Hej, undrar om någon vet vilka djur jag har boendes i jorden under äppelträdet (huset är i Skåne)? Först var det bara ett litet hål 5-10 cm, men med åren har det blivit större och större, och nu ser gräsmattan runtom rätt hemsk ut.
De enda djur jag ser till är igelkottar, bor de så? Tänkte på mullvadar, men det finns inga mullvadshögar.
Det brukar bli en del fallfrukt liggandes, så det har funnits gott om mat, antar att jag bör hålla rent?
Finns det något att göra åt det? (Fast är det igelkottar får de nog hållas, trevliga små djur :))
 
  • Lawn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har något liknande här och det orsakas av fallfrukt...
Testade förra året att ta bort frukten kontinuerligt och nu ser det betydligt bättre ut.
 
Skulle det kunna vara sork som äter upp rötterna nerifrån?

Hos mig orsakar fallfrukten ingen skada alls. Brukar klippa sönder dom med gräsklipparen så återgår näringen till jorden.
 
Tack för svar! Det kanske inte framgår så bra av bilden, det är ett hål på ett par decimeter (mitt i bilden), ifrån det går det ett par gångar.
Jag tror inte att fallfrukten i sig förstör så mycket, men den kan ju dra till sig hungriga smådjur.
Ja, sork skulle det kanske kunna vara. Vad kan man göra åt det i så fall?
 
Åk till ett katthem och rädda en fd. vildkattunge, dom kan det där med jakt och brukar bli glada över ett hem..;)
Den jag och mitt ex hade tog t.o.m fågar på balkongen ! Mysigare katt har jag aldrig träffat..
 
Jag har mer än nog av grannarnas katter på tomten (deras toa).
Så det är väl kanske inte något djur som katter ger sig på.
 
Har du en egen katt som kan hävda revir tillräckligt kommer grannkatterna att hålla sig borta från tomten.
 
Jo, jag har förstått det, men vi är bortresta långa perioder så det är inte att tänka på.
Några fler tips om vad husdjuret i marken kan vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.