Hej!
Fick kaminen med tillhörande premodulskorsten installerad i torsdags, men jag är inte riktigt nöjd med hur de löst genomföringen i yttertaket.

Mitt hus är ett 1½ plans hus med isolerad vind, dvs 200mm isolering i yttertaket. Mellan vind och ovanvåning är det endast 45mm isolering.

Så som det är gjort nu har de bara tagit hål och monterat skorstenen, vilket innebär att vinden håller ungefär samma temperatur som utomhus och huset kyls ut ordentligt. Ska man inte kunna isolera runt skorstenen för att slippa att vinden och resten av huset kyls ut?

Om det inte går pga kondens eller nåt så vad kan man göra åt det? Bygga in den i ett shackt?

Ingår det i installatörens jobb att återställa huset efter installationen så att inte huset förlorar värme?
Det var ju just därför som jag anlitade en installatör, för att allt skulle bli rätt. Imorrn ska jag ringa installatören men vill veta om jag kan kräva något innan.
 
Premodul anger själva max 380mm isolertjocklek kring skorstenen, så det ska inte vara några problem för dig att få det isolerat kring skorstenen.
 
Jag är nöjd med kaminen iaf! Blev jättebra!
IMG_1464.JPG

Bild på hur det lämnades mellan vind och ovanvåning. Gör snyggt efter sig är väl också en praxis, eller?:
IMG_1465.JPG

Bild på röret och dess genomföring. Mellan plast och masoniten är det 200mm isolering:
IMG_1466.JPG

Rakt ut i kylan.. Brr..:
IMG_1467.JPG
 
pr95 skrev:
Linda runt skorsten
[länk]
sen behövs en snygg "plåt" eller skiva i taket =klart
Hur menar du linda? Ska det lindas ända upp i huven ?
Plåten måste ju inte vara snygg, huvudsaken är att den fyller funktionen!
 
Jepp !
 
Idag ringer jag och påpekade att jag inte ansåg att dom var färdiga. Dom kom till lunch och isolerade i hålet. Nu får vi se om jag klarar mig ifrån kondens eller jag får göra någon egen åtgärd, men kallraset är borta iaf.

Pr95: Jag ska ha ditt svar i åtanke och göra så ifall jag får problem med kondens.
 
M MattisH skrev:
Idag ringer jag och påpekade att jag inte ansåg att dom var färdiga. Dom kom till lunch och isolerade i hålet. Nu får vi se om jag klarar mig ifrån kondens eller jag får göra någon egen åtgärd, men kallraset är borta iaf.

Pr95: Jag ska ha ditt svar i åtanke och göra så ifall jag får problem med kondens.
Har du haft några problem med kondens? Jag har samma situation och funderar på att isolera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.