, mycket att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.