Såg att det finns ett verktyg som heter plintspade eller grävsax. Nån som använt en dylik? Ska gräva hål för 15 plintar, och lat som man är vill man ju göra det så enkelt som möjligt för sig. Såg en video där en dylik demonstrerades, och det såg väldigt enkelt ut. Problemet är att de grävde i sand. Jag har lerjord att gräva i. Är det bara att glömma detta vertyg och satsa på spett och spade istället? Eller är det bra att komplettera med en plintspade så att man kan lyfta upp jorden/leran som man hugger loss med spaden och spettet?
 
Hyr en jordborr istället.
 
Om du med plintspade menar ett verktyg med två rörliga/ledade spadar och två raka störar till handtag (typ John Wayne använde ute på prärien) så har jag en sådan och har använt vid ett par tillfällen, dock i lite moränaktig jord. Den har en stor fördel, man behöver inte gräva så brett/vitt som med en vanlig spade. Kanterna blir stadiga och jag har gjutit direkt i hålen utan gjutform eller rör. Men det kanske inte alltid är möjligt.
 
I mitt fall tänkte jag gräva ner färdiga plintar, och vad gäller jordborr har jag bara hittat dylika med borrdiameter upp till 300 mm, vilket är i minsta laget.
Jag är rädd att plintspaden inte går att använda som den är tänkt i tung lerjord, därav min fråga. Känns lite onödigt att gå och köpa en för ganska många hundralappar om jag inte kan använda den.
 
Har du lerjord så skulle jag säga att en billig manuell jordborr skulle fungera perfekt för dig. Lättare att hantera än en motordriven jordborr särskilt om du träffar en sten (vi flög som 2 vantar med en kompis, haha) och mer funktion än plintspaden. Hålet blir dessutom runt och "hårt" så du lättare kan gjuta.

Jag prövade själv en billig manuell från Jula och sedan en hyrd Stihl stor bensindriven. Köpte till slut en prisvärd manuell som heter Skurupsborren, den fungerade överlägset gentemot Julas och för mig med lerjord med en del stenar i gick det snabbt och smidigt

http://www.skurupsborren.se/
 
Ska du göra hål större än 300 mm så är det svårt med annat än hederligt spade och spett misstänker jag
 
Med tanke på köpta plintars diameter är det svårt att få ner dessa i ett 300 mm hål. Hade tänkt lägga en stenplatta i botten av hålet för bättre stadga. Är det värt att satsa på ett jordborr (manuellt?) och sedan gå på med spett och spade för att göra hålet större? Eller är det bara dumt? Det jag vill undvika är att gräva hålet för stort i överkant, blir väldigt mycket jobb då...
 
Jag har ett 225mm. skurupsborr det har jag borrat åtskilliga hål för plintar med.
Vanliga plintar från bygghandeln går tight ner i dessa hål. Men skall du ha en platta
i botten så får du ju gräva större. Skurupsborren fanns även i 275mm. när jag köpte.
Fördelen som som jag ser det med borr är ju att man kan borra till ganska exakt
djup och ha en fast botten, det tyckte jag var krångligt när jag grävde:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.