Om en Polack monterar diskmaskinen i Tyskland, är det ok då?
Förutsatt att slitdelarna är svenska.
 
Det spelar inte så stor roll vad du köper! Men den billigaste maskinen du kan köpa är Miele, på lång sikt! :surprised:)
Annars är det tyvärr som så att det spelar inte så stor roll vilket märke du köper.
Alla har idag produkter i alla pris segment, från 2500 - 10000:-. Idag konkurerar ingen på kvalitet som det var förr, alla konkurerar på pris. Electro helios, electrolux, husqvarna, AEG ägs av electrolux och är brandade i olika prisklasser. Bosch och siemens är samma företag, där är bosch lågpris och siemens ska vara topp märket. cylinda, asko är sen flera år italienskägda. Cylinda tror jag dock görs i sverige fortfarande och är riktigt bra som mellan segment.
Ta en lite räknelek produkten kostar 2500:- ut till slut konsument, dra av momsen 25%, butikens förtjänst, frakt till butik, tillverkarens förtjänst, frakt från fabriken, (ofta öststat) fabrikens kostnader i form av lön, el, underhållskostnader, hur mycket av 2500:- tror du man har lagt på material inköp??? Ett under att en sån grej kan hålla i ens ett år!! :surprised:))
 
Ikea köper sina produkter av italienska whirlpool, inte svenska!
Ikea är alltså ansvariga importörer för sina whirlpool produkter i sverige!
Kan ha ändrats idag men när jag jobbade i branchen för tre år sedan var det så!
 
Ikea köper både från whirlpool och e-lux. Det var ganska många år sedan de endast körde whirlpool. Vårt ikea-disk, ugn och fläkt är från Electrolux...
 
mogge_73 skrev:
Ikea köper sina produkter av italienska whirlpool, inte svenska!
Ikea är alltså ansvariga importörer för sina whirlpool produkter i sverige!
Kan ha ändrats idag men när jag jobbade i branchen för tre år sedan var det så!
Jag antar att dom gör upp affären med Whirlpools huvudkontor i Europa som ligger i italien. Sedan produceras väl allt över hela Europa så det föreligger ingen import.
Som i övrigt påpekades så blandar Ikea idag mellan WP och Elux.
 
Har verkligen Miele bra kvalité eller var de så att de HADE bra kvalité ?
Saker och ting förändras ju snabbare än folks uppfattning och rykten ...
 
Miele hade riktigt bra kvalitet för 20år sedan, dom lever fortfarande på detta rykte. Men som jag uppfattar det är Mieles styrka idag att maskinerna är lättservade när dom går sönder, vilket leder till att dom ofta lönar sig att reparara.
 
mr_bygg skrev:
Hur rangordnar du själv dessa märken kvalitetsmässigt? De tillhör samma koncern och till stor del handlar det förmodligen om samma kompmponenter och samma tillverkningsanläggningar.
Jag personligen skulle rangordna Vw/Audi före Skoda. Skillnaden mellan Vw och Audi är ofta dels utförandet av inredning (Materialval/isolering) samt även elektroniken (färddator/finesser osv) samt även ibland drivlina/upphängning). När min mor skulle köpa ny bil och vi tittade på Vw Golf och Audi A3 så sa säljaren (En släkting till oss) att hon skulle välja Vw då det inte var värt prisskillnaden att köpa Audi för hennes bilval.
När Vw köpte upp Skoda och den första modellen presenterades så var det fortfarande stor skillnad i byggkvalitet och tekniska lösningar. Idag är det inte så mycket som skiljer, men jag upplever själv Vw/audi mer välbyggda och ombonade än Skoda.


mr_bygg skrev:
Så du menar att svenska produkter är helt överlägsna kvalitetsmässigt eller är det bara östländernas produkter du varnar för? I så fall undrar jag vad i den svenska produktionen som är så unik så att inget annat land kan klara av att producera samma produkt?
Svenska produkter som är tillverkade i sverige har ofta högre pris och är ofta materialmässigt bättre byggda (mindre plastdetaljer, ibland helt annan konstruktion) än de billigare instegsmodellerna som är tillverkade i östländer samt även italien/spanien - detta har jag själv konstaterat när jag reparerat/servat diverse vitvaror.


mr_bygg skrev:
Så vad är slutsatsen? Inte köpa något som är tillverkat i "östländerna" eller för den delen i Frankrike men bara i Sverige? Eller finns det andra "säkra" länder där man kan sätta ihop en diskmaskin eller för den delen en bil?
Som tidigare inlägg beskriver går det att spåra tillverkningsland via serienummer eller produktnummer. Skall man köpa en ny tvättmaskin/diskmaskin eller annan vitvara så måste man idag kolla noggrant för att se var produkten är tillverkad oavsett om det står Electrolux/Cylinda/Miele på skylten. Funktionsmässigt skiljer det inte mellan en tvättmaskin tillverkad i polen respektive sverige om båda har samma tvätt/eneri/torkbetyg (förutom tillvalsprogram osv), kvalitetsmässigt KAN det skilja även om det inte syns på utsidan.

"Säkra" länder finns det nog inte, däremot så kan kvaliteten skifta beroende på hur tillverkningssituationen ser ut i fabriken, är det dålig arbetsmoral (kan bero på allt ifrån låg lön, dålig/stressig arbetsmiljö/Fel chef/Förman och tusen andra orsaker) så är chansen större för att produkten släpps igenom med småfel eller defekter, trivs man inte på ett jobb så är man kanske inte så noggrann. Detta gäller naturligtvis alla industrier oavsett vilket land/produkt det ligger i !

Vad det gäller säkerheten och bilar så tror och hoppas jag att alla biltillverkare oavsett tillverkningsland har sådan kontroll att eventella brister åtgärdas innan de släpps ut från fabriken.

Är själv mångsysslare som renoverat/reparerat disk/tvättmaskiner och spisar förutom alla andra elektriska prylar man har hemma, och jag har genom året gått igenom massvis av hushållsprodukter och ser idag en allt större trend att man går ifrån delbara/servicevänliga lösningar till färdiga större delar som är hermetiskt slutna för man inte skall kunna reparera dem utan tvingas att byta ut dem.

Har idag tvätt/torktumlare som är svensktillverkade, diskmaskin är en electrolux (3 år gammal som jag fick då den var defekt - visade sig vara trasig avloppsslang), spishäll/ugn är Electrolux (Köpt på Blocket begagnat).
Microvågsugnen är en Panasonic köpt 1990 har jag för mig, anledningen att jag då inte valde electrolux berodde dels på rekommendation från en arbetskamrat, dels att Electrolux då ej hade de finesser jag var ute efter - kan tilläggas att jag fick byta en finsäkring i micron för drygt ett år sedan då den lade av troligtvis p.g.a slitage).

Gjorde tyvärr misstaget att köpa en Kyl/frys av märket Whirlpool för snart 3 år sedan, idag har båda handtagen spruckit två gånger och fått bytas ut, gummilisten till frysdörren har släppt på en kortsida och en långsida. Gummilisten på kyldörren är sprucken längs hela långsidan - Whirlpools kundservice säger att det är helt normalt slitage. Den håller i alla fall rätt temperatur i kyl/frys än så länge.
 
NetNut skrev:
.. eller du anser att t.ex Audi/Vw/Skoda har samma kvalitet ? ...
Kul exempel du har valt :D
Eftersom det är en tillverkare du pratar om, som dessutom ofta delar detaljer mellan märkena, så ja.
Dessa "tre" märken har mycket likartad kvalitet.
Hade du jämfört med ett annat märke, GM eller Volvo, tex, så hade det kanske blivit ett annat svar.

Jag antar att det är samma i diskmaskinbranchen, en tillverkare, flera märken (som tex WV/Skoda/Audi), samma delar.

Med detta så menar jag att tex en Getrag 320Z växellåda är exakt likadan, oavsett om den sitter i en Skoda eller en Audi. Sedan finns det Skodas eller Audis som har andra växellådor, men det är en annan sak, som man kan se om man lusläser specar och tester. Men, en bil från WV koncernen, för tex 250kkr, har samma kvalitet, oavsett vad det står för märke på den.
Köper du däremot en Skoda för 700kkr, så får du en bil med mycket bättre kvalite än en Audi för 200kkr. Barnfamiljen, däremot, blir förmodligen olycklig, om de köper en Audi TT för 700kkr som endabil, i stället för en femsitsig Skoda för 200kkr..

Jag jobbar i bilbranchen, i ett företag som säljer komponenter till bland annat VW, så jag har faktiskt viss koll på detta :)

/ Fredrik
 
Hur är det med kvaliteten på Electrolux vitvaror egentligen?

Anledningen att jag frågar är att jag har tre vänner som genomgående valt Electrolux (tror även det står Husqvarna på maskinerna) i deras kök. Alla tre har haft problem med diskmaskinen, två av dom har haft kylskåpshaveri samt induktionshällarna har gått sönder. I helgen pajade inbyggnadsmicron för en av dom.

Det gemensamma för dom är att maskinerna är cirka tre år gamla. Reparationerna har dom fått stå för själva...
 
En diskmaskin ska vara tyst, snål och ha BRA INREDNING! Tänk till vad gäller det sista! Jättestora skillnader på korgar etc mellan olika märken. Prova att (just era) glas, tallrikar, degbunkar, bakplåtar, fläktfilter etc står bra. Så spelar det ju också roll hur man lever - hur många personer i hushållet, fester, baknings- och matlagningsvanor.

Vi har en förhållandevis dyr (fast omräknat till kostnad per diskomgång blir det inte så högt) diskmaskin Cylinda dm 570 som tar 16 kuvert och har extra mittenkorg för tex frukostskålar, stekspadar etc Faktiskt bra med invändig belysning, även om jag var skeptisk initialt. Jag föredrar separat urplockningsbar bestickskorg framför Mieles mfl utdragbara "hyllvariant". Helnöjd! Det går in otroligt mycket mera disk än det gjorde i den gamla vi hade och jag tänker fortfarande - efter snart 3 år! - i princip dagligen på hur nöjd jag är över att vi valde just den här, som passar väldigt bra för våra förhållanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.