Funderar på att köpa en hydroforpump avsedd för bevattning, t.ex den här http://www.jula.se/hydroforpump-hwf-1000-67-l-min-1000-w-731050
Undrar om man kan styra bevattningstider med elektrisk timer, dvs. till och frånslag på elsidan. Känner till att det finns bevattningstimer på vattensidan men jag vill hellre styra med el.
 
Frågan är vad startströmmen är på den.... Men köp ett tre-pack på Classe för några tjugor så har du att byta med om det skulle behövas.
 
Ah, jag gav för lite info. Jag kommer inte använda billiga timers då jag har smart hus (Elko LS). Det är därför jag hellre styr på elsidan. Jag kan ställa in valfritt antal timertider, programmera intervaller etc. Tanken är att t.ex. när jag är på semester så ska jag kunna starta bevattning via internet vid behov. Då vattnar jag inte när det regnar t.ex.
 
Göran.W
Det är en kontaktor du behöver.
Det finns kontaktorer som slås till med 12 volt och uppåt.
Dom finns i alla möjliga utförande och även för din skena.
En kontaktor är lite enkelt förklarat ett relä för högre strömar.
 
Du behöver ingen kontaktor för detta, räcker med tändtråd (+Jord o Nolla naturligtvis) från ledig utgångsmodul i elko living systemet till lämligt vägguttag för hydrofonen

Sen tror jag du även behöver en magnetventil (230v) för vatten in i hydrofonen om den inte har det inbyggt (min gardena bevattningspump har det inte) annars kommer det rinna vatten även om hydrofonen är avstängd (inga mängder men ändå)
 
ELKO LS bygger på kontaktorer, det hör man i elskåpet att det klickar till när en utgång ändras så där är det inga problem.
Jag provade i helgen med att bevattna med intervallprogram och det fungerade nästan som jag tänkt mig. Att vattnet skulle fortsätta pumpa efter elfrånslag förstod jag, 20 l. Det var heller inga problem och när pumpen fick ström igen så klarade den av att jobba upp tryck igen från 0.
Problemet är vattenspridarna. Jag har rektangulärspridare, den klassiska modell som slår fram och tillbaka. Det är vattnetrycket som förmodligen slår om en mekanism som får den att byta håll. Man hör i spridaren att det klickar till. Problemet med spridaren är att den fastnar i ändläget när trycket sjunker eftersom jag slagit ifrån strömmen. När strömmen kommer tillbaka till pumpen och trycket återgår så slår den ändå inte om.
Så, japp, även jag har kommit fram till att jag behöver magnetventil. Det är på vattensidan med magnetventil jag behöver styra min bevattning.
 
Göran.W
Redigerat:
Den där spridaren är ju så billig att det är värt ett försök. Tack för den tanken.
Om jag kör med magnetventil blir det nog till att låta pumpen ha ström hela tiden.
 
Göran.W
Köpte 2 såna spridare för några år sen och jag blev faktiskt imponerad av kvaliten på dom trots priset
 
Köpte två Biltema-spridare och det funkar kanon.
 
Göran.W
Se där ibland är dom billiga lösningarna dom bästa(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.