Vi har fjärrvärme (på gott och ont) och oftast fungerar det bra, men ibland på kvällarna så har vi inget varmvatten till badkaret på undervåningen (ovanvåningen är oftast inga problem). I tvättstugan där varmvattnet kommer in är det alltid varmt.

Vad 17 skulle kunna vara fel här? Spontant tycker jag det känns märkligt.
 
kan vara fel på en badkars eller dusch blandare, trasiga backventiler i blandaren är inte helt ovanligt, oftast mora blandare enl min erfarenhet
 
Men det är inte konstigt att det bara är på kvällarna i princip?
Vi duschar på morgonen och det är inga problem, men när vi ska bada sonen på kvällen sä är det 50/50 om det är varmt.

Men då är det alltså VVS:aren vi ska ringa, och inte fjärrvärme-leverantören?
 
Du skriver 50/50 på kvällen, är vattnet kallt direkt eller sjunker det efter en stund ?
Händer samma sak om du istället för att fylla badkaret duschar istället ? Dusch tar ju oftast mindre vatten.

Uppstår fenomenet på kvällarna kan det vara nån nattsänkning involverad, det är inte alla fjärrvärmeboxar som har den funktionen, men det låter skumt om problemet bara uppstår på kvällen.
 
Vi badar ju mest på kvällen och duschar på dagen, så kanske är därför man inte märkt det innan.
Oftast är det varmt från början (men inte alltid) och blir kallare hela tiden. Då är det även så i duschen (som är på samma rör men efter badkaret)
 
Då två blandare är inblandade :) så tror jag nog hellre på att fjärrvärmen eventuellt behöver justeras. Normalt är det i stort sett obegränsad kapacitet på varmvatten när man har fjärrvärme. En något långsökt orsak är att många badar/duschar eller använder mycket varmvatten på kvällen och kapaciteten på ditt håll är för låg (du ligger kanske långt ut på slingan). Lättast är att känna på utgående varmvattenledning på fjärrvärmeboxen när fenomenet inträffar, är vattnet inte varmt där så är det fjärrvärmeboxen som är boven. Tänk på att känna på rätt rör så du inte känner på fjärrvärmerörens fram och returledning.
 
vad har ni för växlare en plattvärme eller förrådsväxlare? om ni tar vv i badrummet hur är temperaturen vid utgående vv fråv växlaren? mycket varm eller sjunkande som i badrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.