Det är förresten väldigt lätt att göra kategoriska uttalanden om att ett märke eller någon teknisk lösning är "skit", men i fallet Partner så måste man tänka på att det är rätt stora volymer det handlar om.

I fabriken i USA där Partnerklipparna tillverkas (ihop med MacCulloch, vissa Husqvarna, vissa Jonsered, maskiner till Sears, Home Depot mm) så görs ca 2 000 traktorer och 2-3 ggr så många vanliga gräsklippare VARJE dag. Går då 5% sönder inom garantitiden så är det en jäkla massa maskiner, men det är ännu fler som inte går sönder.

Kvalitén är helt enkelt bra nog för det priset maskinerna har, annars hade det såklart varit andra lösningar på drivningen.

Att sedan varuhus som Bauhaus och Coop inte har en aning om vad de säljer och till vem och därmed har lite svårt att hantera reklamationer är inte så konstigt, men det är knappast produkternas fel.
 
Nonkan, det är inte den billigaste klipparen och när drivhjulen bara håller en 1.5 sommar så är det inget annat än ren skit!. Att dom tillverkas i så stora mängder försvarar ju knappast att dom inte håller för normal användning.
 
racer skrev:
Nonkan, det är inte den billigaste klipparen och när drivhjulen bara håller en 1.5 sommar så är det inget annat än ren skit!. Att dom tillverkas i så stora mängder försvarar ju knappast att dom inte håller för normal användning.
Hur stor tomt har du? Snittgräsmattan, alltså det jag anser vara normal användning, på de marknader där de klippare vi pratar om här säljs är ca 500 m2 och relativt plana, typ:

suburb-residential-house.jpg

och för den användningen håller klipparen tillräckligt bra med en ekonomisk livslängd på ca 5 år.

Om jag inte har helt fel så säljer Bauhaus oftast de röda Partner-modellerna med vita hjul, och de är budgetvarianter av de svarta med gula hjul. Det man betalar för på dem är i princip motorn. Det är inte den billigaste klipparen, men samtidigt är det ganska långt ifrån den dyraste också.

Vill man ha bättre hjul kan man sätta dit de som används på Husqvarna R53 SVW, art. nr. 532 41 10-81. De är i en grå plast och mycket stadigare.
 
racer skrev:
Nonkan, det är inte den billigaste klipparen och när drivhjulen bara håller en 1.5 sommar så är det inget annat än ren skit!. Att dom tillverkas i så stora mängder försvarar ju knappast att dom inte håller för normal användning.
Det är väl klart att grejorna skall hålla mer än en/två somrar. Hänvisa till konsumentköplagen och din reklamationsrätt - då de redan bytt plasthjul en gång och den nya är "på gång" så är det klart ingen förslitningsskada utan ett rent konstruktionsfel ifrån fabrik vilket är ett ursprungligt fel. Min erfarenhet av Bauhas är att man måste stå på sig och rent av citera konsumentköplagen för vissa säljare då de inte har någon aning om denna lag verkar det som. Prata med konsumentvägledaren i din kommun, skulle tro att även han/hon håller med dig att konstruktionen i sig är felaktig/för svag.

För att sedan hitta en hållbar lösning är nog att försöka hitta kugghjulet/kransen i stål, finns det inte kan du chansa på att leta upp en yrkesskola/gymnasium som sysslar mer finmekanik (CNC-operatör osv). Ofta så kan de tillverka sånt till en billig peng och samtidigt får eleverna utbildning/erfarenhet. Lernia bl.a har såna utbildningar och verkstäder.
 
Det blir allt lite konstigt att i ett enskilt fall börja argumentera om gräsmattans storlek och planhet. Nog ska en gräsklippare hålla långt mer än 2 somrar vid normal användning, och även en tomt på 1000kvm och viss sluttning är att betrakta som normal, det är inte precis heller så att ett hjul behöver vila efter 500kvm för att återhämta sig. SKulle det finnas dylika begränsningar vill det allt till att det framgår tydligt av manualen.

Ts har väl helt enkelt haft otur, det kan t.ex. vara den del som ansluter mot hjulet som är orsaken till haveriet och behöver bytas. Eller så har det råka bli två dåliga exemplar av hjulet på rad.
 
Nonkan, Gräsklipparen i fråga är en Mcculoch edition 1 alltså ingen partner, färgen e svart med grå/svarta hjul, passar dessa husqvarna hjul på denna oxå?
 
Det är väldigt enkelt om jag tolkar Nonkan rätt (rätta mig om jag har fel) billiga maskiner är för små "lätta" tomter. Har du större mer krävande tomt behöver du köpa en dyrare maskin.
Tillverkarna har (oftast) rätt bra koll på vad som håller och skulle kunna tillverka en modell som höll för evigt men priset skulle i många fall bli för högt.
Därför tillverkas billigare varianter med sämre lösningar som är gott nog för den mindre krävande användaren.
Har man en maskin som här
Går sönder gång på gång behöver det inte vara maskinens fel, den bara används hårdare än den är konstruerad för.
Min +20 år gamla Klippo har aldrig krånglat med drivningen. Nytt filter, stift & olja någon gång och den bara går. Den var inte ens särskilt dyr i inköp då den köptes beg. och utslaget på alla åren är det en riktigt billig.
 
Hej min klippare som havererade i drivningen var en Partner P 53-875 DWA
partner-p53-875dwa-53078a22.png "Den perfekta gräsklipparen om du har en stor gräsmatta och höga krav. Klippbredd på 53 cm och en ytterst kraftfull motor på 190 kubik med Ready Start. Välj mellan sidoutkast, uppsamling i den stora 71-litersuppsamlaren eller mulching/BioClip. Det är enkelt att justera klipphöjden i fem steg. Stora bakhjul för enkel manövrering."

Som jag tidigare skrev så har hjulen kuggat över redan det första året

Reklamen gör även gällande att den har kullagrade hjul, Fram är det dock en stålpinne o bussning
bak kan det vara kullager eller gummibussning efter vad jag erfarit Är inte detta skit??
 
Redigerat:
En solskenshistoria på detta tema, mina föräldrar har en 20 år gammal MTD klippare på sitt sommarställe, detta var en riktig budgetmodell med B&S Sprint motor. Den har klippt på en tomt med c:a 1200kvm gräsmatta och klippt dikena runt i kring och fått utstå sten och andra påfrestningar. Den har visserligen fått omvårdnad med oljebyte varje höst. Enda som någonsin har bytts på den är membran till förgasaren två gånger, den har alltid gått på BF95. Den går utmärkt fortfarande och farsan har den till att klippa dikena med och andra skitjobb, finklippningen sköter han numera med en Klippo.

Själv har jag en Klippo Excellent som kantklippare:) som jag är väldigt nöjd med, den går inte mycket då jag har åkgräsklippare, jag klipper bara där jag inte kommer åt med traktorn så den går kanske max en kvart i veckan på sommaren, ibland bara varannan vecka.
 
Elkludde skrev:
Hej min klippare som havererade i drivningen var en Partner P 53-875 DWA
[bild] "Den perfekta gräsklipparen om du har en stor gräsmatta och höga krav. Klippbredd på 53 cm och en ytterst kraftfull motor på 190 kubik med Ready Start. Välj mellan sidoutkast, uppsamling i den stora 71-litersuppsamlaren eller mulching/BioClip. Det är enkelt att justera klipphöjden i fem steg. Stora bakhjul för enkel manövrering."

Som jag tidigare skrev så har hjulen kuggat över redan det första året

Reklamen gör även gällande att den har kullagrade hjul, Fram är det dock en stålpinne o bussning
bak kan det vara kullager eller gummibussning efter vad jag erfarit Är inte detta skit??
Grattis, du har köpt en likadan gräsklippare som jag, fullständigt värdelös, motorn är det enda som duger och min motor skar efter 2 månader och fick skickas upp till Briggs eftersom de inte trodde att jag hällt på olja, dock visade det sig att vevstaksbultarna inte hade varit spända utan gängat ut sig, ingen kompensation för att jag fick vara utan gräsklippare hela sommaren.

Drivningen är fullständigt värdelös, jag tror att jag fått sätta dit remmen 5 ggr. första säsongen.

Nu blir det en robotklippare istället
 
Redigerat:
johan119 skrev:
Nu blir det en robotklippare istället
En ganska väl fungerande affärsplan alltså. Ja, förutsatt att det är en automover du investerar i vill säga ;)
 
thomasx skrev:
En ganska väl fungerande affärsplan alltså. Ja, förutsatt att det är en automover du investerar i vill säga ;)
Nä, jag byter koncern, det blir inget ifrån Husqvarna :)
 
Har samma problem med en McCulloch Edition 1 XXL. Höger fram käkar hjul och kuggar - inne på tredje hjulet nu. Det första hjulet höll i drygt 2 år, sedan började eländet. Det andra höll i en månad om ens det. Har kört sista halvan av sommaren med drivning bara på vänster fram. Köpte nyss ett tredje hjul, undrar hur länge det håller...

Frågan är vad man kan göra för att fixa problemet (reklamationsärende orkar jag bara inte driva, och till vilken nytta som sagt?). Hondamotorn är suverän (startar alltid på första rycket) och klipparen är stabil och skön att klippa med så det vore synd att behöva fimpa den när den är så bra i övrigt. Kan man inte förstärka kuggarna på något sätt? Eller förlänga axeln, det känns som att problemet är att axeln inte når tillräckligt långt ut, utan endast belastar inre halvan av kuggarna.
 
Samma problem som med partner,ja fick hävt köpet efetr 2 år,men inte utan process
Att det är höger hjul som kuggar först tror jag är den långa axlen o usla lager som glappar
dessutom böjer sig fästplåten till hjulet som oxå ökar avståndet på kuggarna,på min räcker dock kugghjulet ända ut
Kuggarna driver lång ut på spetsarna även som ny
 
Hmmm, kan det vara det? Fästplåten du nämner Elkludde, är det skyddsplåten mitt framför kniven du menar? Min skyddsplåt har fått sig en och annan törn, för att uttrycka sig milt. Kan det vara en ny sådan jag behöver?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.