Hej forumfolk!

Jag vet att detta ämne gått holmgång hur många varv som helst på diverse forum så jag skall fatta mig kort. Varför verkar det som att de flesta oroar sig för att fukten skall vandra utåt i en timmerkonstruktion när det fullkomligt vrålar in luft genom varenda tänkbar spricka (och även genom sprickor i själva timret! Yes, flertalet grova stockar har spruckit på längden rakt genom (och det är grova pjäser vi talar om).

Vi har även en "trevlig" luftfuktighet i samtliga rum inomhus (både på ovan och undervåning) på ca 20-25% på vintern och mer måttligt torra 35-40 om sommaren. I min skalle (som säkert tänker fel) så borde snarare fukten dras utifrån och in då det ALLTID är mkt fuktigare utomhus oavsett årstid än vad vi har inomhus...

Varför frågar jag? Jo för att jag har planer på att lägga vindpapp på insidan av timret för att slippa allt drag och utanpå det en 45:a mineralull och sedan osb + gips.

Jag vet om hela denna konkarong gällande fuktvandring inifrån huset och ut men i mitt fall verkar det smått omöjligt med tanke på att vi inte har någon fukt att tala om. Det udda är att om jag sänker tempen till 10+ så har jag fortfarande 20-25% på vintern inomhus. Borde höja den relativa fuktigheten kan man tycka när jag sänkt tempen i några dygn, eller tänker jag fel här med?
 
Jag vet inte vad du har för ventilationssystem men utan tekniska hjälpmedel är det alltid fuktigare inne än ute eftersom inneluften består av uteluft plus de fukttillskott man har inne (matlagning, blomvattning, utandning, bad och dusch mm).

Att ange RF utan att samtidigt ange temperatur säger inte heller någonting eftersom mättnadsånghalten (som RF förhåller sig till) varierar med temperaturen.
 
Ventilation består av ungefär fyra miljarder småsprickor och "hål" som det drar snorkallt genom på vintern (spritt över hela huset) även om alla dessa små sprickorna/hålen är lokaliserade i ytterväggen (som är av timmer) så kanaliseras den kalla luften till naturliga springor i innerväggarna - mellan golv och vägg, i hörn, genom de två hålen i vägguttagen (där det på vintern blåser två iskalla osynliga strålar som på vissa vägguttag är starka nog att blåsa ut ett tänt värmeljus!).

Väggkonstruktion utifrån --> in enligt följande

  1. Ytterpanel
  2. vindpapp
  3. timmerstomme
  4. råspont
  5. treetex
  6. masonite.
Temperatur inomhus på vintern (samtliga rum, 21-24 grader), om sommaren 22-35 grader beroende på rum och utetemperatur/solinstrålning.

Ger detta någon hjälp månne?

Övrig info... På kall/kattvinden är det +3 till +8 grader varmt om vintern närmast isoleringen som består av okänt antal cm sågspån plus någon form av tilläggsisolering i form av kritvit lösull (ser ut som fetvadd). tilläggas bör väl kanske nämnas att när det var -30 i mer än en vecka utomhus så var det fortfarande +3 på vinden... Väl ventilerat hus - ja det tror jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.