Ringde en professor på byggnadskonstruktion för någon vecka sedan för att försöka klargöra detta..... och svaret blev tvetydigt. Han hade själv byggt en fjällstuga utan plast då den användes mestadels på vintern och väldigt sällan värmdes på sommaren. Ang. mitt garage sa han att det inte spelade så stor roll, då det kommer att bli fuktproblem om jag anväder plast och inte värmer det under vår, sommar och höst och vice versa om jag inte har plast... Hans råd var helt enkelt att bestämma sig för att ha det konstant kallt eller konstant varmt, alternativt värma ett oplastat då och då.
Jag tog beslutet att isolera (170 i vägg och 260 i tak) samt att installera en luft luft värmepump ala jula med temp.vakt på 8 grader samt att försöka öppna garageport och dörr ofta under varma sommardagar. Vi får väl se om jag fixat en privat svampodling eller inte om några år....
 
glömde det viktigaste jag PLASTADE...
 
Hej vithaken. Såhär knappt två år efter, hur gick det, tog du rätt beslut att plasta?

Jag plastade ouppvärmt garage och fick kondensproblem på våren i taket, det rann konstant på insidan plasten vid varma dagar. Jag tog bort plasten 1m meter neråt vid taknock och problemet försvann. Anledningen till att jag plastade var för att jag på sikt tänkte sätta in en värmepump, vilket jag aldrig gjorde.

Nu står jag inför samma bryderi hur jag ska göra med min vinterträdgård. Jag ska ha ca 10 grader underhållsvärme hela året och värma med braskamin då och då upp till 23 grader och undrar om det kan bli problem om jag inte väljer plast/ångspärr i taket.

Märkligt att det inte finns experter som kan vara tydliga med rekommendationer inom detta. Jag lutar åt att inte ha plast eftersom jag betvivlar att någon verkligen har haft problem med kondensbildning inne i isoleringen. De som har haft dessa problem, snälla kan ni beskriva era erfarenheter?

Jag resonerar såhär. Jag tror sällan inomhusluft är speciellt fuktig överhuvudtaget om man har lagom mycket ventilation även om det är varmt såsom 23 grader. Visst varm luft har förmågan att bära mer fukt än kall luft, men det är ingen regel att så är fallet. När man eldar med braskamin inomhus får man t.ex väldigt torr luft trots värmen. Varm utomhusluft har däremot möjlighet att ta upp fukt från diverse källor, men så är inte fallet inomhus. När jag mäter luftfuktighet brukar jag ligga på mellan 40-50% relativ fuktighet sett över hela året. 40% är under vinterhalvåret. Utomhus är det sällan lägre än 60% sett över hela året. På vintern är det typiskt 70% i Göteborg där jag bor. Varför skulle man få en fuktvandring från ett torrt utrymme till ett fuktigt om man skippade plasten?
/CC
 
Har inte läst allt som står här men jag skulle föreslå plast. Ångbroms tror jag är ett klokt val. Dagens byggnadsteknik av yttervägg kräver plast skulle jag säga. Men lite underhållsvärme ska du nog ha på vintern.
 
Kopierade denna :)

Obs: I ouppvärmda hus och hus med tidvis uppvärmning, t.ex. sommarhus ersätts ångspärren med RockTät Klimatmembran på konstruktionens insida.

RockTät Klimatmembran är en intelligent ångspärr med växlande diffusionsmotstånd och stor inbyggd styrka. Diffusionsmotståndet anpassar sig automatiskt till omgivande klimat, luftens temperatur och relativa fuktighet
 
"Intelligent ångspärr", när jag läser sådant blir jag frågande ;)
Alltid intressant med ny teknik, men den som var inklippt ovan känns överdriven för att övertyga.
Nyligen gällde enstegsfasad med putsade väggar utan luftspalt som konstruktion..................
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.